Tuesday, September 19, 2006

Hakcipta: Isu Produk Kompetatif

Memang tidak dapat dinafikan bahawa apabila penerbit menggubal klausa-klausa dalam perjanjian lesen penerbitannya, akan ada unsur-unsur yang lebih menguntungkan penerbit daripada menguntungkan penulis.

Ambil sahaja sebagai contoh klausa yang menyebut bahawa pengarang tidak boleh menulis buku B yang isi menyerupai isi buku A, dan menyerahkan buku B kepada penerbit lain. Klausa ini jelas menguntungkan penerbit dan merugikan penulis.

Katakanlah saudara menulis buku bertajuk "Hidup Tanpa Kad Kredit" dan menyerahkannya kepada PTS, maka saudara tidak boleh menulis buku lain yang bertajuk "Panduan Hidup Tanpa Hutang" dan menyerahkannya kepada penerbit KarnaDya, di mana isi kandungan buku itu 50% sudah ada dalam buku "Hidup Tanpa Kad Kredit" oleh itu buku "Panduan Hidup Tanpa Hutang" itu dikatakan menjadi pesaing kepada buku "Hidup Tanpa Kad Kredit".

Saudara mesti menyerahkan kedua-dua buku itu kepada PTS bagi menerbitkannya. Kalau saudara hendak menerbitkan sendiri buku itu pun, tidak boleh!

Klausa seperti ini memang digunakan oleh semua penerbit di seluruh dunia bagi menjaga kepentingan bisnes si penerbit.

Tetapi kalau saudara menulis buku lain, yang isi kandungannya tidak bersaing dengan buku "Hidup Tanpa Kad Kredit", maka saudara boleh menyerahkan buku itu kepada mana-mana penerbit pilihan saudara.