Tuesday, October 03, 2006

Menulis Buku Motivasi

PTS adalah penerbit yang sinonim dengan buku motivasi. Sebut PTS, orang ingat buku motivasi. Ini disebabkan oleh banyaknya jumlah judul buku motivasi dan pembangunan diri yang sudah diterbitkannya.

Buku motivasi adalah pelaburan yang baik disebabkan ia genre yang tahan lama dalam pasaran. Ia juga laku sepanjang tahun. Manakala pasarannya besar.

Sebelum PTS masuk ke dalam sektor buku motivasi, buku-buku jenis itu diterbitkan oleh penerbit buku-buku agama. Manakala penulisnya juga kebanyakannya ustaz-ustaz, oleh itu buku-buku motivasi itu banyak mengandungi doa-doa untuk kejayaan. Kebanyakan buku-buku yang ditulis oleh ustaz-ustaz itu adalah motivasi kejayaan dalam peperiksaan sekolah dan motivasi menjadi suami-isteri solih.

Buku-buku motivasi PTS difokuskan kepada teknik-teknik how-to, dan ditulis bukan oleh ustaz-ustaz tetapi golongan profesional. Bidang motivasi yang di-cover oleh PTS juga lebih luas, daripada bidang keusahawanan sampailah bidang kepimpinan persatuan.

Kita masih berminat dengan buku-buku motivasi, oleh itu saudara yang berminat menulis buku motivasi, hubungi En. Fauzul fauzul@pts.com.my bagi motivasi pembangunan diri remaja, dan En. Nazrul nazrul@pts.com.my bagi motivasi dalam bidang kerjaya.


.