Thursday, February 16, 2006

Panduan Belajar dalam Bengkel

Apabila saudara menghadiri bengkel, jangan lepaskan peluang meminta supaya saudara diambil menjadi mentee kepada Sang Pembimbing bengkel.

Kenalkan diri saudara kepada Sang Pembimbing.

Katakan begini kepadanya, “Encik Naga, nama saya Faizah. Ini sahabat baik saya, Zalisa. Kami mahu menjadi mentee En. Naga. Sudilah ambil kami menjadi mentee!”

Encik Naga tentu akan menjawab, “Boleh! Boleh!”

Nota kaki: Kajian pakar-pakar psikologi mendapati individu-individu yang berjaya mempunyai ramai mentor. (Salah seorang mentor SifuPTS dalam falsafah kesusasteraan adalah mahagurunya sendiri, Dr. Umar Junus.)




Mr. Handsome dan Bengkel Storibod



Jangan Lupa! Jangan Lupa!



Sabtu 18hb Feb 2006 Bengkel storibod oleh Sdr. SiNagaNaga. Bagi menempah kerusi hubungi Sdr. Elmaaniq 013 3626390. Turut hadir adalah Sdr. Kalamtimur.


Ahad 19hb Feb 200 Bengkel komik oleh Sdr. Zunar. Bagi menempah kerusi hubungi Sdr. jOnOs 012 9178770 (Saguhati untuk pembimbing RM20).


Nota kaki: Sdr. Naga, jOnOs, Elmaaniq dan Kalamtimur adalah panel penasihat peribadi SifuPTS untuk projek novel grafik. Antara mereka, yang paling handsome adalah Sdr. SiNagaNaga! Ada iras-iras seniman lagenda Nordin Ahmad.



.

Wednesday, February 15, 2006

Kedai PTS On-line

Berita baik untuk karyawan dan peminat buku-buku PTS!

Pengurusan PTS sedang bersiap sedia membuka kedai on-line untuk buku-buku PTS dan Mizan Group Jakarta.

Seorang jurutera berpengalaman akan mula bertugas dengan PTS bagi membolehkan kedai on-line itu beroperasi dalam tempoh 2 ataupun 3 bulan lagi.

Bulan depan, sempena Pesta Buku Islami, Pengerusi Kumpulan PTS akan mengetuai rombongan pegawai-pegawai kanan PTS ke Jakarta bagi membuka jalan membolehkan kedai on-line PTS menawarkan 1000 judul dari Mizan Group dan penerbit lain di sana.




.

Makluman


Perhatian!


Mulai Khamis 16hb hingga Sabtu 18hb blog ini mungkin tidak dapat di-update sebab SifuPTS ke UiTM Dungun atas undangan rakan-rakan seperjuangan di sana. Mudah-mudahan tidak banjir!




.

Tuesday, February 14, 2006

Ayat-ayat Intim dalam Novel Cinta

Surah Yusuf menjadi terkenal disebabkan di dalamnya diceritakan sebuah kisah cinta paling indah, iaitu cinta Zulaikha terhadap Nabi Yusuf. Ini bermakna sastera Islami menerima kisah cinta.

Sejauh manakah sastera Islami membenarkan ayat-ayat romantis dituliskan dalam karya? Adakah novel cinta Islami menerima ayat-ayat yang berbunyi seperti:

a. “Kedua kekasih itu berpegangan tangan....”

b. “Mereka duduk berdua di tepi pantai....”

c. “Rahimi merenung wajah Jamilah yang cantik....”

d. “Faridah masih teringat dakapan mesra Azlan....”

Dalam surah Yusuf, terdapat 5 ayat yang menceritakan babak intim antara Yusuf dan Zulaikha.

1. Kemudian yang empunya rumah di mana dia tinggal (Zulaikha), mengajaknya berbuat serong. Lalu ditutupnya semua pintu, serta katanya, “Mari ke mari!” Jawab Yusuf, “Berlindung aku kepada Allah, sesungguhnya suamimu adalah tuan daku, dia telah memuliakan kedudukanku. Sesungguhnya tidak akan berjaya orang-orang yang aniaya.” (Yusuf, ayat 23)

2. Sesungguhnya perempuan itu suka kepada Yusuf, dan Yusuf suka pula kepadanya, seandainya Yusuf tidak ingat kepada Tuhannya.” (Yusuf, 24)

3. Kedua-duanya berlari ke pintu, lalu perempuan itu menarik baju Yusuf dari belakang sehingga terkoyak. Setibanya di pintu, kedua-duanya terserempak dengan suaminya, lalu perempuan itu berkata, “Apakah balasan bagi orang yang hendak berbuat serong dengan isterimu, melainkan dipenjarakan ataupun disiksa dengan siksaan yang pedih!” (Yusuf, ayat 25)

4. Berkata Yusuf, “Dialah yang mengajak saya.” (Yusuf, ayat 26)

5. Kata seorang saksi antara ahli keluarga perempuan itu, “Jikalau baju Yusuf koyak di depan, maka perempuan itu benar, dan Yusuf berdusta. Jika bajunya koyak di belakang, maka perempuan itu yang berdusta dan Yusuflah yang benar.” (Yusuf, ayat 27)

Dalam kelima-lima ayat surah Yusuf di atas tidak ada episod Nabi Yusuf dan Zulaikha, sebagai lelaki dan perempuan yang dalam alam percintaan, digambarkan duduk-duduk berdua memadu asmara ataupun menyentuh kulit.

Kelima-lima ayat (23, 24, 25, 26 dan 27) itu adalah ayat-ayat yang menerangkan tingkah laku yang didorong oleh emosi cinta antara Nabi Yusuf dan Zulaikha. Ayat-ayat itu adalah ayat-ayat cinta.

Berbeza daripada ayat-ayat cinta dalam surah Yusuf, ayat-ayat seperti ayat (a), (b), (c) dan (d) adalah ayat-ayat asmara. Ketiadaan ayat-ayat asmara dalam surah Yusuf bermakna teori novel cinta Islami menolak ayat-ayat jenis itu. Justeru novel cinta Islami menolak ayat-ayat yang mengandungi unsur romance.

Implikasi penolakan ayat-ayat (a), (b), (c) dan (d) itu bererti teori novel Islami mazhab surah Yusuf membezakan antara novel cinta daripada novel romantic. Sudut pandang teori novel cinta Islami tidak menganggap bahawa cinta itu sinonim dengan romance.

Perbezaan cinta dan romance itu dapat diterangkan begini: Manusia dapat bercinta tanpa ber-romance, dan sebaliknya, yakni manusia dapat ber-romance tanpa cinta.

Justeru teori novel Islami aliran surah Yusuf menerima ayat-ayat cinta, tetapi menolak ayat-ayat asmara. Tuhan lebih mengetahui mengapa.




Iklan Awal: Bengkel Menulis Novel Islami



Perhatian!


Akademi Penerbitan PTS akan mengadakan bengkel penulisan novel berdasarkan autobiografi.


Tarikh akan ditetapkan kemudian. Tempah kerusi dari sekarang. Hubungi En. Faris 019 2862600.




.

Bengkel! Bengkel!



Jangan Lupa! Jangan Lupa!


Sabtu 18hb Feb 2006 Bengkel storibod oleh Sdr. SiNagaNaga. Bagi menempah kerusi hubungi Sdr. Elmaaniq 013 3626390

Ahad 19hb Feb 200 Bengkel komik oleh Sdr. Zunar. Bagi menempah kerusi hubungi Sdr. jOnOs 012 9178770 (Saguhati untuk pembimbing RM20)




.

Hakcipta Lukisan

Bilakah masanya saudara lebih baik menyimpan hakcipta lukisan saudara yang digunakan sebagai ilustrasi buku?

Jika saudara membuat lukisan untuk buku-buku teks sekolah, lebih baik saudara jual sahaja, sebab lukisan jenis itu tidak ada nilai jangka masa panjangnya. Silabus sekolah berubah-ubah, oleh itu lukisan saudara tidak diperlukan lagi apabila silabus baru diperkenalkan. Lukisan dalam buku teks juga tidak mempunyai nilai seni.

Apabila saudara diminta oleh penerbit supaya melukis ilustrasi buku-buku cerita rakyat dalam 4 warna untuk seluruh buku, lebih baik saudara simpan hakcipta lukisan saudara itu.

Buku-buku cerita rakyat tidak dapat dijadikan buku evergreen tanpa kualiti lukisan yang bernilai seni. Semakin cantik nilai lukisan saudara, semakin tinggi nilai buku-buku cerita rakyat itu. Maka semakin evergreen buku itu dalam pasaran.

Buku-buku evergreen adalah harta intelek yang tinggi nilainya. Ia diulangcetak bertahun-tahun, tahun demi tahun.

Sebelum saudara mula melukis, tanya penerbit itu, apakah saudara akan diberi pilihan sama ada menyimpan ataupun menjual hakcipta saudara.

Risiko saudara ditipu tetap ada, walaupun penerbit itu memberitahu saudara dibenarkan menyimpan hakcipta saudara.

Tip hari ini: Selidiki dahulu rekod penerbit itu, apakah syarikat itu pernah menipu penulis ataupun pelukis-pelukis lain.


.

Monday, February 13, 2006

Hakcipta Creator

Adakah saudara pandai mencipta cerita? Kita mencari sesiapa yang pandai mencipta cerita untuk bacaan remaja lelaki dan gadis-gadis kecil.

Saudara tidak perlu pandai menuliskan cerita itu sehingga menjadi novel. Cerita saudara akan dihantar kepada pengarang yang pandai menuliskan cerita saudara itu menjadi novel remaja.

Hakcipta saudara adalah hakcipta sebagai creator kepada cerita dalam novel itu. Jadi, sebagai creator, saudara berkongsi hakcipta dan royalti dengan penulis.

Inilah cara bagaimana kita membangunkan modal insani saudara menjadi harta intelek.




Penulis dan Pelukis: Tip Mengurus Emosi

Barang siapa yang terkahwin dengan golongan seniman tahulah suka duka hidup dengan manusia yang moodnya turun-naik macam ombak besar. Kalau dia tenang, tenang sangat. Kalau dia resah, resah sangat.

Salah satu faktor yang menyebabkan banyak individu yang mempunyai bakat besar tetapi gagal menghasilkan karya-karya besar adalah kemahiran mengurus emosi sendiri.

Kemahiran mengurus emosi sendiri penting disebabkan emosi dapat menyebabkan orang-orang lain suka bekerja dengan kita. Ramai penulis gagal menjaga hubungan kerja dengan penerbit disebabkan faktor si penulis tidak mempunyai kemahiran mengurus emosinya sendiri.

Faktor yang mudah merosakkan hubungan kerja dengan individu lain adalah tingkah laku “payah hendak bersetuju” dengan idea dan pendapat orang lain.

Dalam hidup ini, ada benda kita boleh dapat macam yang kita mahu, ada benda tak boleh dapat. Take some, loose some. Baru kita dapat mencari jalan tengah dalam melaksanakan rancangan kejayaan kita.

Kemahiran mengurus emosi adalah sebahagian daripada apa yang disebut EQ (kepintaran emosi). Individu-individu yang berjaya adalah mereka yang mahir mengurus emosi sendiri dan mengurus emosi orang-orang lain yang berurusan dengan mereka.

Tingkah laku mudah sensitif, mudah kecil hati, mudah merajuk, mudah marah, mudah kecewa, mudah patah semangat adalah tingkah laku rendah-kemahiran mengurus emosi sendiri.

Tingkah laku merajuk dan menarik diri dari kumpulan adalah apa yang disebut “self-sabotage”. Kita gagal bukan disebabkan perbuatan orang lain, tetapi disebabkan perbuatan kita sendiri. Kita yang menggagalkan rancangan kejayaan kita sendiri. Kita mensabotaj kejayaan kita sendiri.

Take some, loose some. Ini formula kejayaan bekerja sebagai satu jamaah. Ada masanya kita ikut orang lain, baru jadi. Yang penting projek itu jadi.

Prioriti kita adalah mencapai objektif projek. Tingkatkan kemahiran mengalah, asalkan projek jadi, dengan cara itu baru karya-karya besar kita itu dapat disiapkan dan diterbitkan. Baru ada kejayaan.

Individu yang tidak pandai mengalah sukar menang. Nabi Muhammad itu seorang yang pandai mengalah.

Semasa sedang menggubal deraf perjanjian gencatan senjata dan perdamaian (Perjanjian Hudaibiah) dengan penduduk Mekah yang memerangi Islam, beliau menggunakan gelaran “Rasulullah” bagi dirinya dalam dokumen itu.

Orang-orang kafir penduduk Mekah tidak setuju Nabi Muhammad menggunakan gelaran “Rasulullah” dalam dokumen tersebut atas alasan mereka tidak mahu mengiktiraf beliau sebagai Rasulullah. Jika mereka mengiktiraf beliau sebagai Rasul Allah bererti mereka mengiktiraf Islam.

Maka Nabi Muhammad pun bersetuju dengan bantahan mereka lalu beliau menggunakan namanya yang sebenar iaitu “Muhammad bin Abdullah” sahaja dalam dokumen tersebut.

Dalam peristiwa itu Nabi Muhammad mengalah kepada orang-orang jahil, dan juga musuh-musuhnya. Selepas itu barulah perjanjian itu dapat ditandatangani oleh kedua-dua belah pihak, dan Nabi Muhammad pun dapat masuk ke Mekah lalu Islam menguasai tanah tumpah darah beliau itu sampai hari ini.



.

Wang Besar daripada Buku Kecil

Golongan seniman, termasuk penulis, jarang mempunyai 'money sense' yang tajam. Money sense adalah bakat semula jadi yang membolehkan seseorang itu menghidu di mana ada peluang membuat duit.

Individu-individu yang hidungnya tidak tajam mengesan di mana wang ada, lazimnya berfikir, wang besar ada dalam projek-projek besar, manakala wang kecil ada pada projek-projek kecil. Logik ini mendorong mereka menjalankan projek-projek besar yang memerlukan modal besar.

Wang besar ada di mana-mana. Wang besar ada pada projek-projek besar. Wang besar juga ada pada projek-projek kecil. Baca buku “Jutawan Senyap” bagi mendapatkan gambaran tentang banyaknya peluang membuat wang besar dalam produk-poduk kecil.

Dalam dunia penulisan pun demikian juga. Ada wang besar dalam buku besar, ada wang besar dalam buku-buku kecil. Buku “Bukan Puteri Lindungan Bulan” yang hampir 1000 halaman tebalnya, dan dijual pada harga RM49 memberikan wang besar kepada Lyana Afera Malik dan Creative. Buku-buku kecil seperti “Jutawan Senyap” juga membawa wang besar kepada Chef Li dan Al-Ameen. Buku itu sudah dicetak 60 ribu naskhah.

Buku-buku besar hanya dapat dihasilkan apabila saudara mempunyai bakat penulisan yang besar. Buku besar lebih susah hendak dijual dan dipasarkan. Menurut sesetengah sumber, Creative membelanjakan hampir RM 1 juta bagi mempromosi “Bukan Puteri Lindungan Bulan”.

Jika saudara baru belajar berkarya, mulakan dengan projek menulis buku-buku kecil. Buku-buku kecil lebih mudah dihasilkan, lebih cepat disiapkan dan lebih mudah dijual. Dengan menulis 10 buku kecil, saudara boleh mendapat jumlah royalti yang lebih banyak daripada sebuah buku besar.


.