Sunday, August 07, 2005

Buku Remaja Awal

Remaja yang berusia antara 10 – 14 tahun dikategorikan sebagai remaja awal. Mereka sudah dapat membaca dengan cepat, perbendaharaan kata yang mereka kuasai sudah banyak, dan IQ mereka sudah tinggi, oleh itu mereka juga sudah berfikir dan membuat penilaian secara kritikal.


Jika saudara mempunyai anak atau adik pada usia 10 – 14 tahun, cuba saudara masuk ke kedai buku dan cari buku-buku dalam bahasa Melayu yang sesuai dihadiahkan kepada mereka, berapa banyak buku-buku yang ada dalam kedai itu?


Saudara akan dapati, selepas 25 tahun, buku-buku siri lima sahabat karya Enid Blyton yang buruk terjemahannya itu masih terus dicetak dan dijual hingga sekarang.


Tulislah buku-buku untuk bacaan kategori ini. Pasarannya baik, tetapi produknya amat berkurangan. Akibatnya, perpustakaan sekolah-sekolah amat kekurangan buku-buku yang dapat diminati kumpulan ini.


Jangan salahkan remaja tidak membaca buku: Buku yang hendak dibaca yang tidak ada.


Daripada sudut membaca, mereka sudah mula mahukan bahan-bahan bacaan yang kompleks isinya dan mengandungi maklumat-maklumat baru di luar buku-buku liputan buku teks dalam bidang-bidang yang mereka minati.


Pada usia ini mereka sudah mempunyai angan-angan tentang apa yang mereka ingin lakukan apabila mereka dewasa nanti.


Daripada sudut emosi, pada usia ini mereka sudah mula tertarik dengan kaum yang satu lagi, dan sudah mempunyai konsep mereka sendiri tentang ciri-ciri pasangan yang ideal bagi mereka. Maka tidak hairanlah apabila remaja awal perempuan menjadi pembeli dan pembaca kepada novel-novel cinta.


Buku-buku yang diminati oleh kelompok ini sudah serupa dengan buku-buku yang dapat dinikmati oleh pembaca lebih dewasa. Sebagai contoh, siri Harry Porter dinikmati oleh remaja awal dan juga dewasa.


Faktor ini menyebabkan siri Harry Porter diterbitkan dengan dua wajah. Satu design kulit bukunya menggunakan wajah yang sesuai dengan remaja awal manakala satu lagi wajah menggunakan wajah untuk pembaca dewasa. Tetapi isinya serupa.



1 Komen :

At 9:27 AM, Blogger ibnurabi Berkata ...

Orang putih semasa hamil lagi, bakal anaknya sudah dibacakan buku atau diperdengarkan dengan alunan muzik lembut bagi merangsang minda. Bermula umur 0-2 bulan sudah ada buku bagi merangsang deria mata,rasa dan dengar. 3 bulan ke atas bukunya lain pula. Sebelum mencapai 1 tahun. Sudah biasa dengan huruf asas, bunyi asas. Malah sudah diperkenalkan dengan 'tuhan' melalui buku. 1 tahun ke atas buku yang dibaca oleh ibu atau ayah kepada anaknya. Kebiasaannya sebelum tidur, ketika sedih, di taman bunga dan sebagainya. Agar anak mereka suka & cinta pada buku dan membaca.
Hakikatnya 'Bacalah..'wahyu pertama diturunkan untuk umat Islam.

 

Post a Comment

<< Home