Saturday, September 09, 2006

Merancang Pendapatan daripada Buku

Kebanyakan penulis tidak mengambil kira pendapatan daripada bukunya apabila menulis buku mereka. Ini lebih-lebih lagi benar di kalangan penulis kreatif. Oleh itu mereka bersikap 'main untung-untungan'. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Ikut nasiblah.

Sikap main untung-untungan tidak baik bagi kedudukan ekonomi penulis sendiri. Itulah sebabnya majoriti penulis tidak menikmati gaya hidup di mana semakin dia tua semakin banyak pendapatannya.

Seorang penulis mengadu, katanya dia sudah menulis 22 buah buku, tetapi pada masa ini dia tidak tidak menerima walau seringgit pun royalti daripada buku-bukunya.

Daripada sudut royalti, ada beberapa kategori buku:

1. Buku yang laku dijual banyak, tetapi hayat pasaran buku itu amat pendek.
Contoh buku seperti itu adalah buku ulasan politik semasa. Jika saudara menulis tentang skandal tokoh politik yang 'hot' ataupun buku skandal artis yang 'top', buku saudara itu mungkin meletup tetapi hayat buku itu amat pendek.

2. Buku yang laku beberapa tahun sahaja.
Contoh buku jenis ini adalah buku-buku yang ada kaitan dengan silabus sekolah ataupun maktab. Apabila silabus itu berubah sedikit sahaja pun, tamatlah hayat buku itu. Silabus sekolah disemak dan dikemaskini maksimum 5 tahun sekali, maka selama 5 tahunlah sahaja saudara mendapat royalti daripada buku itu.

3. Buku yang laku banyak pada mulanya, tetapi kemudian makin lama makin kurang laku, sehingga akhirnya tidak laku lagi.
Contoh buku-buku jenis ini adalah novel popular. Novel cinta, novel chicklit, dan teenlit, termasuk dalam kategori ini. Buku-buku novel seram pun termasuk dalam kategori ini.

Pada tahun 60-an, siapa yang tidak membaca novel-novel popular Yahya Samah? Beliau adalah penulis novel popular paling banyak wang waktu itu. Lewat 90-an, siapa yang tidak membaca novel-novel popular Ahadiat Akasyah? Beliau penulis yang hidup paling mewah waktu itu. Baik Yahya Samah mahupun Ahadiat Akasyah, mereka mengalami fenomena 'api yang cepat marak, cepat padam'.

Faktor utama yang menyebabkan novel-novel popular tidak laku berpuluh-puluh tahun adalah disebabkan tema, persoalan dan setting cerita-cerita itu amat kontemporari.

Faktor kedua adalah gaya bahasa dalam novel-novel itu yang juga menggunakan gaya bahasa kontemporari dan parokial, oleh itu ia cepat menjadi out-of-taste dan out-of-date.

4. Buku yang laku sederhana dari mula sampailah berpuluh-puluh tahun masih laku.
Buku jenis ini mungkin laku 3 ribu naskhah setahun tetapi ia terus laku begitu selama berpuluh-puluh tahun. Buku-buku jenis ini termasuklah:

(a) Buku sejarah.
(b) Novel bertaraf sastera.
(c) Buku biografi tokoh-tokoh yang sudah meninggal dunia.
(d) Buku-buku agama.
(e) Buku falsafah.
(f) Buku motivasi yang berdasarkan nilai-nilai agama.
(g) Buku cerita bacaan kanak-kanak dan remaja yang temanya evergreen.

Apabila saudara menulis buku, fikirkan bahawa saudara mencipta harta, yakni harta intelek. Banyak orang menulis buku, tetapi bukunya tidak menjadi harta intelek.

Banyak buku habis sebagai buku. Ada buku menjadi harta intelek, maka buku yang beginilah yang menjadikan saudara makin tua semakin banyak pendapatan, walaupun saudara waktu itu hanya duduk di masjid sahaja!