Saturday, August 26, 2006

Pengarang Selebriti, Perangai Selebriti

Seorang senior editor di sebuah penerbit novel cinta yang terkenal memberitahu, sejak akhir-akhir ini sudah timbul fenomena tingkah laku ala-ala selebriti di kalangan segelintir penulis novel cinta baru muncul, yang melihat dirinya sebagai pengarang selebriti.

Mereka tidak puas hati dengan layanan yang diterima daripada penerbit dengan membandingkan layanan yang pernah diberikan kepada pengarang-pengarang yang lebih senior.

Ada pula yang komplain kerana sewaktu Pesta Buku Kuala Lumpur, kehadiran mereka di gerai penerbit tidak diiringi sambutan dan gimik-gimik istimewa.

Teringat pula kita, di gerai PTS, bukan seorang dua penulis PTS yang tidak dapat hendak duduk pun di meja penulis sebab gerai sesak sangat. Mereka pun berdiri-diri sahaja dicelah-celah orang ramai yang bersesak-sesak di luar gerai sambil senyum-senyum memerhatikan buku mereka dibeli pengunjung.




.

3 Komen :

At 10:57 AM, Anonymous Anonymous Berkata ...

Tentu penulis perempuan le tu!

 
At 1:20 PM, Anonymous Anonymous Berkata ...

dulu pernah kerja kedai buku. pernah sekali bertanya kepada seorang penulis buku, kalau dia sudi meluangkan masa untuk bersama peminatnya untuk sesi tandatangan. dia kata kena bayar satu jam RM1000. mahal tu.tak jadi buat.

seminggu lepas tu dia datang lagi dan dia bertanya kenapa bukunya tidak dipamerkan di ruang pameran hadapan kedai. saya kata kat dia kena bayar RM1000 sehari. dia kata mahal, saya kata cuma RM1000 sehari bukan satu jam.

 
At 2:21 PM, Anonymous Roslili Berkata ...

Padan muka pengarang tu!

 

Post a Comment

<< Home