Thursday, August 31, 2006

Orang Kedai Kecil

Apabila penerbit buku berfikir tentang buku, penerbit ingat banyak orang, kecuali orang-orang kedai buku kecil. Jadi pendapat pekedai-pekedai kecil tidak sengaja dicari oleh para penerbit, dan tidak dianggap penting bagi diambil kira apabila penerbit menentukan banyak perkara tentang buku yang diterbitkan.

Banyak faktor mengapa pendapat pekedai-pekedai buku kecil tidak dianggap penting oleh penerbit:

(1) Pekedai buku kecil tidak diservis oleh pegawai pemasaran penerbit sendiri.

Kedai-kedai kecil diservis oleh pengedar-pengedar profesional yang dilantik oleh penerbit. Inilah faktor utama mengapa penerbit tidak mendapat maklum balas direct dari pekedai kecil tentang prestasi buku-buku yang mereka terbitkan dalam kedai-kedai kecil.

Penerbit besar tidak berminat memberikan khidmat langsung kepada kedai-kedai kecil disebabkan oleh jumlah mereka yang banyak, jauh dari Kuala Lumpur, dan disebabkan oleh isu credit-control.

(2) Pekedai buku kecil adalah one-man show.

Disebabkan volume bisnes yang kecil, tuan-tuan punya kedai buku kecil amat sibuk menjalankan semua tugas, termasuk tugas sebagai merchandising manager. Ini menyebabkan hal-ehwal pemilihan judul dan pemantauan prestasi setiap judul dalam kedai tidak diserahkan kepada seorang petugas khas seperti yang berlaku dalam sektor rangkaian kedai buku.

Merchandising manager ditugaskan mencari penerbit dan buku-buku yang dikenal pasti disesuai dengan keperluan pelanggan. Inilah faktor yang menyebabkan penerbit hanya mendapat banyak maklumbalas daripada rangkaian kedai-kedai buku utama tetapi tidak dari kedai-kedai buku kecil.

(3) Jurang internet.

Majoriti kedai buku kecil tidak mempunyai internet, dan di kalangan yang mempunyai internet, mereka tidak pandai menggunakan kemudahan internet itu dengan optimum, termasuk bagi tujuan berkomunikasi dengan bahagian editorial penerbit.

(4) Sikap editor di syarikat penerbitan.

Staf editorial di syarikat penerbitan tidak menganggap ada gunanya sesekali berkenalan dan bersahabat dengan seorang dua pekedai kecil dan bertanya kepada mereka tentang apa pendapat pekedai-pekedai itu berkenaan buku-buku yang diterbitkannya.

Apabila ada pekedai kecil menulis emel kepada penerbit sekalipun, staf editorial tidak melihat itu sebagai peluang menjalin hubungan network komunikasi profesional yang penting dengan pekedai itu.

Sikap ini datang daripada persepsi bahawa urusan dengan pekedai adalah urusan jabatan pemasaran, kononnya maklumbalas daripada pekedai tidak ada kaitan dengan tugas dan fungsi jabatan editorial.

Dalam bisnes, tidak ada maklumbalas yang tidak berguna, apatah lagi jikalau maklumbalas itu adalah jenis komplain dan rasa tidak puas hati.

Maklumbalas yang memuji-muji produk kita memang sedap didengar dan dibaca-baca, tetapi maklumbalas jenis itu tidak kritikal, tidak dapat menyebabkan bisnes kita jatuh.