Friday, October 28, 2005

Gosip Duit Dunia Buku

Komuniti penerbit-penerbit buku tempatan sekarang sudah sibuk memikirkan bagaimana mereka akan menghadapi pelaksanaan bajet 2005. Ini disebabkan kerajaan memperuntukkan RM30 juta bagi pembelian buku untuk dibekalkan kepada rangkaian perpustakaan awam di seluruh negara tahun depan.

RM30 juta itu akan diuruskan oleh Perpustakaan Negara Malaysia. Termasuk dalam senarai utama yang akan menerima buku-buku itu adalah rangakaian perpustakaan-perpustakaan desa.

Satu lagi bajet besar untuk pembelian buku adalah perpustakaan sekolah-sekolah menengah dan rendah di seluruh negara juga. Bajet ini diberikan kepada Kementerian Pelajaran, yang akan memberikan peruntukan itu terus kepada sekolah-sekolah bagi melakukan pemilihan buku-buku sendiri. Banyak buku yang dibeli oleh perpustakaan awam juga dibeli oleh perpustakaan sekolah.

Bagi mendapatkan faedah daripada RM30 juta itu, para penerbit mesti bekerja keras tahun ini bagi menghasilkan buku-buku baru yang belum dibeli sebelumnya oleh PNM. Buku-buku yang dibeli pada tahun 2005 tidak akan dibeli pada tahunn 2006.

Ini bermakna, para penulis yang buku mereka terbit tahun ini buku-buku itu berpeluang dibeli oleh PNM pada tahun depan. Buku-buku yang terbit tahun depan dibeli pada tahun 2007.