Saturday, January 07, 2006

Notis: Bengkel Menulis Cerita Berdasarkan Hadis


Perhatian! Perhatian!


AKADEMI PENERBITAN PTS akan mengadakan bengkel projek ISLAMICA seperti berikut:


Tarikh: 15 Januari 2006

Tempat: Sekolah al-Ikhlas, Taman Permata, KL.

Waktu: 10 pagi – 5 petang


Bengkel ini terbuka kepada saudara-saudara yang berminat hendak menulis cerita-cerita kontot berdasarkan hadis. Saudara tidak perlu menjadi ustaz ataupun ustazah bagi mengikuti bengkel ini.






Royalti daripada Novel dan Komik Evergreen

Novel Hamka “Tenggelamnya Kapal Van Der Wjick” sudah hampir 50 tahun usianya dalam pasaran. Hari ini, apabila saudara ke kedai buku, saudara masih dapat membeli novel itu, sebab ia terus diulangcetak dan dijual.


Novel-novel yang indah seperti “Tenggelamnya Kapal Van Der Wjick” termasuk dalam kategori karya evergreen. Ia dikatakan mempunyai 'shelf-life' (tarikh luput) yang panjang. “Tenggelamnya Kapal Van Der Wjick” sudah 50 tahun, tetapi ia masih berada di rak kedai-kedai buku.


Karya-karya evergreen menjadi idaman para penerbit, sebab ia membawa keuntungan yang berpanjangan. Tentu sekali para pengarang karya-karya evergreen juga menikmati royalti yang berpanjangan.


Jika saudara seorang pekomik, saudara patut berfikir dengan serius mencari formula kerja yang membolehkan saudara menikmati royalti berpanjangan daripada komik-komik yang saudara hasilkan itu.


Beberapa faktor yang mempengaruhi 'shelf-life' sesebuah buku komik adalah:

  1. Cerita dalam buku asalnya memiliki ciri-ciri evergreen. Jadi, apabila saudara melukis komik, pilih cerita-cerita yang sudah terbukti evergreen. Jika saudara mencipta cerita baru saudara sendiri, cerita ciptaan saudara itu belum terbukti evergreen.

  2. Gaya bahasa dalam karya asalnya memiliki ciri-ciri evergreen. Gaya bahasa standard adalah stabil, oleh itu ia dapat difahami bagi tempoh waktu yang panjang. Gaya bahasa Hamka dalam “Tenggelamnya Kapal Van Der Wjick” masih dapat difahami sehingga hari ini. Sebagai pelukis komik, gunakan bahasa standard.

  3. Stroke dan gaya lukisan komik saudara itu memiliki ciri-ciri yang evergreen. Sebagaimana dengan penggunaan gaya bahasa yang evergreen, saudara pilihlah gaya stroke yang dapat bertahan lama, yakni stroke saudara itu bukan stroke yang 'trendy'.


Para pekomik perlu mengambil kira faktor-faktor bisnes dan pasaran sebelum menentukan konsep komik yang saudara akan hasilkan. Dengan cara itu karya saudara itu nanti dapat menjadi harta intelek yang berharga dan membawa pulangan yang berpanjangan.


Cara kerja para pekomik tanah air kita boleh meniru strategi dan cara kerja rakan-rakan mereka di luar negara. Jika di sana para pekomik menikmati royalti yang berpanjangan, tentu sekali di sini para pekomik Malaysia juga seharusnya sudah dapat menikmati hal yang serupa.


Saudara-saudara para pekomik tanah air sekalian, kita mengajak saudara menukar strategi dan cara kerja saudara. Sebagai penerbit dan pekomik, secara bersatu dan bersama, kita dapat mengubah dunia komik Melayu.


MAJULAH KOMIK MELAYU!




Thursday, January 05, 2006

Iklan: Peluang Kartunis dan Pekomik Menjadi Novelis

Kejayaan Sdr Alif Firdaus Azis menghasilkan 2 buah nomik “Untuk Syampoo” dan “Bergaduh dan Menari” dalam tempoh sebulan satu, adalah bukti bahawa dengan sedikit latihan teknik penulisan kreatif, para kartunis dan pelukis komik dapat menjadi pengarang novel. Nomik ketiga beliau sedang dalam proses penerbitan!


AKADEMI PENERBITAN PTS akan mengadakan bengkel khas bagi melatih golongan kartunis dan pelukis komik bagaimana cara menggunakan teknik-teknik penulisan yang mudah dan betul bagi menghasilkan novel demi novel. Tarikh akan diberitahu kemudian. Bengkel ini gratis.


Para kartunis dan pekomik mempunyai kelebihan istimewa yang jarang ada pada pengarang biasa, iaitu mereka pandai memandang dunia dengan cara-cara yang 'terbalik-terbalik'. Benda-benda biasa menjadi luar biasa apabila ia sudah diberi makna-makna baru dari sudut pandang mata kartunis dan pekomik.


Wahai kartunis-kartunis dan pelukis komik Malaysia, kami di PTS ONE dan PTS FORTUNA mahu berjumpa saudara-saudara!


MAJULAH KARTUN DAN KOMIK UNTUK NEGARA.



Wednesday, January 04, 2006

Struktur Plot dalam Novel Islami

Salah satu isu yang lazimnya menjadi kesukaran bagi penulis-penulis baru adalah bagaimana hendak menyusun plot cerita. Dalam erti kata lain, apakah episod yang hendak digunakan bagi membuka cerita?


Dalam model novel Islami yang didasarkan pada surah Yusuf, susunan plot adalah mudah, iaitu berdasarkan kronologi kejadian. Kejadian yang awal diletakkan di depan, dan kejadian terakhir diletakkan di hujung novel.


Dalam surah Yusuf, urutan peristiwa berkembang selari dengan peningkatan usia Nabi Yusuf. Peristiwa-peristiwa yang berlaku semasa Nabi Yusuf masih kecil diceritakan lebih dahulu, diikuti oleh peristiwa-peristiwa apabila beliau menjadi pemuda dewasa, dan akhirnya peristiwa-peristiwa semasa beliau menjadi menteri perbendaharaan Mesir.


Plot cerita dalam surah Yusuf tidak disusun culang-caling, sebentar melompat ke hadapan, sebentar melompat undur ke belakang, ke kiri dan ke kanan. Tidak ada penggunaan teknik flashback ataupun flash-forward ataupun parallel plot.


Berikut adalah urutan peristiwa dalam kisah Nabi Yusuf.

  1. Si kecil Yusuf memberitahu ayahnya, Nabi Yaakub, dia bermimpi 11 bintang, matahari dan bulan tunduk kepadanya.

  2. Ayahnya memberitahu Yusuf supaya merahsiakan mimpinya itu daripada pengetahuan abang-abangnya.

  3. Abang-abang Yusuf berpakat hendak membunuh Yusuf.

  4. Abang-abang Yusuf memujuk ayah mereka supaya membenarkan Yusuf ikut pergi bermain2.

  5. Abang-abang Yusuf mencampakkan Yusuf ke dalam perigi.

  6. Abang-abang Yusuf pulang dengan membawa baju Yusuf yang dilumuri darah palsu.

  7. Sekumpulan pengembara lalu dan menghulurkan timba ke dalam perigi. Yusuf bergantung pada tali timba.

  8. Yusuf dijual di pasar sebagai hamba.

  9. Yusuf dibeli oleh al-Aziz dan dibawa pulang lalu diserahkan kepada isterinya, Zulaikha, supaya dijaga.

  10. Yusuf dewasa dan isteri majikannya jatuh cinta kepadanya.

  11. Nabi Yusuf diperangkap oleh Zulaikha supaya masuk kamarnya.

  12. Zulaikha menarik baju Nabi Yusuf sehingga terkoyak.

  13. A-Aziz tiba-tiba muncul di depan pintu.

  14. Zulaikha berdusta kepada al-Aziz.

  15. Saksi memberitahu al-Aziz tentang di mana koyaknya baju Nabi Yusuf.

  16. Zulaikha mengadakan jamuan untuk wanita-wanita Mesir.

  17. Wanita-wanita Mesir terpotong jari mereka sendiri apabila terpandang Nabi Yusuf.

  18. Al-Aziz berjaya memenjarakan Nabi Yusuf.

  19. Di dalam penjara, Nabi Yusuf berkenalan dengan 2 orang rakan banduan.

  20. Nabi Yusuf mentakbirkan mimpi 2 orang banduan itu.

  21. Banduan pertama dihukum salib. Banduan kedua dibebaskan. Nabi Yusuf meminta banduan kedua menceritakan nasibnya tetapi banduan itu terlupa.

  22. Raja Mesir bermimpi.

  23. Banduan kedua teringat kpd Nabi Yusuf lalu pergi menemuinya lalu meminta Nabi Yusuf mentakbirkan mimpi Raja.

  24. Nabi Yusuf menerangkan makna mimpi Raja kepada bekas banduan itu.

  25. Banduan menerangkan takbir mimpi yang diberi oleh Nabi Yususf kepada Raja.

  26. Raja Mesir menyuruh Nabi Yusuf dibawa ke hadapannya.

  27. Nabi Yusuf bertanya apa khabar perempuan2 yang tangannya luka.

  28. Raja Mesir menyiasat apa yang sebenarnya terjadi.

  29. Zulaikha mengaku dia bersalah dan Nabi Yusuf tidak berdosa.

  30. Nabi Yusuf memaafkan Zulaikha dan al-Aziz.

  31. Raja Mesir melantik Nabi Yusuf menjadi penasihat.

  32. Nabi Yusuf meminta dia dilantik menjadi penjaga Perbendaharaan negeri Mesir.

  33. Kemarau panjang berlaku sebagaimana yang ditakbirkan dalam mimpi Raja Mesir.

  34. Abang-abang Nabi Yusuf datang ke Mesir menemuinya dengan tujuan hendak membeli makanan. Ayah mereka tidak membenarkan Bunyamin ikut pergi.

  35. Nabi Yusuf meminta abang-abangnya datang lagi dengan membawa Bunyamin, kalau tidak mereka tidak boleh membeli makanan lagi.

  36. Nabi Yusuf menyuruh pembantu memasukkan barang tukaran makanan ke dalam buntil makanan abang-abangnya.

  37. Abang-abang Nabi Yusuf memujuk ayahnya supaya membenarkan Bunyamin ikut mereka ke Mesir pada masa akan datang.

  38. Mereka membuka buntil makanan dan mendapati barang tukaran mereka dikembalikan oleh Nabi Yusuf.

  39. Abang-abang Nabi Yusuf bersumpah akan menjaga Nabi Bunyamin.

  40. Abang-abang Nabi Yusuf pergi ke Mesir membawa Nabi Bunyamin.

  41. Nabi Yusuf memperkenalkan dirinya kepada Nabi Bunyamin sahaja.

  42. Nabi Yusuf menyuruh dimasukkan piala minum raja dalam buntil unta Nabi Bunyamin.

  43. Nabi Yusuf memeriksa buntil Nabi Bunyamin dan menjumpai piala itu.

  44. Nabi Yusuf menghukum Nabi Bunyamin ditinggalkan di Mesir.

  45. Abang-abang Nabi Yusuf merayu salah seorang daripada mereka mengambil tempat Nabi Bunyamin tetapi ditolak oleh Nabi Yusuf.

  46. Abang sulung Nabi Yusuf tidak mahu pulang dan menyuruh yang lain sahaja pulang.

  47. Abang-abang Nabi Yusuf yang lain pulang dan melaporkan apa yang berlaku kepada ayah mereka.

  48. Ayah Nabi Yusuf menjadi buta disebabkan banyak menangis.

  49. Ayah Nabi Yusuf menyuruh anak-anaknya pergi semula ke Mesir dan mengintip apa cerita Nabi Yusuf dan Nabi Bunyamin.

  50. Abang-abang Nabi Yusuf pergi menemuinya bagi membeli makanan lagi.

  51. Nabi Yusuf memperkenalkan siapa dirinya kepada abang-abangnya.

  52. Abang-abang Nabi Yusuf mengaku mereka berdosa.

  53. Nabi Yusuf memaafkan abang-abangnya.

  54. Nabi Yusuf menyuruh mereka pulang dengan membawa pakaiannya dan menyuruh supaya pakaiannya itu disapukan pada muka ayahnya.

  55. Abang-abang Nabi Yusuf belum tiba tetapi ayahnya sudah tercium bau Nabi Yusuf.

  56. Baju Nabi Yusuf disapukan pada muka ayahnya dan dia dapat melihat semula.

  57. Abang-abang Nabi Yusuf meminta ampun dariada ayahnya.

  58. Ayah Nabi Yusuf mengampunkan anak-anaknya.

  59. Abang-abang Nabi Yusuf membawa ayah dan ibu mereka ke Mesir berjumpa Nabi Yusuf.

  60. Nabi Yusuf mengajak ayah dan ibunya duduk di sisinya. Mereka semua tunduk memberi hormat kepada Nabi Yusuf. (Inilah takbir mimpi Nabi Yusuf pada pembukaan cerita, yakni 11 bintang adalah 11 orang adik beradiknya, matahari adalah ayahnya dan bulan adalah ibunya.)


Dalam surah Yusuf, penutup cerita mempunyai kaitan langsung dengan pembukaan cerita. Cerita dibuka dengan mimpi dan diakhiri dengan mimpi itu menjadi realiti.


Plot surah Yusuf disusun umpama kaitan mata-mata rantai pada seutas kalung, ataupun ia bulat umpama ular yang menggigit ekornya.



Konflik dan Keganasan dalam Surah Yusuf

Salah satu ciri dalam karya-karya yang diterbitkan bagi bacaan remaja lelaki masa ini adalah banyaknya unsur konflik fizikal seperti perkelahian, pembunuhan dan peperangan, yang semuanya melibatkan keganasan fizikal. Ciri ini amat dominan dalam buku-buku komik, baik yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu mahupun yang dikarang oleh karyawan tempatan.


Bagaimanakah sastera Islami melihat konflik dan keganasan fizikal? Apakah kita dibenarkan menulis buku-buku yang mengandungi babak-babak ganas yang melibatkan perkelahian dan pertumpahan darah?


Untuk menjawab pertanyaan ini, dengan mengambil surah Yusuf sebagai model karya yang indah, kita cuba mengemukakan teori yang dapat menentukan hukum dan kedudukan konflik fizikal dalam novel Islami.


Konflik dan keganasan fizikal adalah realiti kehidupan. Dalam Quran terdapat cerita-cerita berkenaan pelbagai jenis konflik dan keganasan fizikal. Nabi Muhammad sendiri pergi berperang dan sahabat-sahabat beliau banyak membunuh musuh dan dibunuh oleh musuh.


Suatu ciri yang menarik dikaji pada surah Yusuf adalah aspek konflik dan keganasan fizikal. Dalam surah Yusuf terdapat banyak konflik, dan ini menunjukkan konflik adalah unsur yang wajib ada dalam karya kreatif, barulah cerita itu menjadi indah, tetapi tidak semua konflik dalam surah Yusuf itu bersifat konflik fizikal yang ganas.


Dalam suruh Yusuf, Nabi Yusuf sebagai watak utama, tidak melakukan sebarang bentuk keganasan kepada sesiapa pun. Beliau tidak berkelahi secara fizikal, tidak memiliki senjata, tidak bermain dengan senjata, tidak membunuh, dan tidak berperang.


Keganasan fizikal yang dialami oleh Nabi Yusuf berlaku 3 kali. Pertama apabila abang-abangnya mencampakkan beliau ke dalam perigi buta. Kedua, apabila Raja memenjarakan beliau selama 7 tahun atas tuduhan fitnah kononnya beliau cuba melakukan perbuatan sumbang dengan isteri majikannya sendiri. Ketiga apabila Zulaikha menarik Nabi Yusuf dari belakang sehingga bajunya terkoyak. Ketiga-tiga keganasan ini tidak melibatkan kecederaan fizikal ataupun darah beliau.


Unsur darah dalam surah Yusuf berlaku 2 kali. Pertama, pada perbuatan abang-abang Nabi Yusuf menyapukan darah binatang pada pakaian Nabi Yusuf. Kedua, pada peristiwa kawan-kawan perempuan Zulaikha terpotong jari mereka sendiri dengan pisau buah yang mereka pegang apabila mereka terpandang Nabi Yusuf.


Unsur bunuh berlaku satu kali dalam surah Yusuf, iaitu apabila salah seorang daripada dua orang banduan yang dikenali oleh Nabi Yusuf dalam penjara dihukum bunuh oleh raja.


Mengapakah dalam model satera Islami yang berdasarkan surah Yusuf keganasan fizikal dibataskan kepada 6 jenis yang di atas, ini adalah isu yang menarik dibincangkan oleh ahli-ahli teori sastera.



Monday, January 02, 2006

Dicari: Pelukis Komik

Adakah saudara pelukis komik?

PTS FORTUNA mencari pelukis komik bagi menerbitkan edisi komik tiga buah novel pahlawan Islam iaitu Tariq bin Ziyad, Khalid al Walid dan Salahuddin Ayubi.

Komik-komik itu disasarkan kepada remaja lelaki. Sesuai dengan citasa remaja lelaki, komik-komik itu nanti banyak menampilkan babak-babak perang.


Storyboardnya sedang mula disediakan.


Saudara perlu melukis wajah-wajah orang Arab, Iran, Sepanyol, Kristian Rumawi, aksi perang berkuda dan latar belakang pandangan alam Sepanyol, Iraq, Iran dan Jerusalem.


Projek ini memberi peluang nama saudara dicetak pada kulit buku. Saudara akan berkongsi hakcipta dan royalti dengan penulis karya asal dan penulis storyboard.