Saturday, September 23, 2006

Hakcipta Kisah Hidup Saudara

Adakah kisah hidup saudara dilindungi oleh undang-undang hakcipta? Dalam erti lain, kalau orang lain menulis kisah hidup saudara, adakah saudara boleh mengambil tindakan undang-undang ke atas penulis itu?

Kisah hidup saudara adalah sejarah. Apa jua jenis fakta, termasuk fakta-fakta sejarah, tidak dilindungi oleh undang-undang hakcipta. Justeru sesiapa sahaja boleh menulis kisah hidup orang lain. Kisah itu pula boleh ditulis dalam apa bentuk sahaja, sebagai biografi, sebagai buku bergambar, sebagai novel fiksyen, sebagai skrip drama, filem, animasi dan lain-lain.

Banyak tokoh selebriti yang kisah hidupnya ditulis oleh orang lain. Puteri Diana adalah antara individu yang kisah hidupnya paling banyak ditulis oleh orang-orang lain. Tidak ada undang-undang yang menghalang kisah hidupnya daripada ditulis oleh orang lain.

Jika saudara mahu, saudara oleh menulis kisah hidup mana-mana tokoh dan selebriti tanah air kita. Sesiapa yang hendak menahan saudara daripada menulis dan menerbitkan kisah hidupnya perlu membawa kesnya ke mahkamah bagi mendapatkan perintah mahkamah.

Mahkamah akan menimbangkan faktor-faktor yang saudara kemukakan bagi menyokong permohonan saudara menghalang buku itu daripada diedarkan kepada orang ramai, lazimnya disebabkan saudara dapat mengemukakan bukti-bukti bahawa buku itu mengandung bahan-bahan yang memfitnah dan menjatuhkan maruah saudara. (Ingat kes Rosmah Mansur berjaya menghalang Mokhtar Ahmad daripada terus mengedarkan buku yang ditulisnya.)

Apabila saudara menulis biografi orang lain, bagaimana dengan royaltinya? Adakah orang itu berhak meminta sebahagian daripada royalti daripada buku yang ditulis itu?

Jika orang itu tidak menandatangani sebarang perjanjian pembahagian royalti dengan si penulis, maka dia tidak berhak meminta bahagian royalti itu.

Kisah hidup saudara tidak termasuk di dalam senarai karya seni, disebabkan ia bukan karya seni. Yang dilindungi oleh undang-undang adalah bentuk-bentuk yang sudah dituliskan, ataupun dilukiskan, dirakamkan, difoto, ataupun dianotasikan.

Katakanlah, pada suatu hari saudara menceritakan kisah hidup saudara dengan seorang penulis. Kemudian si penulis itu menulis sebuah novel yang dalam ceritanya itu banyak persamaan dengan kisah hidup saudara. Apakah kedudukan novel itu?

Disebabkan setiap ayat dalam novel itu adalah dihasilkan oleh penulis tersebut maka di sisi undang-undang hakcipta, karya itu adalah karya si penulis, dan secara automatis hakcipta novel itu adalah miliknya.


.