Saturday, September 23, 2006

Hakcipta: Apabila Karya Saudara Dicuri Orang

Katakanlah buku saudara dicuri orang. Si pencuri itu menerbitkan karya saudara dengan meletakkan namanya sebagai penulis, lalu diterbitkan sebagai buku dan diedarkan serta dijual.

Apakah tindakan yang saudara dapat lakukan? Saudara mempunyai dua pilihan:

1. Saudara membuat laporan polis.

Perbuatan mencuri hakcipta adalah jenayah mencuri, serupa seperti jenayah mencuri harta orang lain. Apabila saudara bawa kes saudara kepada pihak polis, maka si pencuri itu akan dibicarakan di bawah undang-undang kanun kesiksaan.

Apabila sabit kesalahan, dia dihukum sebagaimana kes pencurian yang biasa. Pilihan ini bukan pilihan popular disebabkan saudara tidak mendapat apa-apa gantirugi.

2. Saudara ambil tindakan sivil.

Dalam kes ini saudara ambil peguam bagi membawa kes saudara ke mahkamah sivil. Apabila terbukti, saudara boleh memohon kepada mahkamah supaya mengarahkan si pencuri membayar pelbagai macam gantirugi kepada saudara.

Kelemahan pilihan ini adalah kos guaman yang tinggi, di mana lazimnya penulis tidak mampu membiayai kos itu.

3. Saudara boleh meminta penerbit saudara yang mengambil tindakan sivil.

Penerbit saudara berhak membawa kes tuntutan sivil disebabkan saudara mempunyai perjanjian penerbitan dengan penerbit saudara. Apabila karya saudara dicuri orang, penerbit itu turut menanggung kerugian.

Kelebihan apabila tindakan sivil dibuat oleh penerbit adalah, lazimnya syarikat mempunyai sumber kewangan yang lebih besar daripada penulis, oleh itu penerbit mampu membiayai kos guaman.

Apabila penulis yang membuat tuntutan, pampasan dibayar kepada penulis, dan apabila penerbit yang membuat tuntutan, pampasan dibayar kepada penerbit.

Nota tambahan: Jika saudara dapati pencuri itu bukan orang yang mampu membayar pampasan besar, lebih baik saudara ambil tindakan jenayah, bukan sivil. Biar polis yang menguruskan kes saudara itu di bawah kanun keseksaan, di mana hukuman mandatori jenayah curi adalah penjara.