Saturday, August 26, 2006

Penerbit Cetak Duit

Beberapa penerbit buku-buku agama tradisional di negara ini, sejak tiga empat tahun lalu, sudah tidak membeli sebarang manuskrip lagi daripada ustaz-ustaz, sebagaimana lazimnya.

Sebaliknya mereka hanya mengulang cetak judul-judul buku agama yang sudah ada dalam setor mereka.

Apakah maknanya semua ini?

(1) Mereka boleh hidup dengan menerbitkan semula judul-judul lama dengan tidak mengeluarkan satu sen pun modal membeli manuskrip dan membuat layout. Mereka gelek sahaja filem-filem yang ada!

(2) Kos menerbitkan buku-buku itu jadi lebih murah manakala harga buku di pasaran rata-rata sudah naik. Ini bermakna mereka dua kali untung.

(3) Buku-buku agama dapat diulang cetak tanpa perlu disemak semula ataupun dibuat edisi baru disebabkan fakta-fakta agama tidak berubah-ubah.

(4) Strategi membeli manuskrip daripada ustaz-ustaz adalah amat menguntungkan sebab bayaran pembelian itu dibuat satu kali sahaja manakala buku-buku itu dapat diulang cetak berkali-kali.

(5) Mereka mempunyai stok judul yang banyak sehingga mereka mempunyai cukup jumlah judul-judul buku yang sudah lama ditulis tetapi masih dibeli oleh orang ramai.

Begitulah caranya penerbit buku-buku agama yang sudah mempunyai ratusan judul kini hidup dengan cara mudah mencetak duit!

Kasihan ustaz-ustaz itu..... Daripada hasil tulisan satu buku, si ustaz makan satu kali, tetapi penerbit makan berkali-kali!

.