Friday, January 13, 2006

Pentingnya Storyboard

Bagi menghasilkan buku-buku grafik yang laris dalam pasaran, ada tiga ciri penting.

  1. Nombor satu paling penting adalah ciri stori yang bagus.

  2. Paling penting kedua adalah ciri storibod yang bagus. Stori asal mungkin bagus, tetapi sampai ke tangan penulis storibod yang tidak pandai memilih dan mencipta babak-babak yang memiliki kesan drama yang dramatik apabila digrafikkan, komik itu jadi lesu.

  3. Terakhir barulah ciri strok pelukis yang bagus. Jika strok kurang bagus senilukisnya, tetapi storinya bagus dan storibodnya cantik, komik itu masih dapat memikat pembaca.


Di Indonesia sekarang, buku-buku yang dipanggil novel adaptasi sedang rancak diterbitkan dan dijual dengan larisnya. Novel-novel itu diadaptasi daripada sinetron (filem) yang mendapat sambutan hangat.


Pada kulit hadapan novel-novel itu, selain gambar poster film, ada tambahan caption "sebuah novel" ataupun "berdasarkan screenplay oleh....".


Proses novel adaptasi di Indonesia terbalik dengan apa yang kita lakukan di Malaysia. Di sini, novel diadaptasikan menjadi filem ataupun drama TV. Di sana filem-filem diadaptasi menjadi buku. Dari tontonan menjadi bacaan.


Filem-filem yang banyak diadaptasikan menjadi novel adalah filem-filem remaja. Judul dan wajah kulit-kulit novel itu menyalin judul dan poster-poster filemnya. Novel-novel itu juga dilancarkan oleh bintang-bintang filem yang berlakon dalam filem-filem itu. Justeru wartawan infotainmen banyak hadir dalam majlis tersebut.


Penulisan novel-novel itu mengikuti storibod yang disediakan bagi pembikinan filemnya, sehingga dialog-dialog dalam novel-novel itu banyak mengulangi dialog-dialog dalam filem. Begitu juga, jalan cerita mempamerkan apa yang dapat dirakam oleh kamera, dan tidak masuk ke dalam jiwa dan fikiran watak-wataknya.


Antara novel adaptasi yang sangat berjaya di sana adalah “Tiga Puluh Hari Mencari Cinta”, “Dara Manisku”, “Brownies”, bahkan drama horor “Tusuk Jelangkung” dan “Bangsal 13”.


Jadi kita lihat pentingnya storibod yang bagus. Ia membolehkan storibod filem digunakan bagi menuliskan edisi novelnya, sebiji macam filemnya. Itu belum lagi dari filem dijadikan komiknya.


Trend novel adaptasi ini bukan hanya memperkenalkan novelis baru muncul seperti Miranda, tetapi novel-novel itu berjaya menarik minat penulis-penulis laris seperti Fira Basuki dan Nova Riyanto Yusuf ikut sama terjun ke dalam genre baru ini.


Filem “Baik Punya Cilok” yang sudah berjaya mengutip lebih RM2 juta dalam masa 3 minggu, jikalau dibuat dengan meniru strategi para penerbit Indonesia di mana filem-filem yang popular diterbitkan serentak dengan edisi novelnya, maka ia dapat menghasilkan lebih banyak pulangan kepada Afdlin Shauki.


Apakah filemnya yang melariskan jualan novelnya. Ataupun jualan novelnya yang melariskan filemnya. Yang jelas, filem-filem remaja yang top dilancarkan serentak dengan novelnya dengan dihadiri oleh bintang-bintang filemnya.




Confirm: Perjumpaan Penulis Storyboard 28 Januari 2006

Kepada saudara-saudara yang berminat belajar prinsip-prinsip dan teknik-teknik menulis storyboard, maklumat lanjut adalah seperti di bawah:

Tajuk bengkel: Teknik Menulis Storyboard

Jenis storyboard: Adaptasi daripada Novel ke Komik

Tempat: Sekolah al-Ikhlas, Taman Permata, KL.

Waktu: 10 pagi – 5 petang

Penyelaras dan Pembimbing: Sdr. Almaaniq 013 3626390

Ucapan aluan oleh Pengerusi Kumpulan Syarikat PTS (siapa lagi, jiakalau bukan.... sendiri!)

Saudara mungkin tidak tahu saudara mempunyai bakat menulis storyboard. Datanglah sahaja dan berkenalan dengan bidang baru ini.


Siapakah yang menggunakan khidmat penulis storyboard?

  1. Penerbit computer games

  2. Penerbit siri animasi

  3. Penerbit filem

  4. Penerbit drama tv

  5. Penerbit filem iklan

  6. Penerbit buku-buku cerita komik dan grafik


Nah! Sekarang saudara boleh nampak peluang-peluang kerjaya apabila saudara mempunyai bakat menulis storyboard.





Tanda Bacaan untuk Dialog

Salah satu kesilapan yang banyak dilakukan oleh penulis cerita-cerita kreatif adalah tanda bacaan. Berikut adalah teknik yang betul:


1. Koma, noktah, tanda seru, atau tanda baca berada dalam kurungan tanda petikan ("), bukan di luarnya.

Contoh betul:

"Seperti ini," kata Mamat.

Contoh salah:

"Bukan seperti ini.", kata Timah sambil menggaru-garu kepalanya.


2. Apabila dialog itu tamat sebagai dialog, gunakan noktah, bukan koma.

Contoh betul:

Ini wang siapa?” Mamat bertanya kepada Timah.

Saya tidak tahu.” Timah menjawab dengan muka selamba.

Contoh salah:

Kamu tentu tahu ini wang siapa,”

Saya tidak tahu,



3. Apabila dialog itu disambung dengan bahagian ayat, gunakan koma.

Contoh betul:

Saya tidak tahu,” kata Timah.
Jangan kamu berdusta,” kata Mamat.


4. Jika sudah ada noktah, koma, tanda seru, atau tanda baca dalam tanda petikan, jangan diberi tanda koma lagi.

Contoh betul:

"Seperti ini?" tanya Mamat.

Contoh salah:

"Seperti ini?," tanya Mamat.
"Yang betul, yang ini!", kata Timah.


5. Penulisan dialog terpisah yang kedua-duanya menggunakan tanda koma hanya boleh jika dialog itu adalah ayat tunggal.

Contoh betul:

"Siapa," Mamat menoleh, "itu?"

Betul kerana "Siapa itu?" adalah satu ayat. Dengan sendirinya, "itu" ditulis dengan huruf kecil, kerana ia adalah sebahagian daripada ayat tunggal.

Contoh betul:

Kalau kuturutkan kata hatiku,” kata Timah, “aku cincang dia sampai lumat.”

Betul kerana “Kalau kuturutkan kata hatiku, aku cincang dia sampai lumat.” adalah satu ayat. Dengan sendirinya, "aku cincang dia sampai lumat." ditulis dengan huruf kecil, kerana ia adalah sebahagian daripada ayat “Kalau kuturutkan kata hatiku, aku cincang dia sampai lumat.”

Contoh salah:

"Siapa," kata Mamat, "bukan aku!"

Salah kerana ayat asalnya adalah "Siapa? Bukan aku!"



6. Untuk penggunaan tanda petikan yang tidak ada kaitan dengan dialog, tanda baca diletakkan selepas tanda petikan.

Contoh betul:

Di halaman depan tertera judul 'Makalah Tanpa Judul'.



7. Tidak boleh ada 2 orang watak bercakap pada paragraf yang sama. Jika A sudah selesai bercakap dan diganti dengan B, mesti menggunakan alinea baru.

Ini adalah peraturan yang menjelaskan siapa yang bercakap. Jadi dalam beberapa kes, walaupun penulis tidak memberikan deskripsi siapa bercakap, perkara itu sudah jelas.

Contoh betul:

Timah melemparkan fail mesyuarat kepada Mamat.
"Kenapa!" bentak Mamat.
"Tidak ada apa. Itu bukan fail aku," jawab Timah.
"Tak bolehkah sopan sedikit?" kata Mamat.
Timah terdiam. "Maaf, tidak sengaja," ujarnya.



Wednesday, January 11, 2006

Tentang Tempe, Sate Kajang dan Jakarta

PTS mentarget Jakarta sebagai gawang yang membolehkan buku-buku PTS menerobosi pasaran Indonesia. Itulah sebanya setiap tahun PTS menghantar pegawai-pegawainya ke Pesta Buku Antarabangsa Jakarta bagi tujuan itu.


Indonesia adalah pasaran besar kita. Mulai 2005 PTS sudah mula mengekspot judul-judul PTS ke Indonesia. (Ingat ya, PTS mengekspot judul, bukan buku!)


Bagi memudahkan PTS mengekspot karya-karya saudara, apabila saudara menulis, masukkan wajah-wajah pembaca Indonesia dalam minda saudara, jangan fikir pembaca Malaysia sahaja yang akan membaca buku-buku saudara. Tanya, “Kalau orang di Bandung membaca bukuku ini, dia fahamkah ayat ini?”


Apabila saudara gunakan metafora TEMPE, ya, itu baik di Malaysia mahupun di Indonesia, istilah itu dapat difahami. Bagaimana apabila saudara menggunakan metafora SATE KAJANG? Gunakanlah sahaja metafora SATE KAMBING yang dapat difahami baik di sini mahupun di sana.


Dua faktor yang menyebabkan sesuatu judul itu mudah diekspot ke Jakarta adalah (a) penggunaan Bahasa Melayu Tinggi dan (b) setting yang neutral-budaya, maksudnya jangan ada unsur-unsur yang terlalu lokal.


PTS sudah mengadakan persetujuan dengan PT Mizan, iaitu penerbit kedua terbesar di Indonesia selepas PT Gramedia, bahawa jual-beli lesen penerbitan antara Mizan-PTS akan diusahakan dengan formula 1 Mizan 1 PTS. Maksudnya bagi setiap judul Mizan yang dilesen oleh PTS maka Mizan akan cuba melesen 1 judul PTS. Jadi, bayangkan apabila PTS melesen 100 judul Mizan, PTS harus dapat meyakinkan Mizan supaya memilih 100 judul PTS! Nah! Jikalau gaya bahasa dan isi buku-buku PTS terlalu lokal, buku-buku itu tidak dapat dipasarkan di sana, PT Mizan tidak akan mahu melesennya. Ini bererti kita akan mengimpot lebih banyak judul daripada mengekspot. Alangkah ruginya.


Pada tahun 2006, PTS akan menerbitkan 350 judul baru, ditambah 500 judul yang sudah ada, mudah-mudahan daripada jumlah judul itu banyak yang memikat hati Mizan bagi melesennya.


Mizan menerbitkan sekitar 1000 judul baru setiap tahun. Dengan jumlah yang sebegitu banyak, tentulah senang-senang PTS dapat memilih lebih daripada 100 judul, kalau mahu lebih pun boleh, setiap tahun bagi diterbitkan sebagai edisi Malaysia.


Bagi mengimbangi jumlah impot-ekspot judul antara PTS-Mizan, majoriti buku-buku PTS mestilah dapat dilesenkan kepada Mizan supaya diterbitkan semula untuk pasaran Indonesia. Hal ini amat bergantung kepada komitmen dan kreativiti penulis-penulis PTS menghasilkan judul-judul yang dapat dijual baik di Malaysia mahupun di Indonesia.




Iklan: Perjumpaan Penulis Storyboard

Tarikh tentatif perjumpaan ini adalah pada 28 Januari 2006.


Penulis storyboard adalah orang istimewa. Mereka menjadi buruan para penerbit filem dan drama televisyen. Disebabkan jumlah mereka tidak ramai, para penerbit sanggup membayar yuran tinggi bagi mendapatkan kepakaran penulis storyboard yang berbakat dan berpengalaman.


Di luar negara, para penerbit siri komik menggunakan khidmat penulis storyboard bagi menghasilkan komik-komik yang berjaya dalam pasaran. Cerita dihantar kepada penulis storyboard dahulu. Apabila storyboard itu sudah diluluskan oleh editor, barulah storyboard itu diserahkan kepada pelukis komik.


Peranan penulis storyboard mempengaruhi kejayaan ataupun kegagalan sesuatu karya filem ataupun komik. Jika penerbit tersalah memilih penulis storyboard, walaupun cerita asal itu bagus, jikalau storyboardnya tidak bagus, filem ataupun komik itu nanti tidak bagus.


Selain menerbitkan novel konvensional, PTS FORTUNA akan menerbitkan “novel-novel grafik”. Angkatan pertama siri novel grafik PTS sedang dalam proses penulisan storyboardnya. FORTUNA mempunyai rancangan menerbitkan 30 novel grafik setahun.


Saudara yang berminat hendak belajar prinsip dan teknik menulis storyboard, hubungi penyelaras projek ini, Sdr. Elmaaniq pada nombor 0133626390 ataupun elmaaniq@gmail.com ataupun delimasakti.blogspot.com




Buku untuk Penggemar Kucing

Di Amerika sekarang, sejak 2004, nilai jumlah jualan makanan kucing, buat pertama kali, sudah mengatasi makanan anjing!


Kita berminat menerbitkan buku-buku berkenaan pelbagai hobi dan obsesi. Pasaran buku-buku jenis ini besar dan hayatnya boleh panjang.


Ambil sebagai contoh sektor buku-buku hobi tentang kucing. Ramai orang suka membela kucing. Mereka adalah sektor sasaran buku-buku tentang kucing.


Apabila saudara ke MPH, cuba saudara masuk ke seksyen buku-buku PET BOOKS, buku tentang penjagaan kucing dan anjing adalah paling banyak, dan paling cantik serta mahal-mahal.


Jangan terkejut, kucing juga menjadi salah satu faktor penyebab keharmonian dan konflik dalam keluarga. Sebelum membuat keputusan berkahwin, cuba semak bakal pasangan saudara itu suka kucing ataupun tidak.


Kajian yang dilakukan di Britain mendapati orang-orang tua yang membela kucing mempunyai kandungan gula dalam darah yang lebih rendah, tekanan darah lebih rendah, stress lebih rendah, dan kemurungan lebih rendah, daripada orang-orang tua yang tidak mempunyai binatang kesayangan.


AKADEMI PENERBITAN PTS akan mengadakan bengkel tentang penulisan buku-buku cerita yang berdasarkan pelbagai jenis hobi dan obsesi. Jika saudara berminat, sila daftar dalam kotak chat blog ini. Tarikhnya akan diberitahu kemudian.


Buku cerita-cerita tentang kerenah membela kucing, ada sesiapa yang hendak menulis? Hubungi kami!




Monday, January 09, 2006

Penulis, Penerbit dan Buku: Isu Harta Sepencarian

Pada saat ini para pejuang hak-hak wanita Islam sedang hangat mengadakan pelbagai kempen berkenaan isu pindaan undang-undang keluarga Islam yang dipertikaikan sekarang.


Saudara sebagai penulis buku perlu faham sedikit sebanyak konsep HARTA SEPENCARIAN sebab isu ini ada kaitan lansung kepada saudara, dan isu ini menjadi punca rasa tidak puas hati yang amat sangat di kalangan para pejuang hak-hak wanita itu.


Di bawah undang-undang keluarga Islam Malaysia, harta yang dicipta ataupun perolehi semasa saudara berkahwin dengan isteri ataupun suami saudara, adalah HARTA SEPENCARIAN.


Buku-buku yang saudara tulis adalah harta intelektual. Harta intelektual termasuk dalam HARTA SEPENCARIAN, serupa seperti tanah, rumah, saham, kereta dan lain-lain harta tradisional.
Semua HARTA SEPENCARIAN boleh dibahagi-bahagikan antara bekas suami dan bekas isteri apabila berlaku perceraian.


Sebagai penulis, di bawah konsep HARTA SEPENCARIAN, apabila berlaku perceraian, baik bekas suami mahupun bekas isteri saudara, mereka berhak menuntut sebahagian daripada royalti buku-buku karangan saudara. Justeru, jikalau saudara penulis perempuan, suami saudara memiliki sebahagaian daripada royalti buku saudara, sampai tamat tempoh hakcipta karya saudara itu – sebagaimana jika saudara pengarang lelaki, isteri saudara juga memiliki sebahagian daripada royalti buku saudara.


Konsep HARTA SEPENCARIAN tidak ada dalam Quran ataupun sunah. Ia adalah konsep yang diambil daripada adat orang Melayu, khususnya adat masyarakat Melayu di Negeri Sembilan. Aturan adat Melayu Negeri Sembilan itu kemudian dijadikan undang-undang keluarga Islam di negara kita.


Konsep HARTA SEPENCARIAN dianggap dapat menjaga kepentingan pihak bekas-bekas isteri, justeru isu ini diperjuangan oleh golongan pejuang hak-hak wanita. Sekarang pejuang-pejuang itu mahu supaya jikalau suami mahu berpoligami, sebahagian HARTA SEPENCARIAN hendaklah diserahkan lebih dahulu kepada isteri yang sudah ada sebelum dibenarkan bernikah baru.


Isu HARTA SEPENCARIAN ini boleh membabitkan para penerbit sebab penerbit mengeluarkan cek-cek royalti bagi buku-buku saudara. Jikalau bekas suami saudara membawa ke mahkamah judul-judul buku saudara dan beliau berjaya meminta mahkamah mengarahkan sebahagian royalti itu dibayar kepada beliau, isu ini tentu memeningkan penerbit. Begitu juga jikalau bekas isteri saudara berjaya melakukan yang sama.


Jikalau buku-buku saudara tidak laku, bekas suami ataupun bekas isteri saudara mungkin tidak berminat menuntut hak HARTA SEPENCARIAN ke atas buku-buku saudara. Tetapi bagaimana jikalau jumlah jualan buku-buku saudara itu adalah satu kategori dengan novel-novel cinta Norhayati Berahim, Fauziah Ashari, Aina Emir dan lain-lain yang dapat membawa pulangan ratusan ribu ringgit?


Jikalau saudara menjadi penerbit, ataupun saudara memiliki saham dalam syarikat penerbitan, syarikat dan saham saudara itu adalah HARTA SEPENCARIAN, oleh itu bekas suami ataupun bekas isteri saudara berhak ke atas sebahagian saham saudara itu.


Jikalau syarikat penerbitan milik saudara kecil dan menanggung banyak hutang, barangkali bekas suami ataupun bekas isteri saudara tidak berminat menuntut haknya, tetapi bagaimana jikalau syarikat saudara itu besar dan banyak membuat keuntungan?


Di bawah konsep HARTA SEPENCARIAN, baik bekas suami mahupun bekas isteri, kedua-dua pihak berhak membuat tuntutan ke atas apa-apa harta yang diperolehi semasa mereka masih berkahwin, tanpa mengira atas nama siapa harta itu didaftarkan, baik atas nama suami mahupun nama isteri.


Dari satu segi, tujuan asal konsep HARTA SEPENCARIAN ini diperkenalkan adalah bagi menjaga kepentingan pihak bekas isteri, yang lazimnya tidak mempunyai harta sebanyak pihak bekas suami. Tetapi dalam sesetengah situasi, konsep ini boleh mencipta kesan gergagi dua mata, ke kiri makan, ke kanan pun makan, sebab ia boleh lebih menguntungkan bekas isteri, ia juga boleh lebih menguntungkan bekas suami.


Kesan gergaji dua mata ini dapat berlaku apabila ditinjau dari sudut perebutan harta benda. Konsep HARTA SEPENCARIAN ini boleh lebih merugikan mana-mana pihak yang lebih kaya daripada bekas suami ataupun bekas isterinya.


Peraturan adat HARTA SEPENCARIAN ini boleh menguntungkan segolongan bekas isteri sahaja, iaitu mereka yang tidak banyak harta. Bagi golongan bekas isteri yang lebih kaya daripada bekas suami mereka, adat ini lebih menguntungkan bekas suami mereka.


Jikalau saudara seorang penulis wanita, dan jualan buku-buku saudara menjadikan saudara lebih kaya daripada bekas suami saudara, undang-undang HARTA SEPENCARIAN ini lebih menguntungkan bekas suami saudara. Begitu juga jikalau saudara seorang penerbit wanita yang kaya-raya, konsep HARTA SEPENCARIAN ini juga lebih menguntungkan bekas suami saudara.


Lazimnya lelaki mempunyai pendapatan yang lebih banyak daripada perempuan, oleh itu banyak harta didaftarkan di bawah nama mereka. Undang-undang HARTA SEPENCARIAN memberi hak yang sama kepada lelaki dan perempuan ke atas harta yang diperolehi dalam tempoh perkahwinan.


Disebabkan undang-undang HARTA SEPENCARIAN mengizinkan bekas isteri menuntut sebahagian daripada harta yang didaftarkan di bawah nama suami, maka itulah sebabnya para pejuang hak-hak wanita melihat undang-undang ini selaras dengan matlamat melindungi kepentingan bekas-bekas isteri.


Quran dan sunah mengizinkan baik penulis perempuan, mahupun penerbit perempuan, menulis dan membuat sebanyak-banyak harta, dan menyimpan hartanya itu bagi dirinya, baik sebelum mahupun selepas berlaku perceraian. Suami ataupun bekas suami tidak boleh menuntut isteri ataupun bekas isteri menyerahkan apa yang menjadi hartanya kepada suami ataupun bekas suaminya.


Sekarang di Malaysia, ada undang-undang lain, yang berasal daripada amalan adat HARTA SEPENCARIAN masyarakat Melayu di Negeri Sembilan, yang mengizinkan bekas-bekas suami menuntut sebahagian daripada royalti buku-buku, ataupun saham syarikat penerbitan milik bekas isteri mereka, yang diperolehi dalam tempoh perkahwinannya.


Bagaimana jikalau saudara seorang penulis perempuan, ataupun penerbit perempuan, dan saudara lebih kuat berkerja daripada bekas suami saudara, dan saudara juga lebih pandai mencipta harta kekayaan daripada bekas suami saudara, pelaksanaan undang-undang HARTA SEPENCARIAN ini, yang tidak ada dalam Quran dan sunah, yang memberi hak kepada bekas suami saudara menuntut sebahagian royalti buku-buku saudara, ataupun sebahagian saham syarikat penerbitan saudara, adakah saudara akan menerima konsep ini dengan dada lapang?


Mengapakah barangkali, baik Quran mahupun sunah, kedua-duanya tidak memperkenalkan hukum yang menyerupai konsep adat HARTA SEPENCARIAN bagi melindungi kebajikan bekas-bekas isteri - masakan Allah dan Nabi Muhammad SAW terlupa. Allah-lah yang lebih tahu.




Sunday, January 08, 2006

Mencari Judul Evergreen

Apabila saudara mahu menikmati royalti yang berpanjangan daripada buku-buku yang saudara tulis, saudara perlu memilih kategori buku yang memiliki ciri-ciri evergreen.


Quran bukan buku paling tua dalam sejarah manusia. Ada pendapat mengatakan Bhagavadgita adalah buku paling tua. Banyak buku sudah ditulis lebih awal sebelum Quran. Tetapi Quran adalah buku paling evergreen dan paling popular.


Quran mula-mula 'dituliskan' lebih 1400 tahun dahulu, sewaktu Nabi Muhammad masih hidup oleh jurutulis-jurutulis rasmi beliau. Sampai hari ini buku itu masih dicetak, dijual, dibaca, dihafal dan dikaji, dalam edisi originalnya, tanpa pernah mengalami perubahan walaupun satu huruf.


Menurut Guniness Book of World Records, Quran adalah buku yang paling banyak dibaca orang di dunia, mengalahkan mana-mana edisi Bible yang ada.


Seorang pengedar Quran di Malaysia memberitahu, buku paling laku di negara ini adalah Quran. Di negeri Kelantan sahaja, sekitar 5000 naskhah terjual setiap tahun.


Fakta-fakta ini memberi petunjuk bahawa sebarang buku yang dikaitkan dengan isi kandungan Quran dan Nabi Muhammad, mempunyai peluang baik menjadi buku evergreen. Ini terbukti dengan usia evergreen pelbagai kitab yang dikarang oleh pengarang-pengarang terkenal seperti Syafie, Maliki, Hambali, Nawawi, Muslim, Bukhari, Tabari, Hisyam, sekadar menyebut segelintir nama. Sudah beratus-ratus tahun, namun buku-buku karangan mereka bukan semakin kurang dijual, malah semakin banyak terjual.


Sungguh luar biasa, buku-buku yang dikaitkan dengan isi Quran dan Nabi Muhammad, sekalipun yang ditulis oleh pengarang-pengarang bukan Islam, tetap menikmati jualan dan royalti berpanjangan!


Ada sebuah buku, judulnya “Islam For Idiots” (Islam untuk Si Dungu), buku seperti itu pun amat popular di Amerika. Buku “100 Most Influential Person” sudah hampir 40 tahun diterbitkan, sehingga hari ini ia masih terjual di seluruh dunia, dalam lebih 30 bahasa. Pengarang buku itu, seorang Yahudi, meletakkan Nabi Muhammad sebagai manusia paling berpengaruh di dunia, mengalahkan Jesus dan Einstein.


AKADEMI PENERBITAN PTS melatih pengarang-pengarang bukan ustaz dan ustazah teknik-teknik menulis buku-buku yang ada kaitan dengan isi Quran dan hadis bagi bacaan bukan orang agama, sebaliknya untuk pembaca yang sekadar ingin tahu hal-hal biasa berkenaan apa itu Islam.


Kita mangajak sesiapa sahaja hadir ke bengkel penulisan buku-buku berkenaan Islam yang akan diadakan pada 14 dan 15 Januari 2006. Gratis!