Saturday, August 26, 2006

Lukisan Alam Semula Jadi: Prinsip Surah Yusuf

Salah satu unsur yang tidak terdapat dalam teknik penceritaan dalam surah Yusuf adalah ayat-ayat yang menggambarkan lukisan alam semula jadi di tempat dan pada waktu sesuatu peristiwa itu berlaku.

Sebagai contoh, dalam peristiwa abang-abang Nabi Yusuf membawa beliau pergi keluar jauh dari rumah dan membuangnya ke dalam telaga, tidak ada maklumat berkenaan alam semula jadi tempat itu.

Ini berbeza dengan teknik penulisan dalam teori sastera konvensional, di mana bagi menciptakan setting yang realistik, penulis dikehendaki menggambarkan dengan tepat dan betul unsur-unsur alam semula jadi pada waktu dan di tempat di mana sesuatu peristiwa itu berlaku. Sebagai contoh, jika peristiwa itu berlaku pada waktu senja di tepi pantai, maka penulis dikehendaki menuliskan ayat-ayat yang menggambarkan keadaan tepi pantai pada waktu senja.

Maksud ayat-ayat lukisan alam semula jadi adalah seperti ayat-ayat berikut:

(a) Langit membiru dan angin malam sepoi-sepoi bahasa.
(b) Burung-burung beterbangan, daun-daun berguguran.
(c) Bulan mengambang di ufuk timur, sekali sekala wajahnya ditutup awan yang begerak.
(d) Matahari memancarkan sinar teriknya ke permukaan laut.
(e) Salju putih bagaikan kapas melitupi seluruh lembah dan angin sejuk menusuk hingga ke tulang sumsum.


Ini bermakna, dalam teori sastera Islami aliran surah Yusuf, bagi menghasilkan sebuah kisah yang indah, gambaran alam semula jadi bukanlah unsur yang wajib dituliskan dalam karya. Ia adalah unsur pilihan, jika mahu boleh dilukiskan, jika tidak maka itu adalah lebih baik kerana ia selaras dengan teknik penceritaan surah Yusuf.

Allah-lah yang tahu mengapa unsur lukisan alam tidak ada dalam penceritaan kisah Nabi Yusuf. Kita hanya dapat melihat kelebihan-kelebihan praktikal prinsip ini seperti berikut:

(1) Dunia, pentas cerita, dan ruang gerak watak tidak menjadi sekecil pengalaman peribadi si penulis.
Disebab penulis sastera Islami tidak perlu melukiskan keadaan alam semula jadi di benua Afrika ataupun Latin Amerika, maka si penulis dengan bebas dapat membawa watak-wataknya pergi ke benua itu. Walaupun penulis tidak pernah pergi ke bulan ataupun masuk ke dalam dasar laut Antartika, dia masih boleh membawa watak-wataknya pergi ke bulan dan masuk ke dalam dasar laut kerana dia tidak perlu menceritakan pemandangan alam semula jadi di dasar laut Antartika.

Dalam teori sastera konvensional, dari sudut psikologi, penulis tidak berani mencipta jalan cerita yang berlaku di tempat-tempat yang dia belum pernah kunjungi disebabkan dia tidak dapat hendak mencipta ayat-ayat gambaran alam semula jadi tempat-tempat itu. Jadi mereka perlu mengeluarkan modal pergi ke Jerman ataupun Australia bagi menuliskan cerita yang berlaku di Jerman ataupun Australia. Untuk menuliskan cerita yang berlaku di Andalusia ataupun Bukhara, penulis mesti mengeluarkan biaya pergi ke Sepanyol ataupun Romania.

(2) Kisah indah itu bersifat 'bebas-waktu' dan 'bebas-ruang'.

Tanpa ayat-ayat yang menceritakan gambaran alam semula jadi, sebuah kisah yang indah itu dapat bersifat kekal indah sepanjang masa, ertinya keindahan itu tidak terfosil dalam konteks sesuatu periode ataupun tempat. Ia indah bila-bila sahaja dan di mana-mana sahaja.

Dalam teknik penulisan sastera konvensional, lukisan alam semula jadi yang terperinci menyebabkan apa yang dilukiskan itu ketinggalan waktu apabila keadaan alam semula jadi itu sudah berubah. Pantai yang digambarkan itu mungkin sudah ditebus-guna. Lombong mungkin sudah dikambus. Hutan sudah menjadi estet.

Contoh bagaimana sebuah kisah yang indah ditulis tanpa menggunakan gambaran alam semula jadi adalah novel jibunsyi Ashadi Zain Dari Kepala Batas ke New Haven di mana cerita itu berlaku di Malaysia, Amerika dan Australia.


.