Thursday, December 15, 2005

Novel “Self-Publish” Jatuh Mutu

Sejak akhir-akhir ini semakin bertambah jumlah penulis novel-novel cinta yang selama ini menerbitkan karya mereka dengan Alaf21 dan Creative yang mengambil langkah menerbitkan sendiri novel terbaru mereka.


Salah seorang daripada mereka memberitahu mengapa beliau mengambil langkah menerbitkan karyanya sendiri. Menurut novelis itu, beliau mahukan 'kepuasan' menerbitkan karyanya sebagaimana yang ditulisnya, tanpa diedit oleh penerbit.


Menurut novelis itu lagi, beberapa editing yang dilakukan oleh penerbit amat tidak disetujuinya, tetapi beliau terpaksa mengalah. Faktor itulah yang mendorong beliau mencari kepuasan dengan menerbitkan sendiri novel cintanya yang terbaru.


Inilah maklumat yang kita peroleh daripada pengedar novel terbesar: Beliau menerima komplen daripada agen dan pembeli tentang novel-novel yang terbit dengan cara self-publish itu, bahawa kualiti novel-novel itu merosot dibandingkan dengan novel-novel pengarang yang sama yang diterbitkan oleh Alaf21 ataupun Creative.


Antara faktor-faktor yang menyebabkan kemerosotan kualiti itu adalah banyak kesalahan ejaan, banyak kesalahan tatabahasa, cerita kurang menarik dan kulit kurang cantik.


Seorang peminat kepada salah seorang novelis cinta itu berkata, “Macam novel itu bukan karyanya. Bahasanya lain sangat. Bila bahasanya tak sedap, ceritanya pun jadi kurang sedap dibaca.”


Nampaknya fenomena novelis cinta meninggalkan penerbit dan menjadi penulis self-publish menimbulkan kesan sama-sama rugi bagi penerbit mahupun penulis.


Dari sudut bisnes, penerbit tentu kecewa apabila penulis yang mereka bimbing sehingga menjadi terkenal dan kaya tiba-tiba mengambil tindakan menerbitkan sendiri karya baru mereka. Ambil kes di mana penerbit baru 3 bulan menerbitkan karya terbaru seorang novelisnya yang terkenal. Tiba-tiba novelis itu menerbitkan sendiri novelnya yang lebih terbaru. Pada pandangan penerbit itu, berilah peluang novel yang diterbikan oleh penerbit itu habis terjual di pasaran, barulah kemudian si novelis menerbitkan novel barunya, supaya kedua-dua novel itu tidak bersaing sama sendiri dalam pasaran.


Namun, dari kacamata penulis, tentu sekali mereka jauh hati apabila penerbit terlalu banyak menekan penulis supaya menerima sahaja apa jua bentuk editing yang dilakukan oleh penerbit.



Unsur Khurafat Tidak Diterima dalam Sastera Islam

Dalam masyarakat Melayu, kepercayaan-kepercayaan khurafat yang ada pada hari ini berasal daripada dua sumber:

  1. Sebelum orang Melayu mempunyai agama, mereka mengamalkan animisme, yakni percaya adanya kuasa-kuasa ghaib pada unsur-unsur alam semulajadi. Kepercayaan itu masih terus diamalkan oleh kaum-kaum Melayu Asli yang belum masuk Islam iaitu suku Jakun, Temuan dan Semelai. Walaupun suku Melayu sudah masuk Islam, mereka terus mempercayai kepercayaan-kepercayaan lama itu, seperti percaya adanya tempat-tempat yang 'keras', adanya 'orang bunian' ataupun adanya kuasa 'sumpah'.

  1. Apabila agama Hindu datang ke Alam Melayu, orang Melayu masuk agama Hindu dan mereka diperkenalkan dengan kepercayaan khurafat yang terdapat dalam ajaran Hindu, sebagai contoh kepercayaan tentang kuasa 'daulat', alam nirwana, dewa-dewa dan lain-lain lagi.

Salah satu misi Islam adalah membasmi kepercayaan khurafat, kerana ia menyebabkan syirik. Contoh-contoh kepercayaan khurafat adalah:

  1. Percaya sesuatu benda mati itu mempunyai kuasa sakti, umpamanya batu delima boleh melindungi keselamatan orang yang memilikinya, sebagai contoh orang yang memiliki batu delima itu tidak dapat dikalahkan oleh sesiapa pun.

  1. Percaya ada makhluk-makhluk lain, selain apa yang disebut dalam Quran, umpamanya, ada orang bunian, vempire, pontianak, penunggu, hantu kopek dan banyak lagi.

  1. Percaya wujudnya makhluk yang disebut dewa-dewa dan dewi-dewi yang mempunyai kuasa-kuasa luar biasa, yakni kuasa-kuasa yang hanya dimiliki Tuhan, seperti dapat menghidupkan semula benda yang sudah mati.

  1. Percaya adanya makhluk lain yang lebih istimewa daripada manusia biasa, seperti adanya manusia jadi-jadian ataupun puteri bunian.

  1. Percaya adanya jenis manusia lain, selain manusia keturunan Nabi Adam, sebagai contoh, manusia puteri yang lahir dalam buluh betung, ataupun manusia yang lahir dari muntah kerbau, ataupun manusia keturunan dewa-dewa.

  1. Percaya pada kuasa sumpah, umpamanya percaya adanya manusia biasa yang berupaya menyumpah anaknya menjadi batu, ataupun berupaya menyumpah negerinya supaya menjadi padang jarak padang tekukur selama 7 keturunan, ataupun berupaya menyumpah putera raja menjadi katak.

  1. Percaya adanya manusia yang mempunyai kuasa luarbiasa seperti kuasa daulat, umpamanya seseorang manusia biasa itu boleh menyebabkan manusia lain 'terkena daulatnya' sehingga mendapat penyakit sopak.

  1. Percaya adanya ilmu-ilmu ghaib yang selayaknya dimiliki dan diamalkan oleh manusia yang baik-baik, sedangkan ilmu-ilmu itu mempunyai ciri-ciri ilmu sihir, iaitu suatu jenis ilmu yang haram mengamalkannya.

  1. Percaya adanya kuasa-kuasa ghaib pada angka dan huruf, sebagai contoh angka 8 adalah angka bertuah manakala angka 4 adalah angka sial.

  1. Percaya adanya manusia yang lahir membawa sial ataupun tuah.

  1. Percaya adanya makhluk seperti pokok, ikan, burung ataupun belalang yang mempunyai kuasa mendatangkan nasib untung ataupun nasib sial kepada manusia.

  1. Percayanya ada benda-benda yang mempunyai kuasa 'keramat' seperti kubur ataupun batu yang berkuasa memberi anak kepada pasangan mandul dan lain-lain.

  1. Percaya adanya kitab lain yang ajaran di dalamnya mesti dipatuhi oleh manusia selain daripada kitab Quran, umpamanya percaya ajaran dalam kitab Bhagavadgita layak dijadikan pegangan oleh manusia.

Adakah sastera Islam menerima karya-karya fantasi? Kita berpandangan, ya, sastera Islam boleh menerima karya fantasi selagi ia tidak mengandungi unsur khurafat.


Cerita Lawan Teknik Penulisan

Kursus-kursus penulisan yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan persatuan-persatuan penulis amat condong kepada mengajar para peserta tentang teknik-teknik penulisan.

Jika saudara mengikuti kursus penulisan kreatif anjuran PTS, saudara akan dapati PTS tidak menekankan teknik-teknik penulisan. Sebaliknya PTS menekankan dua perkara:


1. Proses mencipta cerita


2. Isi kandungan cerita


Dalam kursus PTS, perkara yang menjadi isu besar adalah 'cerita' (story). Jadi kita bertanya 'Apa ceritanya?'. Kita berpandangan, cerita adalah lebih penting daripada teknik penulisan. Oleh sebab itu PTS mementingkan latihan mencipta cerita.


Adakah saudara mempunyai cerita yang menarik? Hantarkan sinopsis cerita saudara kepada kita. Apabila kita berminat dengan cerita itu, kita akan panggil saudara mengikuti kursus PTS di mana saudara akan dilatih menuliskan karya kreatif saudara menggunakan teknik-teknik dalam surah Yusuf.