Monday, September 26, 2005

Ke Mana Pergi Achadiat Akasyah?

Sebelum Norhayati Berahim menjadi penulis novel cinta paling kaya, penulis novel cinta paling kaya adalah seorang lelaki yang bernama Achadiat Akasyah.

Achadiat Akasyah menerbitkan sendiri novel-novelnya, oleh itu dia mendapat keuntungan yang lebih tinggi berbanding jikalau dia menggunakan penerbit profesional. Pada suatu masa permintaan bagi novel-novelnya begitu tinggi sehingga karyanya dijual di kedai buku paling berprestij di Kuala Lumpur, Kinokuniya! Dengan itu beliau mampu menikmati gaya hidup mewah.

Kemudian datang Norhayati Berahim!

Norhayati Berahim mula-mula menerbitkan karyanya dengan Creative, kemudian dengan Alaf21, kemudian dengan NZ, dan sekarang dia sudah membuka syarikat penerbitannya sendiri. Walau siapa pun yang menerbitkan novelnya, peminat-peminatnya tetap membelinya.

Hingga saat ini Norhayati Berahim masih mengekalkan kedudukannya sebagai “Ratu Novel Cinta” Malaysia.

Ke mana pergi Achadiat Akasyah?

Menurut maklumat pasaran yang kita terima, Achadiat Akasyah masih menulis dan menerbitkan novel, tetapi karyanya tidak bergerak lagi di kedai-kedai buku. Peminat-peminat Achadiat Akasyah sudah lari kepada Norhayati Berahim dan lain-lain penulis novel cinta.

Terkeluarnya Achadiat Akasyah daripada senarai penulis novel cinta terkaya di negara ini memberikan peringatan kepada semua penulis bacaan remaja – pembaca remaja boleh berubah citarasanya dengan cepat sekali!