Monday, August 21, 2006

Duit Buku Buat Membeli Kurma

Apabila tiba bulan puasa, penerbit yang bukunya banyak dibekalkan kepada pengedar dan kedai buku milik Mamak-mamak memang pening kepala. Bulan puasa adalah bulan paling sakit bagi penerbit buku-buku Melayu.

Lazimnya penerbit Melayu membayar bonus pada bulan puasa bagi membantu staf berhari raya dengan selesa. Ini bermakna gaji dan bonus dibayar serentak. Kalau jumlah gaji bulanan RM100 ribu, bermakna pada bulan puasa mesti bayar RM100 bonus, paling minima.

Tahun ini bulan puasa juga jatuh dalam musim penerbit membayar royalti kepada penulis. Bagi penerbit buku-buku Melayu, hampir 100% penulisnya adalah Melayu, oleh itu mereka memang mengharapkan cek royalti bagi membantu perbelanjaan hari raya.

Bulan puasa juga lazimnya bulan lembaga pengarah suka mengeluarkan cek-cek dividen kepada pemegang saham sebab mereka sendiri adalah antara pemegang saham.

Pencetak bukan Melayu yang mempunyai banyak pekerja Melayu juga lazimnya mengeluarkan perbelanjaan tambahan sebagai 'angpau' hari raya. Jadi mereka akan kejar penerbit supaya membayar bil-bil percetakan buku lebih banyak daripada bulan-bulan biasa. Kalau biasanya mereka puas hati dengan cek RM40 ribu, pada bulan puasa mereka minta lebih banyak.

TETAPI.....

Pada bulan puasalah lazimnya bulan paling payah hendak mengutip hutang daripada pengedar dan kedai buku Mamak!

Mengapa? Majoriti Mamak-mamak yang besar itu menjalankan bisnes mengimpot kurma berkontena-kontena menjelang bulan puasa. Kurma dibeli secara tunai, maka mereka gunakan duit yang sepatutnya dibayarkan kepada penerbit untuk mengimpot kurma.

Jikalau saudara baru belajar menjadi penerbit, pastikan saudara sudah menyimpan wang secukupnya sebelum tiba bulan puasa bagi perbelanjaan yang naik 3 kali lipat pada bulan mulia itu, sedangkan kutipan hutang turun!


.