Monday, December 05, 2005

Produk untuk Remaja Lelaki

Pasaran bahan bacaan remaja lelaki adalah sektor yang besar potensinya. Penerbit-penerbit tempatan sampai sekarang belum berjaya mengaut keuntungan besar daripada sektor ini.

Kesedaran akan potensi sektor remaja lelaki memang disedari oleh para penerbit. Creative sudah lama menerbitkan karya untuk bacaan remaja lelaki. Alaf21 juga sudah mencuba, tetapi usaha-usaha itu tidak dilakukan dengan cara yang terancang.

Kekurangan yang berlaku dalam sektor remaja lelaki sekarang ini dipenuhi oleh produk komik-komik yang diimpot dan diterjemahkan daripada bahasa Cina dan Jepun.

Penerbit-penerbit yang paling banyak mengaut keuntungan daripada pasaran remaja lelaki adalah penerbit yang dimiliki oleh usahawan-usahawan Cina.

Ikut sama cuba mendapat keuntungan daripada sektor ini adalah Karangkraf yang sudah melesen manga-manga Jepun bagi diterbitkan dalam bahasa Melayu.

Salah satu kesan sampingan daripada banjir bahan-bahan komik Cina dan Jepun adalah penyerapan unsur-unsur nilai bangsa Cina dan Jepun yang mungkin bertentangan dengan nilai-nilai tempatan.

Kita memerlukan penerbit yang mempunyai falsafah jelas bagi menerokai pasaran remaja lelaki negara kita, supaya kepentingan kewangan dan kepentingan kebudayaan dapat digabungkan dengan cara-cara yang kreatif dalam mencipta produk-produk tempatan yang diminati oleh remaja lelaki negara ini.