Monday, August 21, 2006

Kucing dengan Anjing dalam Industri Buku

Barangkali kalau ada 2 buah persatuan yang bermusuhan, tidak boleh lawan permusuhan antara Persatuan Penerbit Buku Malaysia (MABOPA) dengan Persatuan Penjual Buku Malaysia!

Begitu teruk permusuhan mereka sehingga apabila MABOPA hendak mengadakan perjumpaan dengan persatuan penjual buku, itu pun tak dapat.

Presiden kedua-dua persatuan ini adalah tokoh Cina. Jangankan hendak berjumpa dan bermesyuarat, baru hendak memilih tempat mesyuarat pun mereka berdua sudah bergaduh dalam telefon, mula-mula dalam bahasa Inggeris, lama-lama dalam bahasa Cina!

Anggota MABOPA terdiri daripada penerbit semua bangsa dan bahasa, dengan majoritinya penerbit Cina. MABOPA adalah persatuan yang diuruskan dengan baik sekali.

Persatuan Penjual Buku Malaysia terdiri daripada para pemilik kedai buku dan pengedar, daripada semua bangsa, majoritinya Cina.

Mengapakah mereka bermusuhan - bukankah kedua-dua saling bergantungan?

Bukankah penerbit buku tidak mungkin hidup kalau buku-buku yang diterbitkan tidak dijual melalui kedai-kedai buku? Kedai buku mustahil hidup kalau penerbit tidak membekalkan buku kepada mereka.

Pergaduhan antara dua persatuan ini sudah berpuluh tahun lamanya. Walaupun masing-masing sudah berkali-kali mengganti presiden, tetapi pergaduhan itu tidak pernah berhenti.

Anggota MABOPA tidak puas hati dengan sikap para penjual buku yang meminta potongan harga yang melampau, yang mencekik leher penerbit. Para penjual buku pula mahukan potongan yang lebih tinggi daripada apa yang ada sekarang. Macam mana tidak bergaduh?

Struktur potongan harga yang ada hari ini amat tidak sihat bagi industri buku negara kita. Diharap pihak kerajaan dapat campur tangan supaya keadaan ini diperbaiki demi menggalakkan perkembangan industri itu sendiri.

Nota: PTS adalah anggota MABOPA.



.