Monday, April 10, 2006

Indonesia Lubuk Emas

Persepsi sesetengah orang Malaysia tentang apa-apa yang Indonesia amat dipengaruhi oleh keadaan para PATI yang ada di negara ini. Namun bagi mereka yang mempunyai banyak kontak dengan Jakarta, mereka melihat Indonesia daripada banyak sudut peluang membuat duit.


Dalam pesta buku PBAKL lalu, penerbit dan pengedar SA Majeed mempamerkan sekitar 60 buah judul buku-buku pertanian bermutu tinggi. Gosip-gosip mengatakan SA Majeed menerbitkan semua judul-judul itu secara berlesen daripada penerbit asalnya di Indonesia.


Langkah SA Majeed itu adalah berdasarkan peluang yang tercipta apabila pentadiran perdana menteri sekarang memberikan fokus utama kepada sektor pertaanian. Ada juga gosip yang mengatakan SA Majeed menerima kontrak kerajaan bagi membekalkan buku-buku pertanian lalu mereka menyelesaikan masalah itu dengan cara melesen sahaja dari Indonesia.


Sewaktu pesta buku Jakarta 2005, kita berjumpa dengan berpuluh-puluh orang industri buku Malaysia di pesta itu. Keadaan itu mencerminkan realiti bahawa orang-orang bisnes pergi ke tempat-tempat di mana di situ ada peluang membuat banyak duit.


Indonesia adalah lubuk emas. Ini dapat kita lihat dengan trend terbaru dalam sektor industri hiburan yang aktif mengimpot filem dan artis-artis negara itu.