Tuesday, August 02, 2005

Buku Soft Cover

Orang buku kerap menggunakan istilah-istilah berikut:

1. Buku 'hard cover' atau buku kulit keras.
Penulis yang mempunyai buku kulit keras dianggap mempunyai martabat kecendekiaan lebih tinggi daripada mereka yang tidak.

2. Buku 'soft cover' atau buku kulit lembut.
Buku-buku 'trade books' iaitu buku-buku yang dijual di kedai-kedai buku dan memenuhi kriteria buku perpustakaan sentiasa terbit sekurang-kurangnya dalam edisi kulit lembut.

3. Buku 'paperback'.
Buku-buku kulit lembut yang laris di kedai, selepas beberapa tahun, sudah boleh diterbitkan dalam edisi 'paperback' atau edisi murah. Edisi paperback diterbitkan dengan margin keuntungan yang amat tipis bagi membolehkan buku-buku itu dijual murah supaya golongan pendapatan rendah mampu membelinya.

Data jualan di PTS mendapati edisi hardcover paling maksimum 400 naskhah sahaja yang dapat dijual dengan harga RM15 - RM25 lebih mahal daripada edisi kulit lembut. Golongan yang membeli edisi hard cover adalah perpustakaan.

Di Amerika dan Eropah, penulis lazimnya melesenkan hak menerbitkan edisi kulit keras kepada satu penerbit, manakala hak menerbitkan edisi kulit lembut kepada penerbit lain, dan hak menerbitkan edisi paperback kepada penerbit lain lagi.