Tuesday, October 25, 2005

Mengapa Harus Tulis Cerita?

Cerita-cerita adalah evergreen, ertinya satu kali saudara tulis, buku-buku cerita mempunyai potensi diulang cetak berkali-kali selama bertahun-tahun.

Sebagai pelaburan, cerita-cerita mempunyai nilai masa depan yang tinggi. Sebagai contoh, siri cerita 5 sahabat karangan Enid Blyton sudah 35 tahun diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu, dan sehingga hari ini siri itu masih diulang cetak.

Sesetengah siri cerita klasik masih terus menjadi kegemaran ramai di seluruh dunia walaupun ia sudah berusia ratusan tahun. Siri cerita-cerita perjalanan Sinbad, Aladin dengan lampu ajaibnya, dan Seribu satu Malam adalah contoh yang nyata, di samping cerita-cerita karya Hans Christian Anderson yang tahun 2004 genap 100 tahun usianya.

Cerita-cerita juga dapat diterbitkan semula dalam bentuk komik, animasi dan filem, dengan itu cerita-cerita dapat mempelbagaikan sumber royalti bagi pengarang.

Buku-buku cerita juga dapat diekspot dalam bentuk terjemahannya ke dalam pasaran negara-negara lain. Sebagai contoh, Korea dan Taiwan amat aktif menterjemahkan buku-buku cerita daripada Jepun.

Cerita-cerita yang evergreen dan berpotensi dapat diekspot mempunyai ciri-cirinya sendiri. (Kita akan bincangkan perkara ini dalam siri kursus dan bengkel penulisan kreatif selepas hari raya.)