Saturday, November 12, 2005

Hanya 4 Orang Penulis Novel Cinta Bertahan

Cerita-cerita tentang kejayaan novel-novel cinta dalam pasaran menyebabkan banyak penulis baru berminat hendak menulis novel cinta, dengan harapan mereka dapat menikmati royalti yang besar.

Kejayaan sentiasa menjadi berita, manakala kegagalan tidak dipercakapkan orang. Berita tentang beberapa orang penulis novel cinta yang berjaya menjual puluhan ribu naskhah novel-novel mereka diceritakan dengan cara-cara yang memberi gambaran palsu tentang dunia novel cinta, seolah-olah semua penulis novel cinta dapat menikmati kejayaan begitu.

Inilah gambaran sebenar tentang jualan novel-novel cinta:

  1. Hanya Alaf 21 dan Creative yang mempunyai pengalaman berjaya menjual novel-novel cinta pada jumlah yang melebihi 50 ribu naskhah bagi sesuatu judul. Ini bermakna, jika novel saudara diterbitkan oleh penerbit selain dua penerbit ini, peluang jualan novel saudara melebihi 50 ribu naskah tidaklah cerah.

  2. Daripada berpuluh-puluh penulis novel cinta, sehingga hari ini hanya 4 orang sahaja yang secara konsisten dapat menghasilkan novel-novel yang tinggi jualannya.

  3. Pola jualan novel cinta yang diterbitkan oleh penerbit terkenal adalah lebih kurang begini:

    a. Novel pertama saudara mempunyai harapan dapat dijual dengan baik sebab pembaca memang mencari-cari sesuatu yang baru. Jualan novel pertama tidak semestinya mencerminkan kualiti dan bakat saudara sebagai karyawan yang berpotensi besar, sebaliknya novel saudara laku sebab nama saudara baru muncul. Inilah faktor yang mendorong penerbit sentiasa berusaha mencari bakat-bakat baru meskipun ia sudah mempunyai beberapa orang penulis yang berjaya.

    b. Banyak penulis, apabila novel pertama mereka laku jualannya, mereka tergesa-gesa menyiapkan novel kedua kerana yakin novel kedua itu akan mengulangi kejayaan novel pertama. Akibatnya kerja tergesa-gesa, novel kedua itu tidak sebaik novel pertama. Apabila novel kedua saudara menghampakan pembaca, jualannya akan turun mendadak disebabkan pembaca yang sudah membacanya akan bercakap kepada rakan-rakan yang belum membaca supaya jangan membeli novel itu.

    c. Novel ketiga saudara adalah peluang terakhir saudara menyelamatkan nama saudara daripada terkubur. Apabila novel kedua saudara tidak memenuhi pengharapan pembeli, ditambah pula novel ketiga saudara pun tidak betul-betul bagus, tamatlah riwayat nama saudara dalam minda penerbit saudara. Ini bermakna, saudara mesti melakukan banyak pembacaan dan kajian sebelum menuliskan novel ketiga saudara itu. Ia adalah pelampung keselamatan yang semestinya menyelamatkan nasib saudara sebagai penulis novel cinta.

Jika saudara seorang penerbit ataupun pengurus editorial, implikasi pola jualan seperti ini adalah, jangan gopoh hendak menerbitkan novel kedua pengarang yang sama. Ambil waktu bagi membaca dan menilai kualiti novel kedua itu. Jika perlu ditolak, tolak! Jika perlu diperbaiki, arahkan pengarang itu supaya memperbaikinya.

Thursday, November 10, 2005

Lagi Persatuan Penerbit Bumiputera!

Sesetengah perkara, lebih banyak lebih baik. Tetapi sesetengah perkara tidak, malah sebaliknya.

Gosip terbaru yang kita dengar adalah ura-ura beberapa buah penerbit Melayu hendak menubuhkan satu lagi persatuan penerbit Bumiputera.

IKATAN adalah persatuan penerbit Bumiputera yang sudah sedia ada. Mengapakah tiba-tiba muncul idea hendak menubuhkan satu lagi persatuan penerbit Bumiputera?

Ada beberapa teori yang dapat kita fikirkan:

1. Wujudnya rasa sangat tidak puas hati dengan cara-cara bagaimana IKATAN sekarang ini dipimpin dan diuruskan oleh jawatankuasa yang ada.

2. Ada agenda bisnes besar di sebalik ura-ura penubuhan persatuan kedua itu.

Kita berpendapat, kelemahan IKATAN tidak perlu diselesaikan dengan menubuhkan satu lagi persatuan. Idea menubuhkan persatuan baru hanya semakin melemahkan saluran suara penerbit-penerbit Bumiputera apabila berdepan ataupun apabila menghantar memorandum dan cadangan kepada kerajaan.

Jika agenda bisnes yang mendorong penubuhan persatuan baru itu, maka ia adalah strategi bisnes yang lemah. Beberapa kerat penerbit Melayu yang besar hari ini, seperti Karangkraf, Alaf21 dan Creative, semuanya berjaya membesar tanpa dukungan mana-mana persatuan. Penerbit Melayu lain perlu berguru kepada mereka, kerana sangat banyak yang dapat dipelajari daripada Tn. Hj. Hishamuddin Yaacob, En. Nordin Mohamed dan En. Jaafar Taib.

Persatuan mempunyai fungsinya sendiri yang penting. Fungsi persatuan yang paling utama adalah menjadi saluran rasmi anggota-anggotanya menyampaikan pelbagai cadangan kepada pihak kerajaan. Kedua, sebagai infrastruktur bagaimana industri dapat memberikan sokongan dan kerjasama kepada kerajaan dalam usaha melaksanakan rancangan-rancangan kerajaan. Ketiga, bagi meningkatkan kerjasama sesama anggota persatuan demi menjaga kepentingan bersama.

Apabila ada sangkaan bahawa kelemahan bisnes sesuatu syarikat dapat diselesaikan dengan memperalatkan persatuan, sangkaan itu datang daripada minda orang yang tidak tahu apa itu bisnes.

Tidak ada mana-mana persatuan dapat membesarkan bisnes sesiapa. Jika orang bisnes hendak membesarkan bisnesnya, caranya bukan dengan lebih kuat berpersatuan, tetapi dengan membuat kerja-kerja bisnes dengan lebih kuat.


Perempuan Sahaja Dapat Duit Perempuan?

Sebagai penulis, saudara perlu tahu maklumat-maklumat penting berkenaan tingkah laku pembeli buku dan bagaimana buku dijual oleh para penerbit supaya saudara dapat merancang buku-buku jenis apa yang menguntungkan apabila ditulis dan diterbitkan.

Bagi para penerbit buku, berlainan penerbit, berlainan strategi pemasaran yang mereka gunakan. Faktor ini pun saudara perlu ketahui supaya saudara dapat memilih penerbit mana yang saudara akan hantar manuskrip saudara itu.

Sebagai contoh, Alaf sangat pandai menjual novel-novel cintanya di kedai-kedai buku. Novel-novel cinta Alaf tidak kuat dalam sektor perpustakaan sekolah. Ini bermakna jika saudara hendak menghantar manuskrip novel saudara ke Alaf, saudara perlu memasukkan dalam novel saudara itu unsur-unsur yang dicari oleh pembeli novel yang masuk ke dalam kedai-kedai buku.

Di satu sudut lain, PTS kuat dalam sektor perpustakaan, baik perpustakaan sekolah, mahupun perpustakaan awam. Buku-buku terbitan PTS diterbitkan dengan memenuhi pelbagai kriteria pemilihan buku yang diamalkan oleh pustakawan dan guru-guru pusat sumber.

Sektor perpustakaan adalah sektor yang relatif kecil, oleh itu saudara tidak boleh hidup sebagai penulis sepenuh masa jikalau buku saudara hanya laku dalam sektor perpustakaan sahaja.

PTS sudah mula membangunkan produk-produk yang dapat dijual dalam kedua-dua sektor, iaitu sektor perpustakaan dan sektor kedai. Walau bagaimanapun, PTS tidak akan membangunkan produk-produk yang serupa kategorinya dengan novel-novel cinta ala-Alaf.

Jika saudara hendak menulis novel cinta, saudara digalakkan menanya pembaca novel-novel cinta, apa yang mereka suka baca dalam novel-novel yang mereka beli itu. Kita pernah membuat tinjauan kecil berkenaan mengapa pembaca novel cinta meminati karya-karya penulis perempuan. Majoriti respons yang kita perolehi adalah “Penulis perempuan lebih pandai menggambarkan emosi perempuan!”

Respons ini mempunyai implikasi ke atas produk yang ditulis untuk dijual kepada perempuan:

  1. Perempuan mahu membaca ayat-ayat yang menggambarkan emosi-emosi perempuan, khususnya emosi perempuan terhadap lelaki. Penulis-penulis perempuan mempunyai kekuatan dalam sektor ini.

  2. Bagaimana dengan persoalan, adakah perempuan mahu membaca ayat-ayat yang menggambarkan emosi lelaki? Bukankah lelaki adalah obsesi emosi perempuan? Jika ya, ini bermakna, produk-produk jenis ini masih belum dieksploitasi oleh pengarang dan penerbit novel-novel cinta.

Siapakah yang dapat menggambarkan emosi lelaki terhadap perempuan, melainkan penulis lelaki? Nah! Inilah jenis produk yang membolehkan penulis lelaki menikmati duit pembaca perempuan.

Adakah saudara penulis lelaki? Jika ya, PTS FORTUNA mahu berbincang dengan saudara!


Tuesday, November 08, 2005

Pengarah Cerita

Di syarikat Walt Disney, pembikin filem-filem animasi yang terkenal itu, bagi setiap projek filem, akan dilantik seorang yang diberi tugas sebagai STORY DIRECTOR. Tugas utama Pengarah Cerita adalah menghasilkan cerita yang bakal dianimasikan.

Strategi kerja di Walt Disney itu adalah bukti beberapa realiti:

  1. Bakat mencipta cerita adalah bakat yang unik. Bakat ini paling penting dan jumlah individu yang memiliki bakat ini lebih kecil daripada mereka yang memiliki bakat-bakat kreatif jenis lain, seperti bakat berlakon, bakat menulis, bakat melukis dan seumpamanya.

  2. Bakat mencipta cerita jarang sekali hadir bersama-sama dengan bakat menulis cerita pada seseorang individu.

Inilah faktor yang menyebabkan kualiti cerita dalam buku-buku terbitan tempatan tidak menarik, sebab si penulis dikehendaki mencipta cerita yang dituliskannya, sedangkan dia belum tentu mempunyai bakat mencipta cerita! Orang yang pandai mencipta cerita pula belum tentu mempunyai bakat menulis.

Kita di Malaysia perlu mencontohi strategi kerja di Walt Disney itu. Lakukan 'talent scouting' dengan agresif, cari individu-individu yang mempunyai pelbagai jenis bakat yang diperlukan supaya kita dapat meniru kejayaan Walt Disney.