Friday, January 27, 2006

Aliran Realisme: Sudut Pandang Surah Yusuf

Jika saudara penulis muda, baru lepas belajar, barangkali saudara akan bertanya, mazhab dan aliran seni manakah lebih mudah dipelajari dan dipraktikkan bagi menuliskan novel Islami saudara? Mazhab Realisme ataupun Mazhab Surah Yusuf.

Karya-karya yang dianggap oleh sesetengah pengkritik sebagai novel Islami, seperti "Tok Guru" oleh Shahnon Ahmad "Imam" oleh Abdullah Hussain menggunakan teknik realisme.

Apakah ada perbezaan antara aliran realisme dan Mazhab Surah Yusuf? Barangkali mahzab baru digali ini dapat disebut dengan istilah aliran Realisme "Yusufisme".

Dalam Mazhab Surah Yusuf, dari sudut REALITI, produk yang saudara hasilkan mempunyai ciri-ciri surrealistik, yakni macam real, macam tak real. Untuk memahami unsur surrealisme ini saudara dapat lihat pada lukisan-lukisan surreal, dan saudara akan dapati unsur detail dalam lukisan-lukisan itu sengaja dikaburkan ataupun hampir dihilangkan.

Menghasilkan novel dengan menggunakan teknik-teknik dalam surah Yusuf menyebabkan dalam sesetengah situasi saudara tidak dibenarkan melukiskan babak itu secara detail, sebagai contoh babak-babak romantis tidak boleh dilukiskan secara detail.

Dalam sesetengah situasi, saudara boleh memberikan gambaran secara detail tetapi lebih baik tidak. Sebagai contoh, kalau saudara mahu saudara boleh memberikan gambaran detail tentang keadaan dalam sesebuah rumah, tetapi lebih baik tidak.

Berbanding dengan aliran Surah Yusuf, dalam aliran Realisme, saudara dikehendaki menghasilkan produk yang REAL, yang betul dari sudut REALITInya. Kalau sesuatu itu bulat, ia mesti digambarkan betul-betul bulat. Kalau lonjong, betul-betul lonjong. Sedikit pun tidak boleh tidak betul dari segi detailnya.

Kita baca kritikan Faisal Tehrani terhadap detail-detail filem “Gila-Gila Pengantin” dalam artikelnya yang berjudul “Naratif Filem Melayu Bangang dan Membangangkan” (Kakiseni.com)

Tulis Faisal Tehrani, .....Kemudian ketidaktelitian pembikin filem sebetulnya menyumbang kepada kebangangan ini. Di dalam Gila-gila Pengantin ada banyak hal pula yang tidak ditelitikan. Saya pohon wang yang banyak itu janganlah dijadikan sesuatu yang cincai sahaja, buatlah filem yang logik. Saya kira kita sebagai penonton pun memang tidak meminta Titanic, Pearl Harbour, Hero, Devdas dari karyawan filem kita, cuma waras sedikit sahaja kalau mahu ‘bercerita’.

Hal-hal tidak teliti ini terserlah jelas. Ambil kira watak Aleya dan Johari di dalam Gila-gila Pengantin ketika berusia tujuh tahun, jika mereka berusia semuda itu, ini bermakna zaman kanak-kanak mereka di dekad awal 80-an. Takkanlah perlu diajar bagaimana reka baju dan pakaian di tahun 80-an, takkan juga perlu diajar bagaimana rupa dan semangat serta mekap dan dandanan rambut tahun 80-an?

Aleya juga menggunakan teksi di waktu malam hujan ribut sesuatu yang saya ketahui memang dielakkan oleh sebahagian besar wanita. Apatah lagi Aleya seorang gadis solo, kaya raya, ibu-bapa juga mewah lagaknya dan menginap seorang diri di sebuah rumah dua tingkat, memiliki laptop malangnya tidak memiliki kereta. Tolonglah bina watak dan perwatakan secara lebih khusus dan cermat.

Johari pula sebagai doktor gigi tidak meyakinkan penampilannya, pakaian dan gayanya tidak menampakkan wibawa seorang doktor gigi. Beliau seorang lelaki yang mempunyai penyakit lelah tetapi boleh pula berlarian mendaki bukit untuk menghalang perkahwinan Aleya dan Harun.

Setahu saya seorang pengarang fiksyen di negara ini tidak sampai boleh diterbitkan bukunya tanpa ditemui terlebih dahulu kecuali di Pustaka Wawasan dalam filem Gila-gila Pengantin.

Penerbit juga belum pernah rasa saya ke rumah penulis tanpa menelefon terlebih dahulu dan memberi sekadar satu naskah cenderamata kepada penulis. Juga majlis autograf dan pelancaran buku kanak-kanak hanya dikerumuni oleh orang dewasa. Jangan beri alasan ia filem komedi. Filem romantik komedi sekalipun mestilah logik dan mengambil kira segala yang kecil-kecil ini kerana yang kecil-kecil beginilah menyumbang kepada kelemahan besar.

Berhentilah buat filem bangang dan membangangkan. Tolonglah menghormati penonton kita. Tolonglah menghormati seni itu sendiri kerana ia satu simbol, lambang dan khazanah peradaban kita. Kita tidak mewariskan produk seni bangang kepada generasi mendatang.

Sayang sekali filem Gila-gila Pengantin tidak teliti disiapkan dan tidak tulen pula, ia sebenarnya sudah cukup menghiburkan dengan Juliana Banos semakin meningkat dan penampilan cameo lebih menyelamatkan aspek lakonan watak-watak utama dan pembantunya.

Pembikin filem tempatan - bukan minta banyak. Minta logik biasa sahaja. Wang, wang juga tetapi minta bertanggungjawablah kepada kerja anda sendiri. Dengan sendiri nanti anda akan belajar bertanggungjawab pula kepada penonton dan masyarakat serta akhirnya bangsa dan negara....." Begitulah antara bunyi petikan daripada tulisan Faisal Tehrani.

Apa yang dikatakan oleh Faisal Tehrani itu, walaupun amat pedas bunyinya bagi kita yang tidak biasa dengan gaya bahasa orang-orang Kakiseni.com, menunjukkan betapa sukarnya berkarya dengan mengamalkan aliran realisme tradisional. Setiap detail mesti betul, mesti tepat. Karya seni dan dunia sebenar mesti betul-betul serupa. Bak kata orang Sepanyol, mahunya peta Sepanyol mesti betul-betul serupa dengan negeri Sepanyol. Monalisa dalam lukisan saling tak tumpah dengan Monalisa orangnya.

Kita kembali kepada isu kita. Konsep 'realiti' dan 'realisme' itu memang mudah difahami, oleh sebab itu kita menyangka ia mudah dipraktikkan bagi tujuan menulis novel. Disebabkan realiti ada di depan kita, tuliskan sahaja apa yang benar-benar berlaku di depan kita itu. Teknik ini seumpama menghasilkan siri TV Realiti, ambil gambar apa yang terjadi dan siarkan sahaja apa yang sebenarnya terjadi.

Sebaliknya, konsep 'Yusufisme' itu tidak ada di depan kita, ia abstrak, maka kita mencipta gambaran bahawa konsep ini sukar difahami, justeru sukar dipraktikkan.

Disebabkan teknik-teknik dalam surah Yusuf itu baru sahaja mula dianalisis, digali dan ditemui, maka kita mencipta persepsi aliran ini sukar dipelajari dan sukar dipraktikkan. Persepsi itu mendorong kita gopoh-gapah menolak mempelajari teknik-teknik dalam aliran Yusufisme, apatah lagi mahu mencubanya. Belum dicuba sudah diambil keputusan teknik-teknik Yusufisme harus ditolak.

Haslisa, Ashadi, Ida Rizyani, Zafran dan Alif Firdaus adalah antara penulis-penulis yang sudah menghasilkan genre sastera Islami dengan menggunakan teknik-teknik surah Yusuf. Bakal menyongsong adalah karya-karya Abd. Latip, Mokhtar, Wan Nan, Nik Faridah, Norehan, Norhalilah, Shahrizan, Chef Zul, Hafez, Faizah, Zalisa, Saripah, E Zainun dan ramai lagi.





1 Komen :

At 5:31 PM, Blogger jiGOMorrison Berkata ...

Realisme 'Yusufisme' saya rasa kurang tepat. Kalau surah yusuf pun dipenuhi dengan sesuatu yang kabur, saya rasa lebih tepat kalau ni dipanggil saja sebagai Abstrak 'Yusufisme'. Pun begitu, nama cuma sandaran, buatlah apa saja. Mawar tetap berbau wangi walau apapun ia dipanggil.

Yang penting saya rasa dalam apa juga bentuk luahan kreatif (media tontonan, bacaan, etc) ialah plotnya mesti 'believeable'.

Dan 'believeable' tidak seharusnya disalahtafsirkan sebagai 'realiti'. Dunia kreatif ialah 'dunia make-believe' bukannya 'dunia realiti'.

Juga lesen poetik juga bukan lesen untuk membuat logik yang bangang. Ada beza antara 'realiti sebenar' (actual reality) dengan 'realiti tanggapan' (perceived reality).

 

Post a Comment

<< Home