Quran bukan sebuah novel. Nabi Muhammad tidak menyuruh sesiapa menulis novel. Sahabat-sahabat beliau tidak menulis novel.
Jadi, apakah aktiviti menulis novel itu dapat diterima sebagai salah satu cara kerja berdakwah?
Pada saat ini ada 2 kubu pendapat di kalangan ahli-ahli agama. Satu kubu berpendapat menulis novel itu harus, dibolehkan sebagai alat menyampaikan mesej Islam.
Satu kubu lagi berpendapat tidak boleh, bukan hanya menulis novel, malah menulis apa juga bentuk sastera, adalah tidak boleh.
Bagi mengikuti perang antara dua kubu ini, cuba saudara search 'sastera Islam' dalam blog.
Setakat saat ini, kita berpendapat seperti kubu pertama.
Inilah pendapat kita: Esensi novel adalah cerita. Apakah prinsip menggunakan cerita sebagai alat menyampaikan mesej Islam itu ada dalam Quran dan sunah?
Dalam Quran terdapat banyak sekali cerita, malah sebahagian besar kandungan Quran itu adalah cerita. Jelaslah dalam Quran mesej Islam juga disampaikan via cerita-cerita.
Dalam hadis terdapat banyak sekali cerita. Jelaslah Nabi Muhammad juga menyampaikan mesej Islam via cerita-cerita.
Jadi, menggunakan cerita bagi menyampaikan mesej Islam adalah sunah Quran dan sunah Nabi Muhammad. Inilah pendapat kita.
Kita perlu membangunkan teori dan teknik-teknik penulisan novel Islami, dan ini yang sedang kita usahakan. Asas teori dan teknik-teknik itu mesti bersumber daripada Quran dan hadis.
Salah satu isu dalam teori novel Islami adalah: Apakah menulis cerita fiksyen dapat diterima oleh sastera Islami.
Jikalau kita menulis novel fiksyen bagi menyampaikan mesej Islam, dari manakah disedut sumber hukum yang membolehkannya?
Quran bukan fiksyen. Hadis bukan ayat-ayat fiksyen.
Meskipun isi kandungan Quran bukan fiksyen, tetapi dalam Quran terdapat ayat-ayat yang mengandungi cerita-cerita anologi, seperti ayat cerita anologi yang bermaksud, orang yang berilmu tetapi tidak mengamalkan ilmunya adalah umpama keldai yang membawa kitab. Watak “keldai yang membawa kitab” adalah anologi kepada realiti. Ayat-ayat anologi banyak sekali dalam Quran.
Kita berpendapat, menuliskan cerita fiksyen yang berfungsi sebagai anologi kepada realiti, boleh diterima sebagai alat menyampaikan mesej Islam.
Akhirul-kalam, dalam isu sastera Islami, Allah-lah yang lebih mengetahui.