Friday, November 10, 2006

Sony Book Reader

Sony sudah memasarkan apa yang dipanggil book-reader. Skrin book-reader ini menggunakan teknologi skrin state-of-the-art, bukan skrin LCD. Beli di sini SONY.

Skrin Sony book-reader (SBR) putih macam kertas, tidak bercahaya, jadi tidak sakit mata membacanya lama-lama sebagaimana membaca pada LCD. Memori SBR dapat menyimpan ratusan buku dan ribuan halaman, dan saiznya juga macam saiz buku.

Apakah implikasi teknologi terbaru ini kepada penulis dan penerbit?

Implikasi kepada penulis adalah:

(1) Isu memilih penerbit yang berpandangan jauh ke depan, yang faham trend-trend kemajuan teknologi perbukuan, dan yang mempunyai komitmen kepada pemerluasan pasaran buku-buku terbitannya.

(2) Isu menghasilkan buku-buku yang kandungannya tidak lagi untuk pasaran dan bacaan orang sekampung sendiri, tetapi untuk pasaran global.

Bagi penerbit, implikasinya lebih banyak. Ambil contoh PTS:

(1) Dari sudut marketing, bagaimanakah PTS dapat mengambil peluang daripada teknologi SBR bagi melesenkan buku-buku terbitan PTS kepada pembekal buku-buku Sony.

(2) Bagaimanakah cara PTS dapat menjadikan data buku-buku terbitannya supaya dapat dibeli dengan mudah melalui internet sehingga pembeli SBR walau di benua mana pun dapat membaca buku-buku PTS menggunakan SBR.

(3) Dari sudut penyediaan data, bagaimanakah PTS dapat menyediakan manuskrip dalam format data yang kompatibel dengan SBR itu.

(4) Dari sudut legal, bagaimanakah terma-terma pelesenan dan struktur royalti antara PTS-Sony dan antara PTS-Penulis.

Berdepan dengan perang falsafah antara aliran bisnes ‘jual, jual, jual’ dan aliran ‘beri, beri, beri’, bagaimanakah sikap penerbit dan penulis?

Mungkinkah kita mengambil sikap meniru google, wikipedia, gutenberg dan banyak lagi, di mana mereka memberikan secara percuma produk-produk mereka kepada seluruh manusia?

.

.

1 Komen :

At 9:57 PM, Anonymous Anonymous Berkata ...

Ini Fable Fox :

Baguslah Puan Ainon seorang yg berpandangan jauh. Bercakap tentang beri percuma, dah banyak artikel yg saya tulis secara percuma dan diberikan secara percuma melalui majalah elektronik HUGI.

Dah orang tempatan tak nak artikel saya, nak baut macam mana.

PS - Nanti saya siapkan Jibunsyi tu.

 

Post a Comment

<< Home