Friday, September 02, 2005

Tema dan Subtema Novel Islami

Adakah isi kandungan novel Islami berbeza daripada kandungan novel-novel bukan Islami? Apakah novel Islami hanya boleh bercerita tentang tema-tema ketuhanan?

Persoalan ini dapat dijawab dengan mengemukakan persoalan apakah tema-tema, perkara dan isu-isu yang menjadi bahan cerita dalam surah Yusuf?

  1. Nabi Yusuf, ayahnya Nabi Yaakub, dan abangnya Nabi Bunyamin, serta Raja Mesir adalah watak-watak yang mewakili tema-tema ketuhanan dan kebaikan.

  2. Abang-abang Nabi Yusuf, Siti Zulaikha, dan suaminya Menteri Aziz adalah watak-watak yang mewakili tema-tema kejahatan.

Apakah jenis-jenis kejahatan yang dijadikan bahan cerita dalam surah Yusuf?

  1. Anak-anak durhaka.

  2. Cemburu adik-beradik.

  3. Pembunuhan adik beradik.

  4. Cinta terlarang.

  5. Isteri curang.

  6. Suami dayus.

  7. Pendustaan, tipu helah.

Dalam novel Islami, tema dan watak-watak jahat berfungsi sebagai bukti-bukti kepada sifat-sifat baik yang ada pada watak-watak baik. Nabi Yusuf terbukti seorang yang baik disebabkan terdapatnya watak-watak jahat seperti abang-abangnya, Siti Zulaikha dan suaminya, yang melakukan pelbagai kejahatan ke atas dirinya.

Nabi Yaakub terbukti baik disebabkan terdapatnya watak anak-anaknya yang jahat, yang sanggup membunuh adik bongsu mereka, Nabi Yusuf, tetapi Nabi Yaakub bersabar sehingga matanya buta disebabkan selalu menangisi perihal anak-anaknya.

Menteri Aziz seorang yang baik kerana mengambil Nabi Yusuf dari dalam telaga buruk lalu dijadikan anak angkat, tetapi dia kemudian terbukti jahat disebabkan walaupun dia sudah melihat sendiri bukti kejahatan Siti Zulaikha, tetapi bagi menjaga maruahnya sendiri sebagai suami, di hadapan raja dia memfitnah Nabi Yusuf sehingga Nabi Yusuf dipenjarakan.

Analisis ini membuktikan, novel Islami menggunakan tema-tema kebaikan dan kejahatan secara serentak bagi menghasilkan sebuah kisah yang indah.



Mudahnya Menulis Cerita Misteri

Buku-buku cerita misteri, cerita-cerita alam ghaib dan cerita hantu mempunyai peminat-peminatnya sendiri. Semasa zaman kemuncaknya pada tahun-tahun 1990an, majalah MASTIKA dicetak 300 ribu naskhah disebabkan cerita-cerita misteri yang disiarkannya sangat diminanti ramai.

Yang paling gemar membaca majalah-majalah dan buku-buku cerita misteri adalah kaum wanita. Apabila penerbit Creative dan Alaf21 berjaya mengalihkan perhatian pembaca wanita daripada membaca cerita-cerita misteri kepada novel-novel yang mereka terbitkan, permintaan untuk bahan-bahan misteri mula berkurangan.

Sembilan puluh peratus cerita-cerita misteri yang diterbitkan dalam majalah dan buku-buku tempatan adalah direka-reka oleh penulis ataupun oleh staf editorial penerbit.

Seorang penasihat undang-undang libel (saman malu), dalam sebuah seminar yang diadakan di DBP suatu waktu dulu menceritakan bagaimana anak guamnya, sebuah penerbit, kalah dalam mahkamah apabila ia disaman oleh seorang yang namanya dikaitkan dalam majalah misteri itu dan diarahkan membayar gantirugi.

Wartawan majalah itu memang ada menginterviu plaintif tentang sebilah keris lama yang dimilikinya, tetapi apa yang ditulis dan disiarkan dalam majalah itu tidak benar. Dalam artikel itu dikatakan lebih kurang begini: Apabila malam bulan terang si plaintif kononnya bangun menari-nari manakala keris itu pun bergerak-gerak, dan lain-lain cerita pelik seperti itu, yang tidak benar belaka. Menurut plaintif, akibat cerita rekaan wartawan itu yang dikaitkan dengan namanya dia mendapat malu.

Jikalau cerita-cerita hantu itu tidak benar, mengapakah ada gambar individu yang mengaku bahawa cerita itu benar? Saudara jangan tidak tahu. Sesetengah gambar orang itu adalah gambar anak beranak si pengarang cerita hantu itu sendiri yang mukanya digelapkan!

Janji Pengerusi Kumpulan MPH kepada PTS

Pada 20 Ogos 2005, Dato’ Dr. Abdullah bin Abdul Rahman, Pengerusi Kumpulan MPH, berjanji pihak pengurusan MPH akan memberi sokongan 100% kepada usaha PTS meningkatkan prestasi jualan buku-buku Melayu melalui rangkaian kedai-kedai buku MPH.

Beliau berkata demikian dalam ucapan sempena melancarkan buku-buku Siri Patriot PTS di kompleks membeli-belah Alamanda, Putrajaya.

Dalam perbualan dengan pengerusi kumpulan syarikat PTS, Dato’ Dr. Abdullah menyatakan kegembiraannya bahawa MPH dapat memberikan sumbangan yang bermakna kepada perkembangan industri penerbitan nuku-buku Melayu.

Gaya Bahasa dalam Novel Islami

Quran itu diturunkan dalam bahasa Arab tinggi dan bernilai sastera. Demikianlah ciri gaya bahasa pada surah Yusuf.

Ini membayangkan novel Islami dalam bahasa Melayu hendaklah ditulis menggunakan bahasa Melayu tinggi dan bernilai sastera.

Dalam surah Yusuf, penggunaan bahasa tinggi ini adalah tanpa kekecualian:

1. Seluruh teks naratif dalam surah Yusuf menggunakan bahasa Arab tinggi.

2. Semua dialog watak-watak dalam surah Yusuf menggunakan bahasa Arab tinggi.

3. Tanpa kekecualian, semua watak bercakap menggunakan bahasa Arab tinggi, sehingga apabila seorang bayi bercakap, bayi itu pun menggunakan bahasa Arab tinggi. Demikian pula, sewaktu Nabi Yusuf kecil, beliau bercakap kepada ayahnya dengan menggunakan bahasa Arab tinggi, dan begitu juga ayahnya, Nabi Yaakub.

Ini menggambarkan, dalam teori penulisan novel Islami, karya yang indah adalah karya yang dituliskan dalam bahasa tinggi. Prinsip ini menolak sudut pandangan aliran sastera realisme, yang mahu supaya karya sastera menggambarkan secara realistik apa yang sebenarnya berlaku dalam alam real.

Penggunaan bahasa tinggi sebagaimana yang ditunjukkan dalam surah Yusuf mempunyai kelebihannya:

1. Bahasa tinggi adalah lebih stabil. Perbendaharaan kata, makna dan nahunya tidak berubah-ubah. Ini menyebabkan karya yang ditulis menggunakan bahasa tinggi mempunyai hayat panjang. Bandingkan ini dengan gaya bahasa rendah, yakni bahasa basahan yang cepat berubah-ubah sehingga gaya yang kontemporari hari ini sudah terasa basi dalam tempoh dua tiga tahun kemudian. Ini menjadikan sesuatu karya itu dapat difahami dan dinikmati oleh beberapa generasi sebelum gaya bahasa itu dianggap klasik.

2. Bahasa tinggi difahami oleh penutur dalam wilayah yang lebih luas. Bahasa Melayu tinggi dan Bahasa Indonesia tinggi dapat difahami di seluruh wilayah nusantara. Bandingkan ini dengan bahasa Indonesia dialek Jakarta mahupun bahasa Melayu dialek Kuala Lumpur yang tidak dapat difahami oleh rakyat kedua-dua negara. Karya-karya yang ditulis dalam bahasa tinggi dapat dipasarkan dalam wilayah yang lebih luas.

Dalam konteks penggunaan bahasa tinggi, sekarang dapatlah kita fahami faktor yang menyebabkan filem-filem P.Ramlee yang diterbitkan 40 tahun dahulu masih dapat difahami dan dinikmati sehingga hari ini.

Walaupun banyak faktor lain pada filem-filem itu sudah ketinggalan zaman, tetapi disebabkan dialog dalam filem-filem P.Ramlee menggunakan bahasa Melayu tinggi, cerita dalam filem-filem itu masih terus berkomunikasi kepada penontonnya.



Nama Artis Popular dalam Buku

Siti Nurhaliza dan Apek adalah artis paling popular sekarang, dalam bidang masing-masing. Maxis menggunakan Siti Nurhaliza bagi mempromosi perkhidmatan telefonnya.

Waheeda, Raihan dan Rabbani juga mempunyai banyak peminat mereka sendiri di kalangan penggemar lagu-lagu nasyid.

Artis-artis popular mempunyai banyak peminat. Mereka juga mempunyai daya pengaruh yang tinggi ke atas peminat-peminat mereka.

Patutkah saudara menggunakan nama-nama artis popular dalam buku saudara? Sebagai contoh saudara mungkin hendak menggunakan mereka sebagai contoh-contoh dalam buku saudara. Ataupun saudara hendak meminta mereka menuliskan kata-kata aluan.

Sesetengah penulis mahukan perdana menteri, menteri, tokoh politik ataupun ketua pengarah jabatan kerajaan pilihan masing-masing bagi menulis kata-kata aluan dalam buku mereka.

Di sebalik keinginan seperti itu adalah keyakinan bahawa buku yang 'di-endorse' oleh personaliti artis ataupun politik akan lebih laku jualannya.

Buku yang baik dan berguna isinya tidak memerlukan tongkat daripada artis-artis dan orang politik. Banyak perkara boleh berlaku kepada artis dan tokoh-tokoh politik, yang membahayakan buku saudara:

1. Artis-artis dan tokoh politik turun naik, datang dan pergi. Kalau buku saudara baru dicetak, masih beribu naskhah tersimpan dalam setor penerbit, belum sempat dijual, tiba-tiba tokoh politik itu jatuh, maka jatuhlah buku saudara itu. Ini yang dialami oleh beberapa penerbit yang menerbitkan buku berkenaan Dr. Mahathir! Demikian juga jikalau artis yang meng-endorse buku saudara itu ditangkap basah, umpamanya.

2. Imej artis itu bukan imej individu yang membaca buku. Jadi artis tidak sesuai meng-endorse buku. Tokoh-tokoh politik bukan imej orang buku, kecuali Anwar Ibrahim dan Dr. Mahathir mempunyai imej orang yang membaca buku.

3. Peminat-peminat artis popular bukan terdiri daripada orang-orang yang membaca buku. Malah orang-orang yang membaca buku tidak termasuk dalam kalangan orang-orang yang terpengaruh oleh tingkah laku artis-artis. Inilah faktor yang menyebabkan gerai yang menjual buku dalam Karnival Sure Heboh tidak laku!

4. Ada risiko apabila saudara mengaitkan buku saudara dengan mana-mana artis disebabkan perkaitan itu boleh menyebabkan kecacatan kepada imej saudara sebagai orang ilmu.

5. Tempoh populariti artis-artis dan tokoh politik adalah amat singkat sedangkan tempoh laku buku saudara hendaknya berpanjangan.

6. Artis dan tokoh politik bukan disukai oleh semua orang. Buku saudara tidak boleh dikaitkan dengan mana-mana kumpulan. Apabila buku saudara di-endorse oleh seseorang artis ataupun tokoh politik, saudara tidak dapat menjual buku saudara kepada mereka membenci artis ataupun tokoh politik itu.

Seperti yang sudah disebutkan, buku yang baik dan berguna isinya tidak memerlukan tongkat artis ataupun orang politik!

Buku Tahan Lama dan Buku Evergreen

Para penerbit sentiasa mencari judul-judul buku yang mempunyai ciri tahan lama dalam pasaran dan buku-buku evergreen. Buku-buku jenis ini paling menguntungkan penerbit dan penulis.

Kos menerbitkan buku adalah paling tinggi bagi cetakan pertama. Kos-kos yang ditanggung oleh penerbit adalah kos pracetak yang terdiri daripada (a) kos perolehan manuskrip, (b) kos mengedit, (c) kos layout, (d) kos ilustrasi, (e) kos desain kulit, (f) kos semakan pruf, dan (g) kos filem.

Kos-kos ini menyebabkan risiko kerugian adalah tinggi manakala margin keuntungan amat kecil bagi cetakan pertama. Semua kos ini tidak ditanggung lagi apabila buku itu diulangcetak.

Ciri utama buku evergreen adalah fakta yang terkandung di dalamnya tidak berubah. Contoh buku evergreen yang paling sempurna adalah kitab Quran. Ia tidak mengalami perubahan sama sekali. Mana-mana penerbit yang menerbitkan Quran amat beruntung. Walau bagaimanapun, kerajaan mengenakan lesen khas bagi menerbitkan dan mencetak Quran.

Buku-buku agama adalah termasuk dalam senarai evergreen. Kitab-kitab karangan Imam Ghazali, Imam Shafie, Imam Malek, Syed Qutub, Hassan al-Bana, Hamka dan lain-lain masih dicetak dan diulangcetak sehingga hari ini.

Selain daripada buku-buku agama, buku-buku falsafah, sejarah, buku-buku cerita dan sastera juga termasuk dalam buku evergreen.

Sesetengah judul, walaupun bukan evergreen, tetapi ia dapat bertahan dalam pasaran selama bertahun-tahun sebelum buku itu dianggap 'out-of-date' atau 'ketinggalan zaman'.

Kamus-kamus termasuk dalam senarai buku tahan lama. Lazimnya kamus diulangcetak dengan tambahan-tambahan baru, setiap 5 tahun. Ini bermakna jikalau saudara mempunyai kamus, selama 5 tahun saudara terus menikmati royalti daripada kamus asal yang saudara susun itu. Setiap 5 tahun saudara perlu melakukan semakan bagi memastikan kamus itu mengandungi perkataan-perkataan yang baru dicipta ataupun perubahan makna yang berlaku pada perkataan-perkataan sedia ada.

Disebabkan kamus-kamus amat menguntungkan penerbit itulah sebabnya saudara dapat lihat semua penerbit cuba menerbitkan kamus masing-masing. Mereka sanggup membayar beribu-ribu ringgit kepada individu yang sanggup menyusun kamus bagi mereka. Kebanyakan daripada penyusun itu adalah individu-individu yang tidak pernah mendapat latihan dalam bidang perkamusan. Apa yang mereka lakukan adalah membeli beberapa buah kamus yang ada dalam pasaran dan menciplak kamus-kamus itu!

Buku-buku bidang ilmu di mana prinsip-prinsipnya bertahan lama juga termasuk dalam kategori ini. Ia dapat bertahan sehingga 10 ataupun 15 tahun. Buku-buku komunikasi, pengurusan, pemasaran, kejurujualan, psikologi, pendidikan kanak-kanak, kreativiti dan motivasi adalah termasuk dalam ketegori ini.

Buku-buku evergreen dan buku-buku tahan lama adalah sumber royalti yang berpanjangan bagi penulis, oleh sebab itu, jikalau saudara hendak hidup dengan menjadi penulis sepenuh masa, saudara perlu mempunyai judul-judul evergreen dalam senarai karya saudara. Judul-judul evergreen hanya ditulis sekali, kemudian ia diulangcetak berkali-kali, malah bertahun-tahun.

Thursday, September 01, 2005

Hukum Karma dalam Novel Islami

Hukum Karma, yakni yang baik dibalas baik, yang jahat dibalas jahat, di dunia ini, adalah ajaran Hindu. Cerita Si Tanggang adalah contoh klasik. Kepada yang kurang kritikal, Hukum Karma Hindu ini diyakini adalah serupa dengan hukum Islam. Malah ramai orang yakin Hukum Karma adalah hukum yang memang wujud dan ia adalah hukum semula jadi ciptaan Allah.

Tema Hukum Karma popular dalam cerita-cerita, baik cerita-cerita yang diterbitkan dalam bentuk buku, bangsawan, drama TV, filem dan lain-lain. Malah, dalam cerita, jikalau watak jahat tidak menerima hukuman jahat, ia dianggap tidak cocok dengan ajaran Islam.

Dalam surah Yusuf terdapat banyak watak jahat, namun tidak seorang pun daripada watak-watak jahat itu menerima hukuman atas kejahatan yang mereka lakukan. Malah Nabi Yusuf sendiri sebagai watak yang baik ditimpa banyak penderitaan.

Kisah Nabi Yusuf membayangkan bahawa dalam novel Islami, kejahatan tidak dianjurkan supaya dibayar dengan kejahatan juga. Malah dianjurkan supaya watak utama yang ideal itu harus mengalami pelbagai penderitaan yang berat.

Hukum Karma berbeza daripada ajaran Islam kerana bagi penganut Hindu, Hukum Karma itu hukum yang berlaku di atas dunia ini. Maka setiap musibah yang menimpa seseorang di dunia ini diyakini adalah balasan kepada kejahatan yang telah dilakukannya.

Mengikut fahaman Hindu, musibah adalah hukuman daripada Sang Karma disebabkan seseorang itu melakukan dosa.

Hukum Karma tidak serasi dengan konsep 'dugaan' dalam Islam. Dalam Islam salah satu fungsi musibah adalah sebagai dugaan, makanya orang-orang yang baik, malah nabi-nabi sekalipun ditimpa musibah. Tidak mungkin penderitaan yang dialami oleh nabi-nabi dan orang-orang yang baik di mata Tuhan adalah hukuman dari Sang Karma.

Kita menolak logik Hukum Karma, dan kita menganut konsep 'dugaan', makanya kita dapat menerima realiti yang menunjukkan banyaknya orang-orang jahat yang seolah-olah tidak menerima sebarang hukuman di dunia ini, manakala kita menyaksikan banyaknya orang-orang yang baik seolah-olah sedang menjalani hukuman demi hukuman daripada Tuhan apabila mereka ditimpa malang yang berat-berat.

Apakah yang berlaku ke atas watak-watak jahat dalam surah Yusuf? Mereka semuanya sedar akan dosa yang telah mereka lakukan dan mereka insaf. Di atas segala apa yang telah mereka lakukan kepada Nabi Yusuf, tidak seorang pun yang tidak dimaafkan olehnya. Ini membayangkan dalam novel Islami tidak ada unsur balas dendam oleh watak utama.



Watak dalam Novel Islami

Apabila saudara menulis novel Islami dengan menggunakan surah Yusuf sebagai panduan tentang apa yang dianjurkan dan apa yang tidak dianjurkankan, berikut adalah formula menghasilkan kisah yang indah daripada sudut watak-watak:

  1. Watak utama dalam surah Yusuf adalah Nabi Yusuf. Ini bermakna, watak utama novel Islami yang indah adalah seorang lelaki yang ideal. Seluruh surah Yusuf menceritakan perjalanan hidup Nabi Yusuf, sejak kecil sehingga dewasa.

  2. Watak utama kedua adalah Siti Zulaikha, seorang perempuan yang jelita, pintar, kaya, sudah berkahwin dan mempunyai kelemahan pada peribadinya, dalam kes Siti Zulaikha dia seorang isteri yang curang.

  3. Jumlah watak dalam surah Yusuf amat banyak dan terdiri daripada semua golongan – daripada bayi sehingga orang tua, daripada hamba sehingga raja, daripada orang baik sehingga orang jahat, baik lelaki mahupun perempuan.

  4. Jumlah watak jahat adalah lebih banyak daripada watak baik. Dalam kisah Nabi Yusuf watak-watak jahat termasuklah abang-abangnya yang mencemburuinya, cuba membunuhnya, juga merupakan anak-anak derhaka; Siti Zulaikha, seorang isteri curang, penggoda, pendusta dan pemfitnah terhadap Nabi Yusuf; Menteri Aziz, seorang lelaki yang baik hati tetapi bagi menjaga nama baik keluarganya dia mengambil keputusan berdusta kepada raja sehingga Nabi Yusuf dipenjarakan; wanita-wanita sahabat Siti Zulaikha dan lain-lain.

  5. Jumlah watak-watak baik dalam kisah Nabi Yusuf tidak ramai, iaitu beliau sendiri, abangnya Nabi Bunyamin, ibu bapanya dan Raja Mesir.

Dalam sejarah sastera Melayu, hanya Hikayat Hang Tuah yang mempunyai semua ciri-ciri seperti di atas, meskipun Hang Tuah bukanlah watak seideal Nabi Yusuf. Maka tidak hairanlah prestasi Hikayat Hang Tuah sebagai sebuah karya sastera mengatasi prestasi karya-karya lain.

Implikasi daripada analisis watak-watak dalam surah Yusuf membayangkan novel Islami tidak menerima watak-watak non-ideal, seperti anak derhaka, pelacur, penjudi, penghibur, perompak, pengkhianat, individu yang putus asa, dan lain-lain jenis manusia non-ideal dijadikan watak utama.



Sekolah Menengah Luar Bandar Tiada Aliran Sains

Tahun 2005, kumpulan pertama pelajar-pelajar yang mengikuti mata pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris akan menduduki peperiksaan PMR.

Seorang pengetua sekolah menengah memberitahu, berdasarkan prestasi dalam ujian-ujian yang dijalankan oleh pihak sekolah sewaktu mereka di tingkatan 1, 2 dan 3, adalah diramalkan, sekolah-sekolah menengah yang terletak di kawasan luar bandar tidak akan mempunyai cukup murid yang lulus mata pelajaran matematik dan sains bagi membolehkan sekolah-sekolah itu membuka kelas tingkatan 4 aliran sains.

Daripada sudut psikologi, pelajar-pelajar yang setakat 'lulus cukup makan' dalam kedua-dua subjek itu tidak akan berani masuk tingkatan 4 aliran sains disebabkan faktor bahasa Inggeris. Jadi mereka akan masuk aliran sastera disebabkan aliran itu masih menggunakan bahasa Melayu.



Teori 'Apa itu Novel Islami'

Menulis cerita panjang, istilah sekarang 'novel', ada sunnahnya, baik dalam Quran mahupun hadith. Jadi menulis cerita adalah suatu aktiviti yang bernilai ibadah.

Kitab Quran itu penuh dengan pelbagai cerita, daripada cerita yang ringkas-ringkas kepada cerita yang panjang. Ini bermakna cerita menjadi alat penting bagi menyampaikan mesej.

Nabi Muhammad, walaupun beliau tidak menulis cerita, tetapi beliau banyak menggunakan cerita bagi menyampaikan mesej sebagaimana yang terdapat dalam hadith-hadith beliau.

Cerita yang paling panjang dalam Quran adalah cerita Nabi Yusuf. Ada beberapa keistimewaan yang terdapat pada surah Yusuf. Puan Ainon Mohd. dan En. Faris Hasbullah pernah membuat kajian ke atas surah Yusuf dan berikut adalah beberapa penemuan mereka:

1.Jumlah ayat dalam surah Yusuf adalah 111 ayat. Dengan jumlah itu, dibandingkan dengan nabi-nabi lain, Nabi Yusuf adalah nabi yang paling banyak ayat berkenaan kisah hidupnya. Kisah Nabi Yusuf adalah kisah yang paling lengkap berkenaan sejarah hidup seorang nabi dalam Quran, di mana ia bermula semenjak Nabi Yusuf kecil sehinggalah beliau dewasa. Semua ayat berkenaan kisah hidup Nabi Yusuf terkumpul dalam satu surah khas, yakni surah Yusuf. Ini berbeza dengan ayat-ayat berkenaan kisah nabi-nabi lain yang tidak terkumpul dalam surah yang dinamai sempena nama masing-masing.

2.Cerita berkenaan Nabi Yusuf dimulakan dengan ayat prolog yang bermaksud, “Kami sampaikan kepadamu, wahai Muhammad, sebuah kisah yang paling indah.” Ayat ini membayangkan bahawa sebuah cerita yang indah itu mempunyai ciri-ciri sebagaimana yang terdapat pada jalan cerita, perwatakan, gaya penceritaan dan gaya bahasa yang digunakan dalam surah Yusuf. Ayat ini juga membayangkan, apa yang ditunjukkan dalam surah Yusuf adalah dibenarkan dalam teori novel Islami, dan begitu pula sebaliknya, apa yang tidak ditunjukkan dalam surah Yusuf adalah tidak diterima sebagai unsur novel Islami.

3.Kisah indah Nabi Yusuf diturunkan kepada Nabi Muhammad sewaktu beliau masih berada di Mekah, yakni sebelum beliau berpindah ke Madinah. Sebagaimana yang diketahui, mesej dalam ayat-ayat Quran yang diturunkan di Mekah hanyalah berkenaan asas-asas sistem kepercayaan dalam Islam. Fakta bahawa surah Yusuf diturunkan di Mekah membayangkan bahawa dalam Islam, fungsi kisah-kisah indah, yakni fungsi novel Islami, adalah sebagai alat bagi mendorong pembaca ataupun pendengar supaya mengubah sistem kepercayaan dan keyakinan mereka.

Ringkasnya begini, apabila kita mahu seseorang itu mengubah sistem keyakinannya, ceritakan kepadabya sebuah kisah yang indah, yang relevan dengan konteks orang itu. Umpamanya, apabila kita mahu mendorong seseorang supaya jangan berputus asa, maka ceritakan kepadanya sebuah kisah yang relevan dengan dirinya.



Wednesday, August 31, 2005

Perkataan yang Tidak Digemari Pembaca

Sesetengah perkataan, apabila digunakan, ia menyebabkan penulis mempunyai daya persuasi tinggi. Dengan menggunakan perkataan-perkataan itu, saudara mencipta gaya bahasa persuasif.

Gaya bahasa persuasif menyebabkan buku saudara digemari pembaca, dan dengan demikian jualan buku saudara meningkat.

Di hujung ufuk yang satu lagi, sesetengah perkataan menyebabkan pembaca membenci penulis. Apabila saudara menulis, ataupun bercakap, jangan gunakan perkataan-perkataan ini dalam buku saudara:

hendaklah

haruslah

kenalah

wajiblah

mestilah

patutlah

Perkataan-perkataan itu disebut dengan istilah 'exhortative words' dalam bahasa Inggeris atau 'perkataan menyeru-nyeru' dalam bahasa Melayu.

Walaupun aktiviti mendorong orang melibatkan perbuatan 'menyeru' dan 'mengajak' tetapi jangan gunakan bahasa menyeru. Perkataan-perkataan di atas menyembunyikan kenyataan 'tuduhan' di sebalik penggunaannya.

Apabila penulis menulis ayat “Ibu bapa hendaklah mengawasi siapa kawan anak-anak.” di sebalik ayat itu tersembunyi tuduhan bahawa 'ibu bapa tidak mengawasi kawan anak-anak' mereka.



Monday, August 29, 2005

Perkaitan antara Risau dan Kegagalan

Salah satu penemuan yang dilakukan oleh pakar-pakar psikologi adalah terdapatnya perkaitan kuat antara faktor 'risau' dengan 'kadar kegagalan' ke atas apa sedang diusahakan.

Ertinya, jika seseorang itu sedang cuba melakukan sesuatu, apabila dia risau mengenai hasil pekerjaannya itu, kemungkinan dia gagal melakukannya adalah lebih tinggi. Semakin dia risau, semakin tinggi kemungkinan dia gagal.

Penemuan ini penting saudara ingat apabila saudara sedang belajar menulis buku saudara. Jangan saudara risau akan perkara-perkara seperti apakah buku saudara akan diterima oleh penerbit, ataupun apakah buku itu laku dijual dan seumpamanya.

Semakin saudara merisaukan perkara-perkara itu, semakin tinggi kemungkinan saudara gagal menyiapkan buku saudara.

Kepada mentee-mentee saya, gunakan teknik yang sudah dipelajari, yakni rajah tulang ikan, kad KJ dan surah Yusuf. Hantar kepada saya kad-kad yang sudah dituliskan. Saya akan baca dan beri maklum balas bagi memastikan saudara berada pada trek yang betul. Inilah cara yang dapat menghilangkan kerisauan saudara!


Hanya 16% Lulus M & S

Dahulu, majoriti pelajar miskin dan pelajar sekolah-sekolah luar bandar gagal dalam mata pelajaran bahasa Inggeris tetapi mereka lulus mata pelajaran matematik dan sains. Sekarang mereka gagal dalam ketiga-tiga mata pelajaran itu – bahasa Inggeris, sains dan matematik. Maklumat ini adalah berdasarkan hasil kajian suatu sumber yang dirahsiakan oleh pihak-pihak tertentu.

Pengurus besar sebuah rangkaian kedai buku yang terkenal di wilayah Pantai Timur melaporkan jualan buku-buku ulangkaji subjek matematik dan sains di kedai-kedainya jatuh dengan banyaknya semenjak ia diterbitkan dalam bahasa Inggeris.

“Budak-budak macam hilang minat hendak belajar matematik dan sains. Tidak macam dulu,” kata beliau kepada pegawai PTS sambil menunjukkan longgokan buku-buku itu di dalam setor kedainya.

“Periksa tak lama lagi, buku masih tak laku,” katanya, sambil mengeluh.

Bahasa Inggeris tidak dapat memandaikan golongan miskin dan penduduk luar bandar. Semua negara yang menggunakan bahasa Inggeris, seperti India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Filipina, Burma, Ghana, Namibia, Kenya, Uganda, Afrika Selatan dan lain-lain gagal memandaikan rakyatnya yang miskin dan tinggal di luar bandar.

Bahasa Inggeris hanya dapat memandaikan anak-anak golongan kaya di pusat-pusat bandar. Dengan bahasa Inggeris, yang kaya kekal kaya, yang miskin kekal miskin.

Selepas 200 tahun menggunakan bahasa Inggeris, laporan hasil kajian Pertubuhan Kesihatan Bangsa-bangsa Bersatu adalah seperti berikut:

1. Separuh daripada semua kanak-kanak dunia yang kurang zat makanan berada di India.
2. Satu pertiga daripada penduduk dunia yang hidup di bawah paras kemiskinan berada di India.
3. Hanya 10% rakyat India menguasai bahasa Inggeris.
4. Hanya 5% kanak-kanak luar bandar di India tamat sekolah menengah.

Selepas 44 tahun kita mencontohi kejayaan Jerman, Perancis, Belanda, Itali, Portugal, Sweden, Denmark, Finland, Switzerland, Belgium, Austria, Jepun, Korea dan Taiwan, kini Malaysia memilih mencontohi India!


Penulis dan Glamor

Jikalau saudara penulis muda, lazimnya saudara menyimpan keinginan menjadi orang terkenal dan mempunyai peminat. Sesetengah bidang penulisan dapat menjadikan saudara terkenal, sebagai contoh jikalau saudara menulis novel ataupun puisi.

Saudara perlu memilih saudara mahukan keterkenalan yang bagaimana:

  1. Diri saudara yang menjadi terkenal: Dato' Dr. Mashitah Ibrahim dan Ustazah Bahiyah terkenal daripada sudut ini. Wajah mereka terkenal walaupun mereka tidak mempunyai buku. Mereka menjadi terkenal disebabkan mereka banyak muncul di televisyen. Hasilnya mereka menerima banyak undangan berceramah ke sana sini. Kelebihan keterkenalan jenis ini adalah saudara mendapat undangan berceramah yang banyak. Makin banyak saudara berceramah, makin saudara terkenal, makin banyak sumber pendapatan saudara. Kekurangannya adalah disebabkan saudara mencari rezeki dengan bercakap, saudara tidak boleh salah cakap walaupun satu ayat.

  2. Buku-buku saudara yang menjadi terkenal: Puan Ainon Mohd. terkenal daripada sudut ini. Beliau banyak menulis buku tetapi beliau tidak muncul di televisyen dan amat memilih-milih majlis di mana beliau ke depan dan bercakap. Hasilnya orang tidak kenal wajah beliau, mereka hanya kenal tajuk-tajuk buku beliau sahaja. Kelebihannya cara ini adalah, saudara mempunyai banyak masa bagi menulis banyak buku. Walaupun saudara tidak mendapat yuran berceramah, disebabkan buku saudara banyak, pendapatan saudara tetap banyak. Disebabkan saudara kurang bercakap, kekerapan berlakunya masalah tersilap cakap juga kurang, dibandingkan dengan mereka yang banyak bercakap.

  3. Diri dan buku-buku saudara sama-sama menjadi terkenal: Dato' Ismail Kamus, Dato' Dr. Fadhilah Kamsah, dan Dr. HM Tuah terkenal daripada sudut ini. Orang kenal wajah-wajah mereka dan orang kenal buku-buku mereka. Peminat mereka ramai, mereka membeli buku dan juga hadir ceramah. Tokoh-tokoh seperti mereka menerima pendapatan daripada royalti buku dan yuran ceramah.

Apabila saudara sudah memilih mahu menjadi orang terkenal, sebaik-baiknya saudara memiliki ijazah PhD. Khalayak Malaysia sekarang mementingkan PhD.