Wednesday, August 17, 2005

Memilih Desainer Kulit Buku

Bahasa Melayu banyak meminjam peribahasa daripada bahasa-bahasa lain. “Langkah mayatku dulu” dipinjam daripada “Over may dead body” dalam bahasa Inggeris.


“Apa yang ada dalam senduk, itulah yang ada dalam periuk” dipinjam daripada peribahasa Tamil. “Ikan masin hidup kembali” dipinjam daripada bahasa Cina.


Satu lagi peribahasa Inggeris yang dipinjam oleh bahasa Melayu adalah “Don't judge a book by its cover”.


Dalam dunia penerbitan buku, kulit buku sangat penting bagi buku-buku yang isinya adalah perkara-perkara baru pada pengetahuan pembaca sasBapa Tiri", isi kandungan buku itu adalah baru bagi pembaca sasaran. Kulit buku itu mesti mampu menarik perhatian mata bakal pembeli.


Bagi buku-buku ruji, yakni buku-buku bacaan wajib seperti buku surah Yasin dan seumpamanya, memang kulit tidak memainkan peranan kritikal daripada sudut jualannya.


Buku “Komunikasi Intim” cetakan pertama mengambil masa 3 tahun baru habis terjual. Apabila ia diulangcetak dengan kulit baru, cetakan kedua habis dalam masa kurang 6 bulan!


Jika saudara hendak menerbitkan buku, laburkan lebih sedikit wang bagi mendapatkan desainer kulit buku yang berpengalaman. Jangan kedekut untuk mendapatkan kulit buku yang menarik di mata pembaca sasaran. Bak kata pepatah Melayu, alah membeli menang memakai.


Sebelum menyerahkan tugas kepada desainer itu, tanya dahulu desiner itu apakah kategori buku-buku yang biasa dia desain kulitnya. Lebih baik lagi, minta dia tunjukkan contoh kulit-kulit buku yang pernah dihasilkannya.


Designer yang berbakat mencipta desain kulit buku-buku akademik mungkin tidak berbakat mencipta desain kulit buku novel ataupun puisi. Designer kulit-kulit majalah belum tentu dapat memghasilkan kulit buku profesional.