Friday, December 30, 2005

Mungkinkah Fauziah Ashari dan Alaf21 Rujuk?

Salah satu topik yang diperbualkan oleh pemain-pemain dalam industri buku tanah air hari ini adalah persoalan apakah penulis-penulis novel cinta yang sangat terkenal hari ini, seperti Fauziah Ashari, Norhayati Berahim dan Aina Emir, selepas 'bercerai' dengan Alaf21 akan rujuk satu hari nanti.


Selepas bercerai dengan Alaf21, mereka bertiga menubuhkan syarikat penerbitan masing-masing. Fauziah Ashari menubuhkan Media Intens, Norhayati Berahim menubuhkan NB Kara manakala Aina Emir menubuhkan KaryaDya.


Kita meramalkan fonomena nama besar masuk pasaran dengan menjadi 'independent publishers' ini akan kekal begini buat beberapa lama, meskipun ada usaha daripada bekas-bekas penerbit mereka cuba memujuk ketiga-tiga orang Ratu Cinta itu kembali ke pangkuan lama, tetapi buat sehari dua ini, kemungkinan hal itu berlaku adalah tipis.


Maklumat yang kita peroleh daripada pasaran menunjukkan novel-novel terbaru mereka yang diterbitkan sendiri menerima sambutan amat baik daripada peminat-peminat mereka. Sebagai contoh, menurut sumber pasaran, novel Fauziah Ashari “Cinta Tiada Akhirnya” sudah terjual lebih 60,000 naskhah.


Dengan kejayaan seperti itu, mungkinkah Fauziah Ashari pulang ke pangkuan Alaf21?


Ataupun mungkinkah satu hari nanti Karangkraf dapat membeli Media Intens, memandangkan realiti statistik Malaysia yang menunjukkan 93% perniagaan baru ditutup dalam tempoh 3 tahun ia mula beroperasi.