Monday, September 04, 2006

Rejab FI sebagai Model Karyawan

Rejab FI adalah penulis buku-buku novel remaja yang 'mati hidup semula'. Pada tahun 70-an dan 80-an beliau banyak menulis novel-novel remaja. Kemudian beliau patah semangat sebab jualan buku-bukunya terhenti, tidak membawa sebarang pendapatan lagi.

Apabila beliau setuju mendapatkan semula semua hak penerbitan buku-bukunya dan membenarkan PTS menerbitkan semula buku-buku itu, barulah Rejab FI hidup semula.

Pengajaran daripada kes Rejab FI:

(1) Nasib baik Rejab FI tidak pernah menjual hakcipta novel-novelnya kepada mana-mana penerbit, oleh itu karya-karya itu dapat diserahkan kepada PTS sebagai penerbit barunya.

(2) Nasib baik jumlah novel remajanya banyak, iaitu hampir 20 judul, oleh itu PTS beminat menerbitkan kebanyakan buku-bukunya. Kalau karyanya kurang daripada 10 buah, susah bagi PTS mempromosi semula nama beliau.

(3) Nasib baik tema novel-novel Rejab FI bersifat evergreen, oleh itu cerita-cerita itu masih dapat dinikmati sampai hari ini walaupun buku-bukunya itu sudah 20 tahun dahulu waktu mula-mula diterbitkan.

Hingga hari ini sudah 10 buah novel remaja Rejab FI yang diterbitkan semula oleh PTS, dan sambutannya baik, dan semuanya sudah diulang cetak. Judul-judul lain sedang diusahakan penerbitannya.

Rejab FI juga seorang pengarang yang mudah dibawa berunding. Beliau mudah memahami mengapa pihak PTS perlu melakukan beberapa perkara sebelum buku-bukunya dapat diterbitkan semula.

Sikapnya yang mudah memberikan kerjasama kepada PTS menjadikan kerja-kerja menerbitkan semula karya-karynya jauh lebih mudah. Hasilnya, daripada sudut pendapatan, hingga saat ini Rejab FI adalah penulis kreatif TOP di PTS.


.

2 Komen :

At 4:51 PM, Anonymous Anonymous Berkata ...

Syabas Rejab FI!

 
At 8:42 PM, Blogger rastom Berkata ...

tabik Cik Gu Jab!

 

Post a Comment

<< Home