Sunday, August 20, 2006

Risiko Menerbitkan 1 Buku

Entri ini ditulis bagi menerangkan risiko menerbitkan 1 judul buku.

Ambil senario ini:

(a) Saudara mungkin anak seorang sasterawan besar, oleh itu saudara hendak menerbitkan karya teragung ayah saudara. Saudara percaya nama besar ayah saudara itu dapat memudahkan pemasaran bukunya.

(b) Saudara mungkin seorang sasterawan yang mempunyai banyak peminat. Sebelum ini banyak karya saudara yang diserahkan kepada penerbit profesional, sekarang saudara fikir saudara hendak mencuba menerbitkan karya saudara sendiri.

(c) Saudara mungkin penulis baru dan saudara gagal mencari penerbit, jadi saudara mengambil keputusan menerbitkan sendiri buku saudara. Kebetulan saudara mempunyai RM10 ribu dalam simpanan, maka bolehlah saudara gunakan untuk mencetak buku saudara itu.

Berikut adalah risiko yang saudara hadapi:

1. Saudara tidak dapat mencari pengedar profesional yang mahu mengambil semua stok buku yang saudara sudah cetak itu bagi disimpan di dalam setornya. Akibatnya beribu naskhah buku saudara itu berlonggok dalam rumah saudara. Ingat, setor pengedar bukan tempat saudara menyimpan buku saudara yang tidak laku.

2. Ada pengedar yang mahu mengambil buku saudara, tapi cuma 10 ataupun 50 unit sahaja untuk cuba diedarkan, kalau laku, barulah dia ambil sejumlah lagi dari waktu ke waktu.

3. Saudara cuba mengedar sendiri dengan membawa buku saudara dari kedai ke kedai, tetapi saudara dapati saudara tidak sanggup meneruskan cara itu sebab hasilnya amat mengecewakan. Ingat, kedai buku orang lain bukan tempat saudara menyimpan buku saudara yang tidak laku.

Mungkin nama saudara terkenal, tetapi pengedar belum tentu berminat mengedarkan buku saudara. Faktor utama adalah saudara cuma menerbitkan 1 buku. Kalau saudara menerbitkan 1 buku setiap bulan, barulah pengedar berminat. Ini disebabkan oleh logik angka semata-mata.

Keuntungan daripada menjual 10 biji buku habis begitu sahaja jika ada 1 buku yang gagal dikutip hutangnya!

Baca 'sifir' di bawah:


a. Saudara membekalkan buku sdr itu kepada pengedar pada harga RM10.00. Apabila buku itu sudah dihantar ke kedai, pengedar mesti bayar RM10.00 itu kepada saudara.

b. Pengedar menjual kepada kedai pada harga RM11.00 (untung RM1.00 kalau kedai bayar hutang).

c. Kedai jual RM15.00 kepada pembeli.

c. Untuk dapat untung RM10.00 pengedar mesti jual 10 unit (modalnya RM100.00!)

d. Apabila 10 unit buku itu sudah dijual ke kedai, dan kedai sudah jual, tapi kalau kedai tak bayar hutang kepada si pengedar, si pengedar mesti bayar saudara RM100.00!

e. Kedai yang tak bayar hutang untung RM150.00.

f. Saudara dapat RM100.00.

g. Pengedar RUGI RM100.00 ++

Masalah si pengedar gagal mengutip hutang bukan masalah saudara. Bayar mesti bayar sebab pengedar sudah ambil buku itu dari saudara dan sudah dijualkannya ke kedai buku.

Risiko gagal mengutip hutang sentiasa ada dalam bisnes. Yang membolehkan pengedar hidup adalah "volume'. Apabila ada volume, barulah risiko itu dapat dikongsi oleh judul-judul lain.