Buku-buku Idaman Penerbit
Setiap tahun penerbit buku melakukan 2 jenis penerbitan. Pertama, penerbitan judul-judul baru. Kedua, penerbitan semula judul-judul 'backlist', yakni judul-judul yang sudah pernah diterbitkan.
Judul-judul backlist adalah aset yang sangat berharga bagi penerbit. Apabila seseorang itu hendak membeli sesebuah syarikat penerbitan yang sudah sedia beroperasi, antara perkara yang mula-mula diperiksa adalah berapa jumlah judul backlist yang dimiliki oleh syarikat itu. Daripada senarai backlist itu, berapa pula judul-judul yang dapat diterbitkan semula.
Judul-judul backlist dapat diterbitkan semula dengan beberapa cara:
1. Sebagai buku ulangcetak 100%. Buku itu dicetak semula tanpa sebarang perubahan pada isi, layout ataupun design kulit. Penerbitan secara ulangcetak adalah yang paling menguntungkan, baik kepada penerbit apalagi kepada penulis. Kos menerbitkan ulangcetak adalah paling rendah sebab penerbit tidak menanggung sebarang kos editorial mahupun kos-kos pracetak.
Kos buku ulangcetak hanya 2 jenis, iaitu kos mencetak dan royalti penulis. Dengan menjualnya pada harga yang sama, margin keuntungan buku ulangcetak adalah sekitar 5 – 7%.
Apabila sesuatu judul itu pertama kali diterbitkan, ia membawa risiko kerugian kepada penerbit, manakala margin keuntungannya pula amat nipis, antara 2 – 3% sahaja. Itulah sebabnya editor perolehan di syarikat penerbitan akan membuat ramalan buku-buku yang mempunyai harapan diulangcetak dan akan merancang perolehan manuskrip buku-buku jenis ini.
2. Ulangcetak dengan wajah baru. Ulangcetak jenis ini adalah ulangcetak yang paling banyak dilakukan oleh penerbit. Isi buku itu tidak berubah, oleh itu pengarang tidak terlibat. Hanya layout bahagian dalam buku dan design kulit yang diberi wajah baru. Ini bermakna buku itu tidak memakan kos perolehan dan kos editorial yang banyak. Kos baru yang ditanggung adalah kos ilustrasi baru, kos pracetak, kos cetak dan royalti.
Salah satu mentaliti pengurusan kedai-kedai buku adalah mereka mahukan design-design kulit baru setiap tahun. Mereka akan membuat order baru bagi buku yang sama apabila judul itu diulangcetak dengan wajah baru. Puncanya adalah, mentaliti pembeli buku, yang juga mahukan design-design baru setiap tahun!
Penerbit tidak berapa suka mengulangcetak buku yang sama dengan memberikan wajah baru kerana bukan hanya kos pengeluaran naik, tetapi lebih merugikan adalah apabila buku wajah baru keluar, para pekedai memulangkan semua stok buku wajah lama sebagai buku tak laku!
Namun citarasa pembeli berubah-ubah, dan penerbit perlu memenuhi kehendak citarasa pembeli buku. Pembeli adalah raja....
Termasuk dalam kategori ini adalah penerbitan semula dalam bentuk softcover dan paperback. Sesetengah judul diterbitkan kali pertama dalam bentuk mewah dan mahal, yang lazimnya diberi hardcover dan jaket. Hanya perpustakaan yang mampu membeli buku-buku edisi mewah. Buku itu kemudian dapat diterbitkan semula dengan menurunkan kos supaya dapat dijual untuk pembeli sasaran orang awam. Contoh yang baik adalah buku edisi mewah "Pengembaraan Ibnu Batutah" terbitan IKIM, yang kemudian diterbitkan semula dalam edisi softcover.
3. Penerbitan sebagai buku edisi baru. Menerbitkan buku-buku edisi baru adalah lebih menguntungkan daripada mengambil risiko menerbitkan judul baru. Selain daripada Quran dan buku-buku kreatif seperti novel dan puisi, selepas diulangcetak sekali ataupun dua kali, semua buku lain perlu dibuatkan edisi barunya supaya nyawa buku itu dapat dipanjangkan. Buku-buku edisi baru mengandungi maklumat-maklumat tambahan dan terkini.
Bagi menerbitkan semula buku-buku edisi baru, kos yang dapat dijimatkan adalah kos perolehan dan kos editing. Itulah sebabnya penerbit kecewa apabila penulis enggan melakukan sedikit pembaikan di sana sini pada buku-buku mereka yang sudah pernah terbit. Tanpa pembaikan, buku itu tidak sesuai diterbitkan semula, suatu hal yang merugikan penerbit dan pengarang.
Perpustakaan tidak akan membeli buku yang sama dua kali. Buku-buku ulang cetak tidak dibeli lagi oleh perpustakaan, walaupun sudah diberi wajah baru. Sebaliknya, perpustakaan terpaksa membeli buku-buku edisi baru. Penerbitan edisi baru adalah strategi yang digunakan oleh penerbit bagi menjual judul-judul yang sama berulang kali kepada perpustakaan!
Pengurusan syarikat penerbitan mesti mendapatkan formula yang betul antara nisbah jumlah penerbitan judul-judul baru dengan jumlah judul-judul ulangterbit.
Kalau penerbit terlalu banyak menerbitkan judul baru, cashflow syarikat akan tercekik kerana banyak modal operasi digunakan bagi membiayai kos perolehan, kos editorial dan kos pracetak judul-judul baru itu. Risiko kegagalan judul-judul baru juga naik. Margin keuntungan juga amat nipis. Keadaan ini amat berbahaya kerana ia boleh menyebabkan syarikat gulung tikar.
Kalau syarikat terlalu bergantung kepada judul-judul ulangcetak, ini bermakna syarikat tidak membuat pelaburan baru bagi menerbitkan judul-judul baru yang mempunyai potensi dapat diulangcetak berkali-kali pada masa depan, dan dengan itu menambahkan aset backlistnya. Keadaan ini tidak sihat untuk kestabilan kewangan dan perkembangan bisnes syarikat.