Thursday, September 14, 2006

Hakcipta: Isu Persamaan Jalan Cerita

Isu jalan cerita adalah isu yang menarik dalam undang-undang hakcipta.

Dari satu sudut, jalan cerita dilindungi oleh undang-undang. Justeru, sebagai contoh, katakanlah saudara menonton filem Puteri Gunung Ledang yang dilakonkan oleh Tiara Effendi. Kemudian saudara menulis buku cerita tentang puteri itu di mana jalan ceritanya betul-betul serupa 100 peratus dengan jalan cerita dalam filem tersebut. Dalam kes ini, apa yang saudara lakukan itu melanggar hakcipta.

Ambil pula kes ini: Katakanlah saudara membaca novel kisah benar Dari Kepala Batas ke New Haven karya Ashadi Zain. Selepas membaca novel itu saudara menulis novel yang 50 peratus jalan ceritanya mempunyai ciri-ciri macam jalan cerita dalam novel Ashadi Zain itu. Dalam kes ini saudara tidak melanggar hakcipta.

Filem Puteri Gunung Ledang adalah fiksyen. Jalan cerita filem PGL adalah dicipta oleh Tiara. Justeru, hak parenting ke atas jalan cerita filem PGL itu dimiliki oleh Tiara. Dengan demikian jalan cerita filem PGL dilindungi oleh undang-undang.

Namun cerita Puteri Gunung Ledang itu sendiri adalah harta awam. Sesiapa pun boleh menulis buku tentang mitos PGL tanpa melanggar hak cipta milik sesiapa. Tetapi saudara tidak boleh menulis cerita yang meniru jalan cerita PGL dalam filem PGL, tanpa terlebih dahulu meminta izin daripada Tiara.

Dalam kisah-kisah benar, memang banyak jalan cerita manusia mempunyai ciri-ciri persamaan, yakni tidak unik. Apa yang dialami oleh watak Khalili dalam novel Ashadi Zain itu, banyak juga dialami oleh ramai manusia lain, cuma detail pengalaman mereka itu tidak mungkin serupa. Namun jalan cerita utama manusia-manusia itu adalah serupa.