Monday, September 25, 2006

Penerbit dan Strategi Penerbitan

Apabila saudara hendak menjadi penerbit buku, saudara perlu mempunyai strategi penerbitan, jangan main terbit apa-apa sahaja manuskrip yang saudara terima daripada para penulis.

Bagi penerbit yang baru, lazimnya mereka yakin jika mereka mendapat manuskrip yang baik daripada penulis terkenal, maka itu adalah insurans daripada kerugian yang disebabkan buku tidak laku. Jangankan manuskrip yang kurang baik, manuskrip yang baik pun boleh menyebabkan bisnes saudara tutup.

Bagi penulis pula, manuskrip saudara belum tentu diterima penerbit meskipun ia 'baik' pada penilaian saudara sendiri, sebab resipi kejayaan buku di pasaran adalah gabungan banyak faktor. Banyak buku yang 'buruk' amat laku di pasaran.

Sebagai penerbit, saudara perlu mempunyai SIRI buku-buku yang hendak saudara terbitkan. Jangan main tangkap muat. Jangan fikir "buku apa" yang hendak saudara terbitkan, tetapi fikir "siri apa".

Sebagai contoh, dalam sektor fiksyen, PTS Fortuna menerbitkan siri novel jibunsyi, PTS ONE menerbitkan siri novel remaja, Alaf21 menerbitkan siri novel cinta, manakala Creative menerbitkan siri novel popular.

Jangan gopoh apabila saudara didatangani oleh penulis yang sudah 'published': Bawa bertenang, fikir baik-baik. Karya penulis itu mungkin 'unik', tetapi dalam bisnes, produk yang 'unik' adalah produk yang paling susah hendak dipasarkan!

Penulis, khususnya penulis sastera, memang obses dengan 'keunikan'. Tetapi bagi penerbit, kos yang ditanggung bagi setiap 1 judul yang tidak laku, adalah ia menelan keuntungan daripada 10 judul yang laku bagi tahun itu! Sifirnya mudah sahaja. Satu buku yang tidak laku menelan keuntungan 10 buah buku yang laku!

Bagi penerbit yang besar seperti Alaf21 umpamanya, disebabkan Alaf sudah mempunyai beratus-ratus judul, jika ada 1 judul tidak laku, Alaf masih dapat meneruskan bisnesnya. Tetapi jika saudara penerbit baru?

Sebagaimana dengan bisnes produk-produk konsumer lain, bisnes buku adalah bisnes 'volume'. Lebih besar volume judul yang saudara terbitkan, lebih stabil bisnes saudara. Jumlah judul yang banyak membolehkan saudara mengurus risiko dengan lebih baik.

Penerbit baru lebih selamat menerbitkan siri-siri buku 'ruji', sekurang-kurangnya bagi 5 tahun pertama dalam bisnes. Apa manfaatnya menerbitkan buku secara siri-siri?

1. Apabila saudara sudah menentukan siri apa yang saudara akan terbitkan, barulah editor perolehan saudara tahu penulis yang macam mana perlu dicari, dan isi kandungan buku yang macam mana hendak ditulis.

Jika saudara tidak menentukan siri buku, editor perolehan saudara bekerja tanpa garis panduan, tanpa mempunai senarai prioriti, manakala penulis saudara pun tidak tahu buku apa yang saudara mahu ataupun tidak mahu.

Katakanlah saudara merancang pada tahun 2008 saudara akan menerbitkan 30 judul buku siri sukan. Barulah mulai hujung tahun 2006 editor perolehan saudara dapat merancang detail judul-judul itu. Selepas itu baru mereka mencari maklumat universiti mana yang mempunyai fakulti sains sukan. Barulah mereka dapat menyusun siri bengkel penulisan di fakulti itu. Buku-buku itu akan ditulis sepanjang tahun 2007, dan terbit pada 2008!

2. Siri buku membolehkan saudara merancang program penerbitan 5 tahun ke hadapan. Sebagai contoh saudara boleh menetapkan siri-siri baru yang bakal diperkenalkan pada tahun 2007, 2008, 2009, 2020, 2011 dan seterusnya.

Sebagai contoh PTS Millenia akan memperkenalkan 2 siri baru pada 2007, iaitu (a) siri perubatan alternatif dan (b) siri buku DIY (do-it-ypurself). Manakala PTS Fortuna akan memperkenalkan buku sastera klasik pada tahun 2007.

3. Dengan adanya siri, kerja promosi buku-buku yang saudara terbitkan itu lebih efektif dan lebih mudah dilakukan. Buku-buku dalam siri yang sama dapat diiklankan serentak, dan buku-buku itu dijual sebagai set-set khusus untuk sekolah dan perpustakaan.

Cara kerja begini mesti diterangkan kepada para penulis saudara, supaya mereka faham strategi bisnes saudara. Kalau tidak, apa yang berlaku adalah, saudara cari buku lain, mereka tulis buku lain.

Tentu sekali tidak semua penulis setuju dengan cara kerja saudara, tetapi lazimnya mereka tidak setuju sebab mereka tidak faham betapa pentingnya sesuatu bisnes itu dirancang supaya berjaya. Katakan kepada penulis, dengan bahasa yang senang difahami: Apabila penerbit lingkup, royalti penulis pun lingkup.

Banyak orang sudah cuba menjadi penerbit, tetapi majoriti gagal bertahan. Punca utamanya adalah mereka tidak menjalankan bisnesnya dengan mempunyai strategi dan program penerbitan yang kemas. Sebaliknya mereka main terima saja apa yang dihantar oleh pengarang. Ini adalah resipi kegagalan yang baik!


.