Sunday, August 07, 2005

Kulit Buku Agama

Penerbit buku-buku agama di negara ini tidak mahu melabur pada kualiti kulit dan perwajahan buku-buku yang mereka terbitkan. Dari semenjak dahulu hingga sekarang kualiti penampilan buku-buku agama tidak berkembang mengikut peredaran citarasa pembeli dan pembaca buku. Ini menyebabkan orang-orang yang tidak kuat agamanya tidak tertarik membeli buku-buku agama. Akibatnya buku-buku agama hanya dibeli oleh orang-orang yang sedia baik agamanya.

Punca mengapa buku-buku agama tidak berkembang mengikut edaran zaman adalah:

1. Penerbit buku-buku agama enggan menggunakan khidmat designer buku dan artis layout yang profesional. Mereka menggunakan tenaga artis part-timer yang sanggup menerima upah murah. Kos yang rendah membolehkan mereka menjual buku-buku agama dengan harga rendah juga.

2. Sikap penerbit yang sudah tua yang tidak berminat menukar cara kerja mereka disebabkan rekod kejayaan perniagaan mereka selama ini. Mereka yakin cara kerja lama masih tidak perlu diubah.

3. Penerbit buku-buku agama tidak mempunyai kakitangan khas bagi tugas-tugas editorial dan rekabentuk buku. Semua kerja-kerja itu diupahkan kepada pekerja part-time. Ada syarikat penerbit buku agama yang duduk dalam sebuah pejabat kecil dan sempit, di mana di situ hanya ada meja untuk dua orang sahaja. Satu meja adalah meja tuan punya penerbit itu, dan satu lagi meja kerani. Tidak ada meja akuantan, tidak ada meja editor, tidak ada meja designer.


4. Penulis-penulis agama menjual manuskrip kepada penerbit dalam keadaan yang sudah dibuat layoutnya dengan menggunakan program komputer seperti WORD, iaitu program yang tidak dicipta khusus bagi kegunaan penerbitan buku secara profesional dengan kualiti tinggi. Inilah punca mengapa layout buku-buku agama masih compang-camping sampai sekarang.


Jika saudara hendak menjadi penerbit buku-buku agama, saudara berpeluang menjadi pembaharu dalam industri itu. Buku-buku agama kita adalah maruah kita.




1 Komen :

At 10:06 AM, Blogger ibnurabi Berkata ...

Buku agama sentiasa ada pasaran. Pentingnya penerbit,penulis perlu kreatif dan sensitif buku agama apa yang sepatut disediakan untuk pembaca. Kreatif dan sensitif dari kulit dan isi bukunya. Wajah yang sedap mata memandang, judulnya untuk semua bukan hanya untuk yang berjubah,ketayap atau berbaju melayu. Malah orang muda yang berseluar ketat, yang rock, hiphop, jazz, blues atau berirama Malaysia tidak segan membacanya. Isinya terkini dan sensasi. Menarik untuk semua.

 

Post a Comment

<< Home