Saturday, March 18, 2006

Penerbit Indie, Bermuafakatlah!

Adakah saudara penerbit indie (independent), serupa seperti KakiNovel, NB Kara, KarnaDia, Media Intens, Blue-T dan lain-lain?


Kita ingin memasukkan Creative dalam kategori penerbit indie sebab walaupun Creative sudah relatif besar, tetapi ia tetap sebuah penerbit indie. PTS juga adalah sebuah penerbit indie kerana ia tidak dimiliki oleh syarikat induk korporat seperti halnya Alaf21 yang dimiliki oleh gergasi Kumpulan Karangkraf ataupun Cerdik yang dimiliki oleh Kumpulan Rythm, ataupun Utusan P&D yang dimiliki oleh Kumpulan Utusan.


Kita mengesyorkan supaya para penerbit indie seperti En. Jaafar Taib, En. Rizal Abdullah, Puan Norhayati Ibrahim, Puan Aina Emir, Puan Fauziah Ashari, Dr. Lim Swee Tin, En. Helmy Samad dan Puan Shamsiah Mohd. Nor bekerja seolah-olah suatu 'konsortium' tidak formal.


Sebagai sebuah 'konsortium' para penerbit indie akan mempunyai program penerbitan yang dilaksanakan secara indie tetapi menggunakan strategi yang sepunya. Sebagai contoh, bagi mengisi kekosongan buku kreatif untuk bacaan remaja lelaki, semua penerbit indie masing-masing setuju menerbitkan 5 buah judul sepanjang tahun 2007.


Pusat-pusat sumber sekolah sudah lama menghadapi kekurangan bahan-bahan bacaan untuk pelajar lelaki. Kalau masing-masing penerbit indie bekerja sendiri-sendirian, masing-masing buat hal masing-masing, kita tidak akan dapat membantu perkembangan pendidikan negara ini dengan menerbitkan ratusan judul yang diperlukan oleh sekolah-sekolah rendah dan menengah setiap tahun.


Sebagai langkah permulaan, kita ambil kesempatan sewaktu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur nanti, kita semua duduk minum kopi bersama-sama, kita saling berkenalan dan bertukar-tukar fikiran mencari jalan bagaimana kita dapat bekerja dengan permuafakatan yang menguntungkan semua pihak.


Barangkali lebih baik kita cipta semacam kelab persahabatan antara sesama kita. Kita sendiri sedia menjadi penggerak kelab ini. Ini hp saya: 0123025971. Ini emel saya: ainon@pts.com.my.


Bagi saudara yang menyokong syor ini, hubungi saya supaya kita dapat mengaturkan masa dan tempat di mana kita boleh minum kopi bersama-sama. Pada masa-masa lain, bagi mengeratkan lagi tali silaturahim, kita boleh bermain badminton bersama-sama!





Klinik Penulis

Sebagaimana tahun-tahun lalu, PTS akan membuka meja klinik penulis di gerai PTS sepanjang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur mulai 24 Mac depan.


Setiap hari akan ada pegawai PTS duduk di meja klinik itu dan saudara boleh bertanya sebarang persoalan berkenaan isu-isu penulisan dan penerbitan yang menjadi kemusykilan.


Bagi saudara yang sudah menulis dan ingin mencuba nasib, mana tahu karya saudara itu dapat diterima oleh PTS, silalah bawa salinan CD ataupun disket dan serahkan kepada pegawai bertugas.


Bagi saudara yang musykil ataupun kurang faham berkenaan terma-terma dalam dokumen perjanjian dengan mana-mana penerbit, silalah bawa salinan fotokopi dokumen itu untuk ditafsirkan maknanya oleh pegawai undang-undang PTS.


Saudara yang ingin mendaftar untuk mengikuti kursus-kursus penulisan PTS juga dipersilakan mendaftar di meja klinik itu. Semua gratis!


Pada hari yang SifuPTS berkelapangan, beliau sendiri akan bertugas di klinik!





Friday, March 17, 2006

Buku Cerita: Pemikiran Lapuk Malaysia

Berkenaan buku cerita, kita mempunyai mentaliti mundur sekali! Baik sebagai penerbit mahupun sebagai penulis, kita mundur, kita ketinggalan zaman, kita bersalah terhadap remaja!


Dunia buku Melayu mahukan karya yang mempunyai peminat seperti komposisi para peminat Tom Clancy dan John Grisham, yang diminati baik oleh remaja awal mahupun dewasa. Karya-karya mereka dibaca oleh kanak-kanak serendah 10 tahun!


Tetapi penulis-penulis Malaysia masih berpegang kepada keyakinan salah, kononnya pembaca remaja adalah pembaca bodoh, yakni lebih bodoh daripada golongan dewasa, oleh itu remaja memerlukan buku-buku yang sesuai dengan kebodohan mereka. (Dengan maaf), mentaliti seperti ini lebih membarah di kalangan para penulis dan editor perempuan.


Dari sudut pandang teori sastera Islam sendiri, tidak ada 'Ini cerita untuk remaja' dan 'Ini cerita untuk dewasa'. Cerita-cerita dalam Quran ditujukan kepada semua peringkat umur. Satu cerita untuk semua. Surah Yusuf ditujukan kepada baik remaja mahupun dewasa. Jadi, pemikiran yang mengatakan bahawa buku cerita untuk remaja lain, buku cerita untuk dewasa lain, adalah ditolak oleh teori sastera Islam mazhab surah Yusuf.


Dua orang penulis fiksyen yang paling banyak dibaca oleh remaja Amerika adalah Tom Clancy dan John Grisham. Hanya karya mereka berdua yang pernah dicetak pertama kali sebanyak 2 juta naskhah.


Walaupun buku-buku Tom Clancy dan John Grisham popular di kalangan pembaca remaja, sebenarnya karya mereka ditulis dan dipakejkan untuk dewasa.


Novel-novel Tom Clancy adalah thriller politik, menceritakan secara detail teknik-teknik perisikan, espionaj, dan sains ketenteraan dalam era Perang Dingin Amerika-Soviet, dengan plot yang sangat kompleks. Banyak novelnya sudah diterbitkan sebagai filem dan computer games yang amat popular. (Kebetulan, selepas peristiwa September 11, beliau muncul dalam suatu program TV lalu memeranjatkan masyarakat Amerika apabila beliau membela Islam.) Beliau adalah lulusan sastera Inggeris.


John Grisham adalah penulis Amerika yang paling laris, mengalahkan Tom Clancy. Beliau menulis novel-novel bidang kepeguaman dan undang-undang dengan segala macam skandal yang berlaku dalam proses perbicaraan kriminal, secara yang amat profesional. Novel-novel beliau sudah diterbitkan sebagai filem. Beliau adalah seorang peguam.


Mari kita bertaubat! Zaman 'Ini buku remaja' dan 'Ini buku dewasa' sudah berakhir. Remaja dan dewasa membaca buku-buku cerita yang sama.





Thursday, March 16, 2006

Dasar Editorial

Apabila saudara membuka syarikat penerbitan, saudara perlu menetapkan dasar-dasar editorial yang akan diamalkan oleh semua staf jabatan penerbitan. Dasar itu perlu dituliskan, perlu terangkan dan perlu dilaksanakan.


Dasar editorial memudahkan kerja-kerja para editor saudara menerima, meminda ataupun menolak manuskrip yang dihantar oleh penulis.


Bagi membolehkan saudara merangka dasar editorial bagi syarikat saudara, jawab pertanyaan berikut:

  1. Dasar kandungan terbitan: Apakah jenis-jenis isi kandungan yang saudara akan terbitkan dan tidak akan terbitkan? Sebagai contoh, adakah saudara akan menerbitkan novel cinta sahaja? Kalau ya, dasar ini akan menetapkan dengan lebih terperinci kriteria teknikal dan moral novel-novel itu. Sebagai contoh PTS FORTUNA menerbitkan karya kreatif, tetapi yang mematuhi teori sastera Islami aliran surah Yusuf sahaja.

  1. Dasar kategori fizikal buku: Apakah kategori penerbitan yang saudara akan terbitkan dan tidak akan terbitkan? Adakah saudara akan menerbitkan buku kulit lembut dan hitam-putih sahaja, ataupun saudara akan menerbitkan buku-buku empat warna, dan edisi mewah kulit tebal juga.

  1. Dasar pembaca sasaran: Adakah saudara akan menerbitkan buku-buku untuk bacaan wanita 18 tahun ke atas sahaja? Sebagai contoh PTS ONE hanya menerbitkan buku-buku untuk bacaan awal remaja, yakni lepas akil baligh, antara 9 hingga 15 tahun.

  1. Dasar bahasa: Adakah saudara akan menerbitkan buku dalam Bahasa Melayu sahaja? Dasar ini membolehkan saudara merangka buku panduan stail gaya bahasa in-house yang menjadi pegangan semua staf editorial.

  1. Dasar medium: Adakah saudara akan menerbitkan buku foto, buku bergambar, buku grafik, komik, CD, kaset, e-book dan seumpamanya?

  1. Dasar bisnes buku: Adakah saudara akan menerbitkan buku untuk jualan di kedai-kedai buku sahaja? Ataukah saudara akan menerbitkan buku-buku kontrak kerajaan sahaja? Ataukah saudara akan menerbitkan buku-buku untuk direct-marketing ke sekolah-sekolah sahaja. Sebagai contoh, PTS hanya menerbitkan buku-buku yang sesuai dijual di kedai-kedai buku, yakni dengan andaian buku-buku yang sesuai dijual di kedai buku juga sesuai dibeli oleh kerajaan untuk dibekalkan ke perpustakaan awam dan sekolah.


Dasar editorial membolehkan para petugas di syarikat saudara tahu dengan jelas manuskrip yang bagaimana yang mereka harus cari, golongan mana yang layak menulisnya, bagaimana menghasilkan buku-buku itu dengan rupa wajah yang menarik pembeli target, dan bagaimana memasarkannya dengan berkesan.


Banyak penerbit baru tidak merangka dengan jelas dasar editorial mereka, akibatnya mereka main tangkap muat apa buku yang diterbitkan. Ini adalah resipi menempah kegagalan dalam dunia bisnes buku.





Wednesday, March 15, 2006

Iklan!


Seni Menjadi Majikan 4 sudah terbit dalam www.myorionet.com




.

Apa dalam daVinci Code

Novel fiksyen sejarah karya Dan Brown "daVinci Code" menjadi bestseller antarabangsa disebabkan pengarang itu mengemukakan suatu teori yang menggemparkan masyarakat Kristian.

Dan Brown mengatakan dalam lukisan Leonardo da Vinci yang bertajuk The Last Supper, terdapat bukti-bukti bahawa sebenarnya Jesus berkahwin dengan seorang pelacur yang bernama Maria Magdalena.

Novel ini mengemukakan banyak perkara yang didakwa oleh Dan Brown sebagai bukti-bukti bagi memperkukuhkan teorinya itu.

Pihak berkuasa gereja Katholik sudah mengeluarkan kenyataan rasmi menolak isi kandungan novel Dan Brown. Malah Dan Brown sedang menghadapi saman mahkamah yang bernilai puluhan juta dolar atas apa yang ditulisnya itu.

Novel Dan Brown itu sudah diterjemahkan di Indonesia oleh penerbit PT Robani dan mendapat sambutan hangat. Edisi terjemahan itu sudah ada yang mengimpot dan menjualnya di Malaysia.

Kita bertanya, apakah hukumnya menyebarkan sebuah buku yang mengandungi ayat-ayat yang memfitnah dan menghina suatu nama 'Jesus' yang ada perkaitan rapat dengan seorang nabi dalam Islam, iaitu Nabi Isa alaihissalam.




Ayat Ayat Cinta

Semasa di Pesta Buku Islam Jakarta, kita sempat membeli novel cinta Islami Ayat Ayat Cinta. Novel itu diulangcetak 11 kali dalam tempoh 15 bulan. Menurut suatu sumber AAC sudah terjual lebih 300 ribu naskhah.

Rekod jualan AAC mengatasi jualan Harry Potter dan Dan Brown di Indonesia. Ini membuktikan karya tempatan dapat mengatasi populariti karya international bestseller! Gosip di Kuala Lumpur mengatakan DaVinci Code sudah terjual hampir 100 ribu naskhah.

ACC adalah karya Habiburrahman el Shirazy, seorang ustaz yang bersekolah pondok sebelum melanjutkan pelajaran ke al-Azhar.

Novel ini ditulis menggunakan bahasa Indonesia Tinggi, sebagaimana gaya bahasa Hamka, Abdoel Moeis, Sutan Takdir Alisjahbana, dan Marah Roesli.


.

Jakarta: Novel Cinta

Dalam pesta buku Islam Jakarta minggu lalu, kita mendapat kesan, novel-novel cinta seperti terbitan Alaf21 yang sedang popular sekarang di Malaysia, rupa-rupanya sudah menjadi sesuatu yang passe di Indonesia.


Itu sepuluh tahun lalu,” kata seorang pengurus di Mizan Group.


Di pameran itu kita menyaksikan himpunan novel-novel cinta Islami dikerumuni gadis-gadis sekolah belasan tahun.


Apa bezanya antara novel-novel cinta lama dengan yang ini?” kita bertanya, sambil memegang sebuah novel berjudul “Pilihlah Aku Jadi Istrimu”.


Novel-novel cinta Islami mendorong remaja supaya memikirkan perkahwinan, bukan memikirkan percintaan,” katanya. “Islam menolak budaya bercinta dan berasmara,” katanya lagi.




Tuesday, March 14, 2006

Subjek dalam Dialog: Prinsip Surah Yusuf

Dalam surah Yusuf, subjek dalam dialog hanya digunakan dalam ayat permohonan, tidak dalam ayat-ayat lain.


Siapakah subjek dalam dialog? Apabila Ali bercakap kepada Budin, maka Budin adalah subjek.


Contoh subjek dalam dialog:


Apa khabar, Budin?” kata Ali.

Baik, Ali,” jawab Budin.


Subjek dalam dialog adalah suatu unsur yang menarik dalam surah Yusuf. Analisis mendapati, subjek dalam dialog hanya digunakan 10 kali. Semuanya digunakan dalam ayat-ayat rayuan dan permohonan yang serius sahaja.


Berikut adalah ayat-ayat dalam surah Yusuf yang menggunakan subjek dalam dialog.


1. “Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi....” (ayat 4) (Nabi Yusuf bercakap kepada ayahnya meminta ayahnya menerangkan makna mimpinya.)


2. “Wahai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada abang-abangmu....” (ayat 5) (Ayah Nabi Yusuf bercakap kepada Nabi Yusuf meminta supaya Nabi Yusuf merahsiakan mimpinya.)


3. “Wahai ayah kami, mengapakah kamu tidak percaya kepada kami....” (ayat 11) (abang-abang Nabi Yusuf meminta supaya ayah mereka membenarkan mereka membawa Nabi Yusuf ikut pergi bermain-main.)


4. “....Wahai ayah kami, kami dilarang membeli lagi... oleh itu benarkanlah Bunyamin ikut kami....” (ayat 63) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta kepada ayah mereka supaya dibenarkan membawa serta Nabi Bunyamin ke Mesir membeli gandum.)


5. “Wahai ayah kami, apakah yang akan kami tuntut selepas ini?...” (ayat 65) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta ayah mereka memahami masalah yang bakal mereka hadapi apabila hendak ke Mesir lagi bagi membeli gandum tanpa membawa serta Nabi Bunyamin.


6. “Wahai anak-anakku, janganlah kamu masuk ikut satu pintu....” (ayat 67) (Nabi Yaakub meminta abang-abang Nabi Yusuf supaya sekali ini mendengar pesanannya.)


7. “Wahai pembesar, anak ini mempunyai ayah yang sangat tua...” (ayat 78) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta supaya Nabi Bunyamin tidak ditahan di Mesir.)


8. “Wahai ayah kami, sesungguhnya anakmu (Bunyamin) telah mencuri....” (ayat 81) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta supaya Nabi Yaakub percaya pada apa yang mereka katakan.”


9. “Wahai anak-anakku, pergilah cari Yusuf....” (ayat 87) (Nabi Yaakub meminta abang-abang Nabi Yusuf pergi semula ke Mesir dan mencari Nabi Yusuf.)


10. “Wahai pembesar, kami dan keluarga kami ditimpa kelaparan....” (ayat 88) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta kepada Wazir Mesir supaya mereka dibenarkan membeli makanan.)


Contoh subjek dalam dialog yang tidak betul penggunaannya menurut prinsip dalam surah Yusuf adalah:


Baik, tuan,” kata Makcik Limah. (SALAH)

Baiklah, bang,” kata isterinya. (SALAH)

Boleh, mak,” jawab Adam. (SALAH)

Belum, ayah,” jawab Hindon. (SALAH)

Betulkah, Kak Long?” tanya Mamat. (SALAH)

Terima kasih, cikgu,” kata Ifan. (SALAH)

Terima kasih, encik,” kata Imam Hamid. (SALAH)

Asalamualikum, Budin,” Haji Leman memberi salam. (SALAH)

Kamu hendak ke mana, Lijah?” Pak Ngah Malek bertanya. (SALAH)

Makcik, siapa nama suami makcik?” pegawai polis itu bertanya. (SALAH)

Abang, tolong belikan bawang kecil setengah kilo,” pesan isteri Bang Sudin. (SALAH)

Pak Haji, sila masuk,” kata ayah Hamdan. (SALAH)

Ampun, tuanku,” kata Hang Tuah.

Tuan Puteri, marilah kita pergi bermain-main,” kata Mak Inang. (SALAH)

Tuan Hamba, apakah hajat tuan hamba datang ke mari,” Puteri Mas Tempawan bertanya. (SALAH)

Tuanku, patik akan pergi ke Inderapura besok pagi,” kata Megat Buluh Betung. (SALAH)


Mengapakah dalam surah Yusuf, subjek dalam diolog hanya digunakan dalam ayat-ayat permohonan, Tuhanlah yang lebih mengetahui.





Monday, March 13, 2006

Iklan!


Baca artikel Seni Menjadi Majikan 3 dalam myorionet.com



Pesta Buku Islam Jakarta

Kita baru malam tadi tiba dari Jakarta kerana mengunjungi Pesta Buku Islam Indonesia dan sekaligus ke Bandung bagi mengetahui perkembangan terbaru buku-buku PTS yang bakal diterbitkan semula di Indonesia. Bagi pesta ini PTS menghantar 6 orang pegawainya, dan syukur, kita dapat mencapai semua tujuan penghantaran itu.


Pesta Buku Islam ini lebih kecil daripada Pesta Buku Jakarta kerana hanya penerbit yang mengadi anggota persatuan penerbit buku-buku agama sahaja yang ikut serta dalam pesta ini. Oleh itu PT Gramedia, iaitu penerbit terbesar di Indonesia tidak ikut serta meskipun ia menerbitkan buku-buku agama Islam. PT Gramedia tidak menjadi anggota persatuan disebabkan ia adalah penerbit milik kepentingan Katholik.


Penerbit buku-buku agama terbesar di Indonesia adalah Mizan Group. Ia menerbitkan buku-buku agama bagi semua peringkat umur dan semua peringkat pendidikan.


Selama dua hari kami menghabiskan waktu di pesta buku itu inilah kesan kami rasai:

  1. Disebabkan tema pesta itu terhad pada buku-buku agama Islam sahaja, kita mendapat gambaran yang jelas tentang siapa pemain-pemain utama sektor itu dan jenis produk masing-masing. Ini memudahkan kita mendapatkan maklumat yang betul.

  1. Kecepatan negara itu menterjemahkan buku-buku agama yang terbaru di pasaran, baik dari negara-negara Arab mahupun Eropah dan Amerika, baik buku-buku yang ditulis oleh ilmuan Islam mahupun bukan Islam, patut dipuji. Institut Terjemahan Negara Malaysia (TNM) patut berguru kepada penerbit-penerbit Indonesia bagi membongkar rahsia bagaimana dengan modal yang sangat terbatas mereka dapat menterjemahkan dan menerbitkan karya-karya besar.

  1. Seni rekabentuk dan perwajahan buku-buku agama di Indonesia sudah jauh berkembang dibandingkan dengan situasi kita di negara ini. Sebagai contoh, dalam buku-buku bacaan remaja, cerita-cerita tentang biografi sahabat-sahabat Nabi Muhammad disertai ilustrasi wajah sahabat-sahabat itu.

  1. Buku-buku agama popular dapat dijual sehingga melebihi 150 ribu naskhah, khususnya buku-buku yang ditulis oleh tokoh-tokoh dakwah yang popular Indonesia.

  1. Pasaran untuk buku-buku agama konvensional seperti buku-buku koleksi doa dan zikir dalam bentuk mewah kulit tebal sangat besar di negara itu. Ini menggambarkan bahawa golongan berwang di Indonesia banyak membeli dan menggunakan buku-buku kategori itu. (Mereka aktif mengamalkan ibadat berdoa dan berzikir.)

Kita juga nampak dengan semakin jelas keaktifan penerbit yang khusus menerbitkan buku-buku aliran Syiah, daripada buku-buku kecil kepada yang tebal-tebal dan kulit keras. Tidak kurang aktif adalah penerbitan buku-buku aliran liberal.