Thursday, April 13, 2006

Kata Pinjaman: Perlukah Saudara Dapatkan Kelulusan DBP?

Sebagai penulis, saudara boleh meminjam perkataan daripada mana-mana bahasa tanpa merujuk kepada mana-mana autoriti.


Penulis adalah autoriti bagi karya yang dihasilkannya. Isu sama ada perkataan yang dipinjamnya itu menyebabkan mutu karyanya bertambah tinggi, bertambah mudah difahami, bertambah laris jualannya, ataupun semakin jatuh, itu adalah risikonya.


Pembeli dan pembaca buku adalah juri final keberkesanan bahasa yang digunakan oleh sang penulis. Jika mereka tidak menyukai gaya bahasa saudara, mereka tidak akan membeli buku saudara, apatah lagi membacanya. Inilah yang berlaku kepada buku-buku agama, apabila golongan muda tidak mahu membeli apatah lagi membacanya.


Sebelum meminjam sesuatu perkataan baru, fikir untuk siapa saudara meminjam perkataan itu. Untuk diri saudara sendiri? Saudara mungkin suka perkataan 'sofistikated' tetapi makcik yang hendak membacanya mungkin tidak.


Dari sudut bisnes, jika saudara fikir perkataan pinjaman itu dapat melariskan lagi buku saudara, ya, silakan pinjam perkataan itu. Baik, sekarang saudara bertanya: Apa pula kata editor buku saudara?


Syarikat penerbit saudara mungkin tidak mempunyai dasar editorial yang jelas berkenaan kata pinjaman bagi buku-buku terbitannya. Editor di syarikat itu mungkin menggunakan citarasa peribadinya sahaja. Dia mungkin setuju dengan saudara ataupun mungkin tidak setuju.


Sesetengah penerbit mempunyai dasar editorial bahasa yang jelas. Editor-editor mereka mempunyai garis panduan bahasa in-house. Dalam kes begini, saudara perlu berbincang dengan editor manuskrip saudara.