Saturday, September 24, 2005

Rahsia Kejayaan Buku “55 Resipi Kejayaan”

Buku “55 Resipi Kejayaan” karya Ahmad Fadzli Yusof bersama mentornya Dato' Dr. Fadhilah Kamsah, sudah diulangcetak 8 kali dalam tempoh tidak sampai 2 tahun. Sehingga saat ini buku itu masih berada dalam senarai TOP 5 jualan buku kategori bukan fiksyen di rangkaian kedai-kedai buku MPH dan Popular.

Buku 55RK ini adalah karya induk yang sudah menghasilkan berbelas-belas 'anak-anak' karya lain seperti “RK Untuk Presiden Persatuan”, “RK untuk Pustakawan”, “RK untuk Ketua Kelas”, “RK untuk Pengawas” dan banyak lagi.

Apakah faktor-faktor yang menyebabkan “55 Resipi Kejayaan” menjadi buku panduan pembangunan diri yang memecahkan rekod pasaran bagi kategorinya walaupun ia ditulis sewaktu pengarangnya baru berusia 24 tahun?

  1. Judul buku itu menggunakan bahasa positif, oleh itu ia mempunyai daya tarikan tinggi kepada bakal pembeli.

  2. Isi kandungan buku itu bermaklumat.

  3. Struktur buku itu mudah dibaca dan digunakan. Babnya pendek-pendek dan ditulis dengan menggunakan cara menulis manual.

  4. Nama Dato' Dr. Fadhilah Kamsah sudah mempunyai ramai peminat. Beliau juga memberi dukungan kepada promosi buku itu. Gandingan nama dua tokoh ini menghasilkan regu yang mantap.

  5. Layout dan wajah buku itu menarik.

  6. Tajuk dan kandungan buku ini adalah umum, oleh itu target pasaran buku ini lebih luas. Ia tidak spesifik bagi mana-mana golongan khusus.

  7. Baik Dato' Dr. Fadhilah mahupun Sdr. Fadzli Yusof sendiri, kedua-duanya banyak ikut terlibat mempromosi buku ini.

  8. PTS sebagai penerbit buku ini mengadakan pelbagai aktiviti promosi baik bagi memperkenalkan buku itu mahupun bagi memperkenalkan pengarangnya.

  9. Latar belakang peribadi Sdr. Fadzli Yusof juga menaikkan kredibiliti bukunya. Beliau adalah seorang peguam yang sedang menyiapkan tesis PhDnya, tampan, muda, berakhlak baik, datang daripada keluarga mulia, berbakat sebagai speaker, dan mempunyai kemahiran interpersonal yang tinggi.

Sembilan faktor itu secara bersepadu berjaya memasarkan buku “55 Resipi Kejayaan” secara amat berkesan.



Friday, September 23, 2005

Novel Cinta Remaja: Rahsia Survival Alaf21

Kejayaan penerbit Alaf21 sebagai penerbit novel-novel cinta remaja mendorong penerbit lain seperti Rythm dan Utusan turut menceburkan diri dalam sektor novel cinta. Sebelumnya, Rythm dan Utusan adalah penerbit novel-novel bertaraf sastera sahaja. Kedua-duanya menggunakan wajah kulit dan saiz fizikal yang menyerupai novel-novel terbitan Alaf21.

Penerbit Times, yang sebelumnya tidak pernah menerbitkan novel cinta, juga ikut terjun. Kemudian muncul banyak penerbit kecil-kecil yang tidak terkenal ikut sama menerbitkan novel-novel cinta remaja, seperti penerbit NZ. Sebelum NZ memasuki bisnes novel cinta dengan menerbitkan “Terima Kasih, Kekasih” karya Norhayati Berahim, adalah operator restoran mamak yang amat berjaya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Mereka semua meniru wajah dan saiz novel-novel Alaf21.

Dengan kemunculan begitu banyak pesaing dalam pasaran novel cinta, bagimanakah Alaf21 dapat terus bertahan?

Salah satu senjata kejayaan novel-novel cinta Alaf21 dalam pasaran adalah harga jualannya yang rendah, iaitu sekitar RM12 – RM14 sahaja walaupun novel-novel itu setebal 300 halaman.

Alaf21 dapat menjual pada harga serendah itu disebabkan 4 faktor utama:

  1. Walaupun harga jualan novel Alaf21 rendah, dan margin keuntungannya rendah, tetapi dengan menjual 30 naskhah, jumlah keuntungan per judul, tetap besar. Jika saudara menjadi penerbit novel cinta dan mencetak novel saudara sebanyak 5 ribu naskhah sekalipun, saudara tidak mempunyai keupayaan mengiklankan novel-novel terbitan saudara sebagaimana halnya dengan Alaf21. Jika saudara membeli ruang iklan dalam akhbar ataupun majalah, saudara terpaksa menanggung kos yang lebih tinggi, yang menaikkan lagi harga jualan novel saudara.

  2. Kumpulan Karangkraf menyediakan mesin cetak khusus untuk mencetak novel-novel Alaf21. Ini menyebabkan kos cetakan novel-novel Alaf21 rendah. Jika saudara menerbitkan novel cinta, saudara terpaksa menggunakan perkAlaf21 mencetak sekurang-kurangnya 30 ribu naskhah bagi setiap novelnya. Sesetengah novelnya dicetak 50 ribu naskhah. Kos mencetak turun apabila jumlah cetakan naik. Ini bermakna jika saudara mencetak 5 ribu naskhah, kos cetakan saudara tinggi, akibatnya saudara terpaksa menaikkan harga jualan. Faktor ini sudah cukup bagi menyebabkan novel saudara lebih mahal daripada novel-novel Alaf21.

  3. Alaf21 adalah anak syarikat milik penuh Kumpulan Karangkraf, penerbit majalah terbesar di negara ini. Setiap bulan Karangkaraf menerbitkan 34 buah majalah dan akhbar tabloid. Alaf21 dapat menjual 30 ribu naskhah bagi setiap judul novelnya disebabkan novel-novel itu diiklankan melalui majalah-majalah Karangkraf. Jika saudara hendak membeli ruang iklan dalam akhbar untuk novel-novel terbitan saudara, kos saudara naik lebih tinggi.

  4. Kumpulan Karangkraf membeli dan mengimpot kertas secara langsung dan secara besar-besaran daripada pekilang kertas. Ini menyebabkan Alaf21 dapat menjimatkan kos pembelian kertas, sekaligus kos percetakan. Jika saudara penerbit kecil, saudara terpaksa membeli kertas daripada pencetak, di mana pencetak sudah mengambil sedikit keuntungan.

Novel cinta remaja tidak dapat dijual pada harga tinggi disebabkan ia dibeli oleh remaja dengan menggunakan wang saku pemberian ibu bapa mereka. Ini berlainan dengan novel-novel serius yang dibeli oleh pembaca yang sudah mempunyai pendapatan sendiri.

Walaupun Alaf21 berdepan dengan ramai pesaing, ia dapat bertahan disebabkan kos penerbitan dan pengiklanannya lebih murah berbanding dengan apa yang ditanggung oleh penerbit-penerbit lain. Dengan demikian novel-novel Alaf21 dapat dijual dengan harga yang amat kompetatif.

Formula Menetapkan Harga Jualan Buku

Apabila saudara menerbitkan buku, bagaimanakah formula menetapkan harga jualan buku saudara? Jikalau formula yang saudara gunakan itu salah, saudara boleh rugi. Kos yang wajib saudara ingat adalah seperti berikut:

Para pengedar menerima potongan 45%. Ada pengedar mahukan lebih daripada ini.

Kos mencetak adalah 25%.

Kos pengurusan: pengangkutan, penstoran, penjualan, buku rosak, promosi, dan editorial adalah 15%.

Royalti untuk penulis adalah 10% daripada harga jualan buku.

Margin keuntungan untuk penerbit adalah 5% ataupun lebih, bergantung kepada berapa harga jualan buku dan diskaun yang diberikan kepada pengedar.

Formula yang paling asas bagi menetapkan harga jualan adalah begini: Katakanlah kos mencetak buku saudara itu adalah RM3, dan saudara mencetak 3 ribu naskhah, harga jualannya adalah RM3 darab 4 = RM12.

Formula 3 X 4 ini adalah bagi buku tradebook, yakni buku-buku bacaan am yang dijual dalam kedai buku.

Formula 3 X 4 ini tidak boleh digunakan bagi buku-buku teks dan buku bacaan kanak-kanak sebab buku-buku itu mesti dijual pada harga yang lebih murah. Bukan semua ibu bapa mempunyai pendapatan tinggi, itulah sebabnya buku-buku yang dibaca oleh kanak-kanak mesti murah.

Buku-buku yang dibeli oleh remaja juga tidak boleh menggunakan formula 3 X 4 disebabkan remaja tidak mempunyai wang banyak, itulah sebabnya novel cinta remaja dijual pada harga murah.

Harga jualan bagi buku-buku yang diterbitkan khusus untuk dijual ke perpustakaan boleh dinaikkan kepada 3 X 5 ataupun lebih tinggi lagi disebabkan buku-buku itu dibeli menggunakan wang kerajaan ataupun syarikat.


Thursday, September 22, 2005

Kandungan Buku Bertindan dan Berulang

Semasa di sekolah dahulu guru-guru mengingatkan murid-murid supaya jangan mengulang apa yang sudah ditulis. Perbuatan itu dikatakan 'salah' dan 'membazir'.

Pengulangan dan pertindanan adalah pembaziran,” begitulah kata guru, pensyarah dan profesor kepada pelajar-pelajar mereka.

Banyak perkara yang dikatakan 'salah' dalam bilik darjah dan dewan kuliah sebenarnya adalah 'betul' dalam aktiviti menulis buku. Yang jelas, mengulang beberapa bahagian dalam buku “Komunikasi untuk Ibu Bapa” dalam buku “Komunikasi untuk Guru” adalah bukan sahaja betul, malah mesti dilakukan!

Perulangan dan pertindanan adalah fungsional, yakni berguna kerana setiap buku ditujukan kepada pembaca sasaran yang berlainan. Buku “Komunikasi untuk Ibu Bapa” dibeli dan dibaca oleh ibu bapa. Buku “Komunikasi untuk Guru” dibeli dan dibaca oleh guru-guru. Itulah sebabnya bahagian-bahagian itu semestinya diulang dalam kedua-dua buku itu.

Jikalau kemudian saudara menulis buku “Komunikasi untuk Jurujual” bahagian-bahagian prinsip dan teknik-teknik komunikasi itu semestinya dimasukkan dalam buku itu. Seterusnya apabila saudara menulis buku “Komunikasi untuk Kaunselor” hal yang sama harus dilakukan.

Dalam Quran terdapat banyak ayat-ayat yang berulang dan bertindan. Nabi Muhammad pun banyak mengulang-ulang kata-katanya. Jadi mengulang-ulang perkara yang penting dan relevan adalah 'betul'. Tidak mengulang adalah yang 'salah'.


Dr. Haslisa Ramli: "Jin Mandi Sungai"

Malam itu selepas kami makan malam, datuk mula bercerita.

Kata datuk, “Dalam hutan ini, macam-macam makhluk ada, bukan hanya binatang, jin dan syaitan pun ada.”

Betulkah, tok?” kata saya.

Pernah suatu masa dahulu, semasa datuk membawa pisang-pisang ke hilir menggunakan rakit selama dua hari dan dua malam, datuk melihat jin sedang mandi di tepi sungai bersama anaknya. Jin itu melaung dan memanggil nama datuk sambil berpesan,” datuk memulakan ceritanya.

'Che Mamat!' kata jin itu. 'Kalau kamu sampai ke majlis kenduri di hilir nanti, tolong beritahu mak jin, anak jin menangis laparkan susu. Pesan suruh dia balik cepat', jin itu berpesan kepada datuk sambil dia terus mendodoikan anaknya,'” datuk meneruskan ceritanya lagi.

Bagaimana saya hendak kenal rupa emak jin?” jawab datuk.

Kamu tengoklah baik-baik, yang bergayut di atas kawah gulai, emak jinlah itu,” sambung bapa jin lagi.

Bagaimana aku dapat nampak?” tanya atuk pula.

Kamu pakai celak kening ini, nanti kamu pasti dapat melihat emak jin,” kata bapa jin.

Baiklah,” jawab datuk lagi lalu datuk pun meneruskan perjalanannya.

Sesampainya datuk di hilir, datuk melihat suatu majlis kenduri kahwin sedang diadakan, seperti yang diberitahu oleh bapa jin.

Menurut datuk lagi, dia lalu memakai celak kening yang diberikan oleh jin tadi dan dengan serta-merta dia dapat melihat beberapa ekor jin sedang duduk terkangkang di atas kawah gulai yang tidak bertutup.

Mak jin! Bapa jin berpesan suruh kamu balik, anak jin menangis laparkan susu,” datuk berkata kepada mak jin.

Menurut datuk lagi, sebelum mak jin menghilangkan diri, dia meminta semula celak kening yang tadi diberikan oleh bapa jin kepada datuk.

Mengapa datuk pulangkan celak kening itu? Kalau tidak adik mesti dapat tengok hantu juga,” Adik Hisham menyampuk.

Sebenarnya memang datuk hendak simpan, tetapi emak jin paksa datuk supaya mengembalikannya,” datuk menjelaskannya.

Begitukah?” Abang Zura menjawab.

Jadi, sebab itulah kita mesti tutup makanan kita yang terdedah dan kita mestilah sembahyang lima waktu dengan khusyuk,” datuk menasihati kami.

Bagaimana caranya hendak sembahyang dengan khusyuk, tok?” Abang Hasram bertanya pula.

Apabila kita membaca ayat pertama, kita mesti ingat ayat kedua ataupun perbuatan seterusnya di dalam hati, dan begitulah seterunya sehingga selesai ke ayat yang terakhir,” datuk mengajar kami.

(Nota: Dr. Haslisa adalah lulusan Fakulti Perubatan UKM)



Wednesday, September 21, 2005

Buat Duit dengan Menulis Artikel

Buku Jeniri Amir “Buat Duit dengan Menulis” adalah buku pegangan bagi saudara yang hendak mencari duit dengan menulis artikel untuk majalah dan Akhbar.

Kita secara peribadi pernah membeli rumah dan membayar ansuran bulanan dengan menggunakan duit honorarium artikel-artikel yang disiarkan oleh majalah dan akhbar. Shaharom TM Sulaiman membeli kereta mewahnya dengan duit honorarium artikel-artikel beliau. Ada penulis dapat berkahwin dengan mengumpulkan duit honorarium sahaja. Ada yang pergi umrah dengan cara itu.

Dengan perkembangan pesat bidang majalah dan akhbar sekarang, semakin banyak bahan diperlukan oleh media massa negara kita. Rancangan jangka panjang Kumpulan Karangkraf bagi menerbitkan 200 buah majalah setiap bulan sudah cukup memberi gambaran sebanyak mana artikel yang dapat dibekalkan kepada majalah-majalah itu.

Apabila saudara hendak buat duit dengan menulis artikel, seperti menulis buku juga, saudara mesti memfokuskan bidang penulisan saudara. Katakanlah, saudara berminat menulis bahan-bahan agama, maka saudara tumpukan artikel-artikel saudara dalam bidang itu sahaja.

Banyak buku panduan menulis yang ada dalam pasaran menerangkan teori, teknik dan prinsip-prinsip bagaimana menulis dengan berkesan. Kelebihan buku Jeniri Amir adalah banyaknya contoh-contoh yang diberikan dalam buku itu. Bagi setiap teknik dan prinsip yang beliau terangkan, beliau menyertakan contoh-contohnya.

Jeniri mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang penulisan artikel dan buku. Beliau pernah menjadi ketua editor di akhbar Borneo Buletin. Kini beliau adalah pensyarah komunikasi massa di UNIMAS dan sedang menyiapkan tesis PhDnya di Universiti Malaya.



Tulis Sekali, Buat Duit Berkali-kali

Banyak penulis menulis banyak buku dalam banyak bidang dan subbidang. Sebagai contoh, dia menulis buku motivasi, buku pengurusan, buku isu-isu semasa, buku biografi tokoh dan seterusnya.

Lazimnya penulis jenis ini tidak berhasil menjana pendapatan tinggi daripada royalti setiap buku itu. Dia mendapat sedikit royalti daripada tiap-tiap judulnya. Setiap kali dia memerlukan wang, dia terpaksa menulis buku baru.

Cara yang betul bagi menjana pendapatan tinggi adalah dengan menulis banyak buku di bawah bidang yang sama. Sebagai contoh, katakanlah saudara menulis dalam bidang komunikasi interpersonal, tulislah buku-buku yang isi kandungannya bertindan antara satu sama lain. Lihat contoh-contoh di bawah:

    1. Panduan Komunikasi di Tempat Kerja

    2. Panduan Komunikasi untuk Pemimpin dan Ketua

    3. Panduan Komunikasi Kekeluargaan

    4. Panduan Komunikasi Bisnes

    5. Panduan Komunikasi Lelaki-Perempuan

    6. Panduan Komunikasi untuk Guru

    7. Panduan Komunikasi untuk Pendakwah

    8. Panduan Komunikasi untuk Perkhidmatan Kaunter

    9. Panduan Komunikasi untuk Perkhidmatan Pelanggan

    10. Panduan Komunikasi dalam Organisasi

    11. Panduan Komunikasi untuk Pekerja Sosial

    12. Belajar Berkomunikasi

    13. Teori-Teori Komunikasi

    14. Panduan Komunikasi Efektif, dan banyak lagi.

Apabila saudara menulis siri buku dalam bidang dan sub-bidang yang sama, banyak bahan-bahan dalam buku itu yang dapat saudara gunakan berkali-kali, bagi menghasilkan beberapa buku. Bahagian teori dan prinsip-prinsipnya adalah bahan yang dapat digunakan dalam beberapa buku. Hanya contoh-contoh aplikasinya yang disesuaikan dengan tajuk yang berlainan.

Inilah cara yang betul bagi menghasilkan banyak buku dalam masa singkat. Jangan menulis buku dalam pelbagai bidang di mana setiap bahagian buku itu harus ditulis baru.

Jika saudara melakukan cara yang tidak betul itu, saudara tidak dapat menghasilkan banyak buku dalam masa setahun. Isi kandungan dan analisis yang saudara kemukakan dalam buku-buku itu juga tidak mendalam, oleh itu tidak meningkatkan kredibiliti saudara.

Dari sudut mencari penerbit pula, saudara terpaksa mencari beberapa penerbit yang berlainan bagi setiap buku saudara. Apabila diterbitkan, buku-buku saudara itu akan diletakkan di rak-rak yang berbeza dalam kedai-kedai buku, mengikut topik tiap-tiap buku. Disebabkan saudara menerbitkan buku dengan banyak penerbit, saudara tidak akan diberi layanan istimewa oleh mana-mana penerbit saudara.

Apabila buku-buku saudara itu semuanya berkenaan satu topik utama, buku-buku itu dapat dipromosi dan dijual sebagai satu set oleh penerbit. Cuba lihat buku-buku dalam kedai-kedai buku. Lihat bagaimana penerbit-penerbit buku berlumba-lumba mempamerkan set-set buku mereka.

Tuesday, September 20, 2005

Ab Latip Talib: "Cikgu Zaki"

Bangun! Sekejap lagi matahari terbit!” ibu Arif mengejutkannya daripada tidur.

Arif berharap matahari tidak akan terbit supaya dia dapat terus tidur, tetapi matahari terbit juga.

Dengan marah Arif berteriak. Wahai matahari. Apabila aku besar nanti, aku bunuh kamu!”

Sambil ketawa ibunya berkata, Arif! Pergi ke bilik air, gosok gigi dan mandi.”

Air paip tersumbat. Ubat gigi sudah habis. Cuaca sejuk. Saya tidak mahu mandi,” jawabnya.

Kalau tidak mandi nanti kamu berbau busuk. Kalau tidak gosok gigi, mulut kamu berbau. Bagaimana mahu belajar?” tanya ibunya.

Hari ini cuti. Saya tidak mahu pergi sekolah,” jawab Arif.

Tiba-tiba kedengaran bunyi hon kereta.

Cikgu Zaki sudah sampai. Cepat pakai baju. Jangan biarkan cikgu lama menunggu,” kata ibunya.

Tetapi dia bertekad tidak mahu pergi ke sekolah hari itu dan berharap cikgu Zaki tidak akan datang menjemputnya seperti biasa. Tetapi Cikgu Zaki datang juga.

Kalau kamu pergi ke sekolah hari ini, cikgu akan beri duit satu ringgit,” pujuk Cikgu Zaki.

Dengan cepat dia memakai baju sekolah dan berlari turun dari rumah lalu masuk ke dalam kereta Cikgu Zaki.

Ketika dalam kelas, Arif berasa mengantuk yang amat sangat, lalu dia pun terlelap. Tiba-tiba Arif disergah oleh guru kelasnya.

Kamu berdiri!” teriak guru itu.

Arif enggan menurut perintahnya. Arif merenung guru matematik itu. Mukanya nampak merah menahan marah.

Sapu hingus kamu!” teriak cikgu itu lagi.

Tetapi Arif enggan. Sengaja dia membiarkan hingusnya meleleh keluar dari lubang hidungnya.

Mengapa awak pengotor sangat?” suara guru perempuan itu semakin keras.

Arif tetap membisu. Kini hingus itu terasa meleleh hingga ke bibirnya. Arif hendak menghisap sahaja hingus itu.

Tiba-tiba Cikgu Zaki datang, lalu dia membisikkan sesuatu kepada gurunya itu. Arif melihat guru matematiknya tiba-tiba bersikap lembut terhadapnya.

Saya baru sahaja berpindah ke sekolah ini. Sebab itu saya tidak kenal lagi siapa kamu,” kata gurunya.

Kemudian dengan suara yang lembut gurunya berkata, “Mungkin kamu tidak sihat hari ini. Saya benarkan kamu balik rumah, tetapi jawab dulu soalan saya.”

Baiklah,” jawab Arif gembira.

Dua tolak dua, berapa?” tanya guru matematik itu.

Dengan pantas dia menjawab, “EMPAT!”

Kelas peralihan itu riuh dengan gelak ketawa. Semua kawan-kawan mengejek namun Arif tidak mempedulikannya.

Kamu memang budak yang pandai. Apabila sudah besar nanti, kamu mahu jadi apa?” tanya guru matematik itu lagi.

Ahli tinju!” jawab Arif sambil mengepal penumbuknya.

Dia mahu menghayunkan penumbuknya itu ke muka cikgu perempuan itu, tetapi tiba-tiba Cikgu Zaki datang lalu memegang tangannya.

Cikgu baru ini namanya Cikgu Zubaidah. Dia tunang saya. Tidak lama lagi kami akan berkahwin. Jangan melawan dia,” kata Cikgu Zaki.

Tiba-tiba Arif berasa malu kepada Cikgu Zubaidah.

Cikgu Zubaidah, adik saudara saya ini murid istimewa. Maafkanlah dia,” Cikgu Zaki bersuara lembut.

Cikgu Zubaidah merenung muka Cikgu Zaki, kemudian dia menoleh dan senyum kepada Arif.



Kepada Siapa Penulis Harus Setia?

Sebagai penulis, hubungan saudara dengan penerbit saudara mempunyai dua sisi:

  1. Di satu sisi saudara setia kepada organisasi. Sebagai contoh buku-buku saudara diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), jadi saudara setia kepada DBP. Walaupun siapa Ketua Pengarahnya, saudara tetap terus menghantar manuskrip baru saudara kepada DBP.

  1. Di satu sisi lain, saudara sudah menjalin hubungan baik, malah sudah berkawan baik, dengan editor DBP yang menguruskan penerbitan buku-buku saudara.

Sesekali, ada editor saudara yang meletakkan jawatan dan menubuhkan syarikat penerbitannya sendiri. Editor itu memujuk supaya saudara menulis buku untuk syarikatnya.


Apakah yang sebaiknya saudara lakukan? Patutkah saudara memenuhi permintaan sahabat saudara itu?

  1. Jikalau saudara menulis buku baru untuk bekas editor saudara itu, jika dia gagal menjual buku saudara, ataupun dia gagal membayar royalti saudara, hubungan persahabatan saudara dengannya akan putus. Saudara rugi sebuah buku yang gagal dipasarkan, dan saudara hilang kawan.

  1. Jikalau saudara menolak permintaan bekas editor itu, dan terus menulis untuk DBP, saudara berasa tidak sedap hati, disebabkan saudara berasa saudara pernah terhutang budi kepadanya.

Apakah nasihat kita?

Sebagai penulis, pilihan yang baik adalah saudara terus setia kepada penerbit saudara. Berfikirlah secara profesional. Sebagai penerbit, DBP adalah suatu organisasi yang mempunyai kekuatan yang tidak dimiliki oleh mana-mana penerbit baru.


Banyak editor yang meletakkan jawatan dan membuka syarikat penerbitan sendiri gagal dalam bisnes penerbitannya. Editor yang baik belum tentu mempunyai bakat dan kemahiran berniaga.



Mencari dan Mencuri Penulis

Jikalau saudara hendak memulakan bisnes sebagai penerbit, lazimnya perkara pertama yang saudara fikirkan adalah: “Di mana hendak mencari manuskrip?”

Lazimnya, langkah pertama yang saudara lakukan adalah menghubungi penulis-penulis yang sudah menerbitkan karya mereka dengan penerbit lain. Dalam bahasa biasa langkah ini dikatakan “mencuri penulis”.

Apakah kelemahan langkah mencuri penulis?

1. Disebabkan saudara 'orang baru' dalam dunia penerbitan, penulis-penulis 'besar' tidak menaruh kepercayaan ke atas kredibiliti saudara. Malah mereka malu karya mereka diterbitkan oleh penerbit yang tidak terkenal.

2. Sebagai penerbit baru saudara terpaksa menawarkan royalti yang lebih tinggi dengan harapan penulis-penulis besar itu tertarik dengan tawaran itu. Tetapi sebagai penerbit baru, mereka tidak percaya saudara dapat memasarkan buku mereka dengan berkesan. Maksudnya, walaupun saudara menawarkan royalti tinggi, tetapi saudara belum tentu pandai menjual buku.

3. Penulis-penulis besar yang saudara hubungi itu akan menceritakan kepada penerbit mereka akan lamaran yang mereka terima daripada saudara. Jika saudara menggunakan emel bagi melamar mereka, emel itu akan mereka hantar kepada editor mereka. Maka pecahlah rahsia saudara. Ini akan merosakkan hubungan baik saudara dengan penerbit besar itu, suatu kerugian besar, sebab belum-belum saudara sudah cuba mencuri penulis mereka.

4. Apabila saudara berjaya mendapat manuskrip daripada penulis itu, lazimnya manuskrip itu bukan manuskrip terbaik mereka. Saudara diberi manuskrip yang sudah ditolak oleh penerbit lain. Apabila saudara terbitkan juga manuskrip kualiti rendah itu, dengan harapan nama besar si penulis dapat membantu jualan bukunya, harapan itu bukan suatu jaminan.

Saudara dapat mencuri penulis hanya apabila penulis-penulis itu tidak puas hati dengan etika bisnes penerbit mereka sekarang ataupun dengan layanan yang mereka terima daripada penerbit itu. Jadi, carilah penulis besar yang tidak puas hati. Tetapi itu pun bukan jaminan saudara dapat mencuri mereka disebabkan sebagai penulis besar, bukan saudara seorang yang mengejar mereka!


Monday, September 19, 2005

Buku Melayu Dicuri Sindiket

Cerita novel cinta remaja Melayu dicuri dari kedai-kedai buku memang sudah lama berlaku. Mengikut laporan pengurus-pengurus kedai yang bercakap tentang masalah kehilangan stok novel cinta Melayu di kedai buku mereka, majoriti yang mencuri adalah remaja perempuan bertudung (mudah menyorokkan buku di bawah tudung) dan mereka mencuri satu naskhah sekali, yakni buat bacaannya sendiri.


Tetapi sejak akhir-akhir ini buku-buku bukan novel sudah mula dicuri. Pengurus sebuah cawangan rangkaian kedai buku ternama memberitahu, di sebuah outlet,30 naskhah buku Azizi Ali hilang, sehingga pengurusan terpaksa memasang alat sensor.


Di sebuah outlet lain, buku-buku PTS juga turut hilang. Antaranya adalah buku-buku Dr. Ismail Tambi, pakar sakit tuan itu!


Disebabkan jumlah naskhah yang hilang itu banyak, ini bermakna si pencuri mencuri bagi tujuan bisnes. Kita mengesyaki buku-buku itu dibekalkan kepada penjual buku eceran di tepi-tepi jalan ataupun di pasar malam.


Apa yang menarik adalah, buku-buku Inggeris tidak dicuri. Ini membuktikan permintaan bagi buku-buku Melayu memang cukup tinggi bagi menggalakkan munculnya pencuri buku profesional!



Sunday, September 18, 2005

Norasyikin: "Cikgu Norman"

“Siapa-siapa yang saya sebutkan namanya sebentar lagi, sila ke hadapan kelas dan buat satu barisan lurus,” arah Cikgu Norman sambil memusing-musingkan rotan di tangannya.

“Sazali, Salina, Rashid, Rafeah, Zaidi dan Zubaidah, sila beratur secara berpasangan,” arah Cikgu Norman lagi.

Cikgu Norman adalah guru sementara yang baru selesai menduduki peperiksaan S.T.P.M. Walaupun dia belum ditauliahkan menjadi seorang guru sama ada daripada pihak universiti mahupun maktab, namun lagaknya mengatasi guru yang sudah ditauliahkan. Dia yang ditugaskan mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu kepada pelajar tingkatan tiga gemar mendenda para pelajarnya dengan pelbagai denda yang jarang sekali dilakukan oleh guru-guru lain.

“Nampaknya pasangan yang akan mencium tiang bendera pada hari ini sungguh padan sekali,” usik Cikgu Norman sambil mengerling sekilas pandang pada keenam-enam pelajarnya yang sudah bersiap sedia membuat barisan.

“Kamu tahu kesalahan yang telah kamu lakukan?” tanya Cikgu Norman sambil membetul-betulkan rambutnya yang terjurai di dahi.

Keenam-enam pelajar itu hanya menggeleng-gelengkan kepala.

“Karangan yang kamu hantar kepada saya semalam tidak mengikut kriteria yang saya tetapkan,” terang Cikgu Norman sambil telinganya mulai kemerah-merahan.

“Tidak mengikut kriteria?” Zubaidah yang sedang mengomel perlahan tidak sedar akan nada suaranya dapat didengari oleh Cikgu Norman yang kebetulan sedang berdiri bersebelahan dengannya.

“Benar, tuan puteri. Karangan kamu tidak mengikut kriteria yang saya tetapkan,” perli Cikgu Norman sambil menjeling ke arah Zubaidah dengan ekor matanya.

Zubaidah hanya tunduk ke lantai menahan perasan malu yang sedang bersarang di hatinya. Manakala rakan-rakannya yang lain masing-masing menutup mulut menahan gelak.

Zubaidah dapat merasakan banyak mata yang memandang ke arah mereka sewaktu berjalan berdua-dua menuju ke tiang bendera yang terletak betul-betul di hadapan bilik guru.

Cikgu Norman melangkah penuh bergaya dengan kasut kulitnya yang boleh dibuat cermin itu mengiringi mereka sambil mengangkat kening kepada guru-guru yang menjengah daripada tingkap bilik guru.

“Cium lama sedikit tiang bendera itu. Andaikan ianya buah hati kamu,” Cikgu Norman sengaja mengusik mereka sambil diiringi deraian tawanya.

Para pelajar yang berada dalam kelas berhampiran turut serta menjadi penonton dan tidak kurang pula yang bersorak sambil bertepuk tangan.

“Jikalau wangi tidak mengapa, ini bau karat sahaja,” Rafeah mula bersuara.

Selama beberapa bulan belajar dengan Cikgu Norman, Zubaidah sudah didenda sebanyak tiga kali dengan denda yang berlainan.

Salah satu denda yang membuatkan Zubaidah menjerit di dalam kelas ialah sewaktu Cikgu Norman menarik tali anak bajunya apabila dia gagal menjawab soalan yang diajukan oleh cikgu bujang itu. Manakala pelajar lelaki pula akan ditarik anak rambut sehingga terangkat mereka dengan sendirinya akibat menahan keperitan.

“Saya mahu kamu hiasi topi ijazah yang saya suruh kamu buat itu dengan kertas yang berwarna-warni. Jangan lupa sertakan corak mengikut kreativiti masing-masing,” Cikgu Norman memberi peringatan.

Sebenarnya mereka semua sudah diarahkan membuat topi ijazah masing-masing pada hari pertama Cikgu Norman masuk ke kelas lagi. Namun, tujuannya mereka sendiri tidak tahu. Pernah suatu hari Shahrul, selaku ketua kelas Tiga Bestari bertanya kepada Cikgu Norman akan objektif topi ijazah itu, namun jawapan yang diberikan sungguh menghampakan seisi kelas.

“Apa tujuan topi ijazah itu?” tanya Shahrul sambil berkerut kening.

“Itu adalah rahsia kerajaan Malaysia,” jawab Cikgu Norman sambil tersengih-sengih memandang para pelajarnya yang kelihatan terpinga-pinga.

Akhirnya pada suatu pagi yang dingin, mereka mengetahui kegunaan topi ijazah itu.

“Disebabkan kamu semua melakukan kesalahan yang sama, iaitu salah ejaan, maka kamu semua akan berkonvo secara beramai-ramai mengelilingi sekolah,” terang Cikgu Rosman.

Masing-masing mengeluarkan topi ijazah yang dihiasi dengan pelbagai corak daripada bawah meja sambil meletakkannya betul-betul di atas kepala.

“Tahniah daripada saya secara peribadinya kerana berjaya melalui konvokesyen pada usia yang muda,” usik Cikgu Norman sambil mukanya merah padam menahan gelak.

Semua pelajarnya beratur berdua-dua dengan memakai topi ijazah masing-masing sambil berjalan mengelilingi sekolah. Kasut yang selama ini ringan tiba-tiba menjadi berat apabila terpaksa melalui kelas demi kelas termasuk bilik guru. Ada sahaja sorakan dan gelak tawa daripada pelajar-pelajar dari kelas yang lain. Mereka semua hanya mampu menelan air liur sahaja melihatkan adegan dan gelagat yang ditunjukkan oleh pelajar-pelajar lain.

“Inilah cikgu yang saya akan kenang seumur hidup saya,” Zubaidah membuat pengakuan di hadapan Noraisyah, rakan sebiliknya sewaktu menuntut di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Sofia yang sedang menyisir rambut turut sama mendengar imbauan kisah silam di sekolah daripada Zubaidah sampai berair matanya dan tertunduk-tunduk sambil menekan-nekan perut kerana geli hati.



Menulis Semula Cerita Jenaka

Cerita-cerita Nujum Pak Belalang, Pak Pandir, Lebai Malang dan Si Luncai adalah evergreen sehingga hari ini. Semuanya terus diceritakan semula, diulangterbit dan dijual. Penerbit yang aktif menerbitkan semula cerita-cerita ini adalah penerbit set-set buku-buku bacaan yang dijual terus ke sekolah.


Disebabkan cerita-cerita itu terus dibaca oleh murid-murid sekolah, hasilnya cerita-cerita itu terus popular di kalangan masyarakat dan dikaji oleh pakar-pakar budaya sebagai cerita-cerita rakyat.


Kita tidak mengetahui siapa pencipta cerita-cerita itu, oleh hal yang demikian sesiapa sahaja boleh menuliskannya semula dan menerbitkannya.


Walaupun cerita asal itu tidak mempunyai hakcipta, tetapi apabila saudara menuliskannya semula, edisi tulisan saudara itu adalah hakcipta saudara. Jikalau ada orang lain menerbitkan semula ayat-ayat yang saudara hasilkan, saudara boleh mengambil tindakan undang-undang ke atas orang itu.