Friday, August 19, 2005

200 Majalah

Gosip terbaru dalam dunia penerbitan adalah Kumpulan Karangkraf mempunyai rancangan bagi menambahkan lagi jumlah majalah yang diterbitkannya menjadi 200 judul. Untuk makluman, penerbit novel cinta terbesar, Alaf21, adalah anak syarikat Karangkraf.


Majalah dan akhbar hidup dengan yuran iklan. Kita berpendapat, mengapa Kumpulan Karangkraf mempunyai target yang begitu besar adalah bagi memastikan, untuk memenuhi setiap keperluan pengiklan, Karangkraf mempunyai salurannya.


Bagi saudara yang berminat dalam bidang penulisan dan penerbitan, gosip ini banyak relevennya kepada saudara.


Akhbar, majalah dan buku memerlukan apa yang dikatakan 'language workers' atau 'pekerja bahasa'. Jika sebuah majalah memerlukan pasukan 4 orang staf editorial, ini bermakna seramai 800 orang tenaga pekerja bahasa diperlukan.


Asah bakat bahasa saudara dengan menghadiri pelbagai kursus penulisan. Karangkraf menunggu saudara.



Menulis Buku untuk Pembaca Umum

Apabila saudara menulis buku yang akan dijual di dalam kedai-kedai buku, saudara memasuki apa yang disebut sektor 'trade book'. Dalam bahasa Melayu ia disebut 'buku umum'. Jadi semua buku dalam kedai MPH adalah jenis trade book.


Daripada sudut bisnes, sektor trade book adalah sektor yang sukar ditembusi, tetapi apabila sekali saudara dapat menembusi sektor ini, saudara dapat bertahan lama dalam bisnes buku.


Apakah ciri-ciri trade book?

  1. Buku trade book dijual kepada pembeli individu yang membayar dengan wang peribadi. Oleh itu buku mesti dijual dengan harga patut. Ini berbeza dengan buku yang dijual kepada perpustakaan awam yang dibayar menggunakan wang kerajaan. Buku-buku yang dibeli oleh institusi dapat dijual dengan harga yang lebih tinggi daripada harga kedai.

  1. Bagi mendapatkan harga patut, jumlah halaman perlu dikawal. Sebagai contoh, pembeli buku-buku Melayu tidak sanggup membeli buku yang harganya lebih daripada RM25. Harga yang paling sesuai adalah kurang daripada RM20.

  1. Majoriti lelaki yang masuk kedai buku mencari buku-buku yang membantu mereka naik pangkat ataupun buat lebih banyak duit.

  1. Majoriti perempuan yang masuk kedai buku mula-mula pergi ke rak novel, kemudian baru mereka pergi ke rak buku-buku menjalin hubungan bahagia dengan lelaki, parenting dan kesihatan.

  1. Kulit buku perlu menggunakan desain yang menarik. Pengalaman kita mendapati warna hijau tidak diminati oleh pembeli buku-buku bukan agama.

Apabila buku-buku terbitan saudara dapat masuk rangkaian kedai-kedai buku besar, kedudukan saudara sama dengan RamlY Burger, Adabi Food ataupun Aminah Hassan. Saudara tidak perlu ambil pusing siapa turun, siapa naik, dalam politik. Saudara sudah kuat dalam sektor komsumer.


Tempah Maut

Banyak penerbit baru menyerahkan buku terbitannya kepada sesebuah pengedar dengan persetujuan penerbit itu menjadi pengedar tunggal. Langkah ini tidak bijaksana dalam dunia bisnes, ia langkah 'bunuh diri', tetapi mengapa dilakukan juga?

Apakah ciri-ciri penerbit yang sanggup 'bunuh diri' itu?

  1. Penerbit itu bukan sahaja baru tetapi tetapi tidak mempunyai pengetahuan dan pengalaman tentang dunia bisnes buku.

  1. Penerbit itu mungkin tahu sedikit sebanyak tentang bisnes buku, tetapi dia tidak mempunyai modal cukup untuk membuka syarikat penerbitan yang 'full-fledge', yakni serba-serbi ada. Lazimnya dia 'one man show'.

  1. Dia tidak mempunyai modal bagi mengedarkan sendiri buku terbitannya. Dia tidak mempunyai van dan eksekutif jualan bagi menjalankan tugas-tugas membangunkan rangkaian pengedarnya sendiri.

  1. Si penerbit itu tidak sanggup turun sendiri ke tengah gelanggang bisnes buku, tebalkan muka, pikul buku dari satu pintu ke satu pintu kedai buku, dan buat sendiri kerja-kerja membuka rangkaian kedai-kedai yang sanggup menjual bukunya.

Mengapakah menyerahkan buku saudara kepada pengedar tunggal adalah tindakan bunuh diri?

  1. Ikut logik, saudara tentu melantik pengedar yang besar sebagai pengedar tunggal saudara. Isunya, pengedar besar mengedar beratus-ratus, malah beribu, judul buku. Apa sebab dia mahu berikan layanan istimewa kepada buku saudara? Kepada orang bisnes, duit siapa pun sama nilainya. Mana-mana buku yang dia dapat buat duit, buku itulah yang diedarkannya. Pengedar besar tidak bergantung kepada buku saudara.

  1. Pengedar tunggal mahukan diskaun yang mencekik leher saudara. Di kalangan pengedar, pengedar tunggal buku-buku sekolah rendah paling kuat mencekik penerbit kecil. Jangan terkejut dia minta diskaun sampai 70%. Serahkan buku kepada mereka? Saudara sebenarnya 'bagi makan' mereka sahaja.

  1. Apabila saudara menyerahkan buku kepada pengedar tunggal, dia tahu kedudukan saudara sangat lemah, bak kata orang, saudara dalam keadaan tercungap-cungap. Apa pun syarat yang dikenakannya, saudara tidak upaya menolak.

Pesanan kepada saudara yang baru hendak cuba-cuba menerbitkan buku: Jangan cetak buku dulu kemudian baru hendak cari pengedar. Itu menempah maut namanya.



Indeks Kabus

Istilah 'fog index' atau 'indeks kabus' adalah nama lain untuk apa yang disebut 'readability index' atau 'indeks kebolehbacaan'.


Katakanlah saudara menulis buku untuk bacaan kanak-kanak 12 tahun. Cuba serahkan buku itu kepada kanak-kanak 12 tahun dan minta mereka membacanya. Dapatkah kanak-kanak itu memahami isi kandungan buku yang saudara tulis?


Penerbit-penerbit buku dan majalah menggunakan indeks kabus bagi mengukur apakah sesuatu karangan itu sesuai bagi bacaan pembaca sasaran.


Indeks kabus sesuatu teks itu dikatakan TINGGI apabila is sukar dibaca oleh pembaca sasarannya. Ia dikatakan RENDAH apabila teks itu amat mudah dibaca oleh pembaca sasarannya.


Majalah “Reader's Digest” menggunakan indeks kabus kanak-kanak Amerika yang berusia 12 tahun. Majalah “Times” menggunakan indeks kabus remaja Amerika 18 tahun.


Kita pernah menghitung indeks kabus bagi teks petikan yang digunakan dalam kertas peperiksaan Bahasa Melayu UPSR. Didapati indeks kabus teks petikan itu adalah pada paras 18 tahun!




Stroke Artis

Jikalau saudara hendak menjadi penerbit buku kanak-kanak, saudara memerlukan pelukis buku kanak-kanak yang betul. Mengapa 'yang betul'?


Bukan semua pelukis mempunyai 'stroke' yang sesuai untuk buku kanak-kanak. Sesetengah pelukis, strokenya sesuai untuk buku remaja lelaki, sesetengahnya sesuai untuk buku orang tua, dan begitulah seterusnya.


Yang menjadi isu di sini adalah, bagaimana saudara dapat menilai dengan tepat pelukis mana yang strokenya sesuai dengan kanak-kanak?


Setahu kita, walaupun di negara kita sudah banyak terdapat kolej dan universiti yang mengajar mata pelajaran senilukis, tetapi tidak ada mana-mana institusi yang menawarkan kursus ilustrasi untuk produk kanak-kanak.


Saudara sendiri bukan kanak-kanak lagi, oleh itu apabila saudara menilai stroke pelukis, saudara tidak menilainya sebagaimana kanak-kanak menilainya. Penilaian saudara itu adalah penilaian orang dewasa.


Jikalau pelukis itu memberitahu dia sudah pernah melukis buku kanak-kanak untuk penerbit lain, waima dia sudah pernah menang award sekalipun, itu bukan jaminan dia dapat menghasilkan ilustrasi yang disukai oleh kanak-kanak sasaran bagi buku saudara.




Thursday, August 18, 2005

Buku Hitler: Trendy ataupun Evergreen?

Setiap kategori buku ada peminat-peminatnya sendiri. Apa buku pun ada penggemarnya. Demikianlah dengan buku-buku biografi.


Penerbit biografi yang terkenal di Malaysia adalah Pelanduk Publications. Pelanduk sudah menerbitkan banyak biografi tokoh-tokoh negarawan Malaysia.


Satu kategori dengan biografi adalah buku-buku memoir. Penerbit UKM menerbitkan beberapa memoir tokoh-tokoh kontroversial yang menarik. Memoir yang paling banyak terjual adalah memoir Syed Azahari, khabarnya hampir 5 ribu naskhah. Dewan Bahasa dan Pustaka pun ada menerbitkan biografi dan memoir.


Di Malaysia, pembeli utama biografi dan memoir tokoh-tokoh kita adalah perpustakaan, disebabkan harga buku-buku jenis itu mahal. Kos penerbitan buku-buku itu pun mahal. Jadi buku-buku itu diterbitkan untuk up-market. Dengan harga jualan yang tinggi, penerbit masih dapat membuat keuntungan daripada jumlah jualan yang terbatas.



Buku Pintu Tandas

Apabila saudara masuk ke dalam kedai buku, cuba cari di mana buku saudara diletakkan dalam kedai buku itu.


Adakah buku saudara diletakkan di tepi pintu masuk kedai? Adakah buku saudara diletakkan di bahagian belakang ruang kedai itu, alias berhampiran dengan pintu tandas?


Ruang di tepi pintu masuk kedai adalah ruang paling mahal. Ada penerbit yang sanggup menyewa ruang itu daripada tuan punya kedai supaya ia dapat mempamerkan buku-buku terbitannya di kawasan mahal itu.


Penerbit bukan hanya sanggup menyewa ruang tepi pintu masuk, malah mereka juga meletakkan rak-rak buku kepunyaan mereka sendiri di ruang itu. Semuanya bagi memastikan apabila pelanggan masuk, buku pertama yang mereka nampak adalah buku penerbit itu.


Tidak ada jaminan jikalau penerbit saudara adalah nama besar dalam persada buku tanah air maka buku saudara tidak diletakkan di bahagian belakang kedai, lebih buruk lagi, diletakkan di depan pintu tandas. Walaupun Alaf21 bukan nama paling besar dalam dunia buku, cuma nama besar dalam dunia novel cinta remaja, tetapi novel-novelnya diletakkan di tepi pintu masuk kedai. Demikian juga dengan novel-novel terbitan penerbit Creative.


Penerbit terbesar di tanah air kita ditubuhkan oleh kerajaan sejak belum merdeka. Sudah 49 tahun usianya. Sudah berbelas ribu judul buku yang diterbitkannya. Ramai di antara terbitannya membawa nama-nama penulis terbesar negara. Belum pernah buku-buku terbitannya diletakkan di atas rak-rak di depan pintu masuk kedai-kedai besar, apatah lagi dipamerkan di balik dinding kaca bahagian depan kedai-kedai itu.



Apa itu Bulk Display?

Apabila saudara masuk ke kedai buku, saudara dapat lihat ada beberapa buah buku terbaru di pasaran yang disusun dan dipamerkan banyak-banyak naskhah. Itulah yang dikatakan 'bulk display'.


Pernahkah buku saudara dipamerkan secara bulk display di kedai? Apakah ciri-ciri buku yang kedai mahu buat bulk display?

  1. Pengarang buku itu amat terkenal. Pengurus kedai buku mestilah yakin buku yang dibuat display dapat dijual banyak naskhah. Jadi, setiap kali buku baru Harry Porter terbit, kedai akan membuat bulk display disebabkan dia yakin buku itu banyak peminatnya dan jualan laris.

  1. Tema dan tajuk buku itu adalah perkara yang sedang 'panas' dalam pasaran. Jadi walaupun pengarang buku itu tidak terkenal, tetapi jika tema buku itu sedang 'hot', kedai sanggup membuat bulk display.

  1. Buku itu komoditi ruji yang memang ada pembelinya sepanjang tahun. Sebagai contoh adalah kamus-kamus. Apabila 'Kamus Dewan' edisi ke-4 terbit, kedai-kedai buku akan membuat bulk display kamus itu bagi memberitahu orang ramai edisi terbaru sudah terbit.

Pengurus kedai-kedai buku besar amat cerewet apabila memilih buku untuk bulk display. Semua buku yang diterima oleh kedai direkodkan penerimaannya ke dalam komputer. Disebabkan jumlah buku untuk bulk display banyak, katakanlah 50 naskhah, ia menyebabkan jumlah hutang kedai naik banyak. Jadi, jika buku-buku bulk display itu tidak meningkatkan jualan, jumlah hutang itu memberi gambaran tidak elok ke atas prestasi kedai.


Kedai-kedai kecil tidak menggunakan sistem komputer, semua rekod ada dalam kepala tuan punya kedai. Kalau penerbit berani meletakkan buku-bukunya untuk bulk display dalam kedai-kedai kecil, mereka tidak banyak soal jawab. Letak sahajalah, kalau tak laku ambil balik.


Tetapi mengapakah penerbit saudara tidak mahu membuat bulk display di kedai-kedai kecil? Jawabnya, pertama adalah risiko buku rosak. Apabila buku sudah dibuka daripada bungkusannya ia mudah kotor dan rosak sebab orang-orang yang pergi kedai kecil tangan mereka kotor. Kedua, mengutip hutang daripada kedai-kedai kecil amat susah.


Siapakah yang menentukan buku apa yang akan dibuat bulk display? Pengurus kedai mempunyai kata mukatamad sama ada mahu membuat bulk display bagi buku saudara ataupun tidak.



Penulis akan Dipaksa Ikat Kontrak dengan Penerbit?

Gosip terbaru dalam dunia penerbitan buku bunyinya begini: Ada sebuah penerbit besar yang berura-ura hendak mengenakan syarat kepada penulis yang mahu menerbitkan karyanya dengan penerbit itu supaya menandatangani kontrak eksklusif.


Senang cakap beginilah: Kalau saudara hendak menerbitkan novel saudara dengan Penerbit ABC, saudara hendaklah menandatangani perjanjian di mana selama 5 tahun saudara tidak boleh menerbitkan karya saudara dengan mana-mana penerbit lain.


Kontrak eksklusif ini menyerupai kontrak yang diamalkan oleh penerbit-penerbit muzik.


Sebagai penulis, apa pendapat saudara?


Buku Tandas

Pernahkah saudara mendengar istilah 'toilet book' atau 'buku tandas'?


Istilah ini digunakan oleh penerbit buku-buku bacaan ringan. Pasaran buku-buku tandas memang ada. Di negara kita belum ada penerbit yang khusus menerbitkan buku-buku toilet sahaja.


Berapa lamakah saudara duduk di tandas? Buku-buku toilet dipakej supaya ia sesuai dibaca selama saudara duduk di tandas, baik daripada segi saiz mahupun isinya. Panjang bab-bab dalam buku itu adalah cukup-cukup bagi membolehkan saudara tamat membacanya sebelum bangun dari duduk.


Buku-buku toilet popular dijual di airport, stesen-stesen LRT, bas dan teksi di mana ia dapat dibaca sementara menunggu kenderaan tiba ataupun semasa dalam perjalanan.



Jangan Bergaduh dengan Gajah

'Gajah' adalah jargon yang digunakan oleh pemandu-pemandu lori transport bagi merujuk kepada lori-lori trailer yang besar-besar. Apabila di jalanraya, walaupun lori gajah itu menghimpit saudara, jangan buat apa-apa, mengalah sahaja. Itulah salah satu kebijaksanaan survival di jalan raya.

Dalam dunia penerbitan ini pun ada gajah.

Dewan Bahasa dan Pustaka adalah gajah besar. Kalau saudara mahu menjadi sasterawan besar, jangan sekali-kali bergaduh dengan DBP. Meski apa kritikan dan bantahan orang terhadap DBP, gajah itu mempunyai pelbagai kuasa dan alat kerja bagi mencipta dan mengangkat pengarang-pengarang biasa menjadi nama besar dalam dunia sastera tanah air.


Kalau saudara orang akademik, dan saudara mahu naik pangkat, saudara juga jangan bergaduh dengan DBP. Selain penerbit-penerbit universiti, hanya DBP mampu menerbitkan karya akademik saudara.


Selagi saudara perlukan logo daun palas itu pada kulit buku saudara, banyakkan bersabar apabila buku saudara lambat terbit, tersalah edit, dan lain-lain hal seperti itu. Terima kenyataan bahawa DBP tidak memerlukan saudara, saudara yang amat memerlukan DBP.


Jangan terlalu keras mengkritik DBP di khalayak. Jadi jika saudara memang mempunyai alasan wajar untuk bergaduh dengan DBP, bagaimana?


Saudara pergi berjumpa dengan pegawai peringkat tinggi DBP dan kemukakan perasaan tidak puas hati saudara dalam bilik pejabat beliau. Jangan jatuhkan maruah DBP teruk-teruk dalam seminar dan persidangan. Itu serupa dengan perbuatan bergaduh dengan drebar lori trailer, sedangkan saudara memandu Kancil.


Jadi siapakah yang layak menegur DBP dalam persidangan?


Biarkan tokoh-tokoh bekas orang DPB seperti Dato' Hassan Ahmad, Dato' Baha Zain dan Dato' Johan Jaaffar mengambil tugas berat itu.



Wednesday, August 17, 2005

Penulis Hantu

Penulis hantu atau 'ghost writers' adalah suatu profesion. Jadi, sememangnya ada penulis hantu profesional. Buku bekas presiden Amerika Bill Clinton, “My Life” yang setebal lebih seribu halaman itu, dan dijual lebih sejuta naskhah, bukan ditulis oleh beliau, tetapi oleh penulis hantu beliau. Buku-buku autobiografi ataupun memoir bintang-bintang filem Hollywood yang terkenal semuanya ditulis oleh penulis-penulis hantu.


Apakah kelayakan bagi menjadi penulis hantu? Lazimnya penulis hantu profesional adalah terdiri daripada wartawan-wartawan profesional. Inilah faktor yang menyebabkan autobiografi ataupun memoir tokoh-tokoh itu bermutu tinggi.


Ada berapa jenis penulis hantu?

  1. Penulis hantu yang menuliskan autobiografi ataupun memoir orang-orang terkenal. Nama penulis hantu itu tidak disebut dalam buku itu, supaya buku itu seolah-olah ditulis sendiri oleh si tokoh. Di Malaysia, kaedah ini dilakukan oleh beberapa tokoh jutawan bagi menerbitkan autobiografi mereka. Penulis hantu jenis ini boleh memilih sama ada dibayar secara kontan ataupun berkongsi royalti. Kita diberitahu ada seorang penulis hantu yang dibayar RM50 ribu bagi menuliskan autobiografi seorang tokoh perniagaan terkenal.

  1. Penulis hantu yang namanya dicetak pada kulit buku sebagai penulis bersama dengan seorang tokoh besar lain. Sebenarnya draf awal buku itu ditulis oleh si penulis hantu, tetapi si nama besar kemudian menyemak, mengedit, membuat pembetulan, dan memberi pelbagai cadangan bagaimana manuskrip asal itu dapat diperbaiki lagi. Amalan ini juga dilakukan di Malaysia. Lazimnya penulis hantu jenis ini berkongsi royalti dengan si nama besar.

  1. Penulis hantu yang menulis seluruh buku, tetapi buku itu diterbitkan dengan nama orang lain sebagai pengarangnya. Di negara kita ada penerbit buku-buku sekolah yang menggunakan strategi ini, di mana buku-buku itu ditulis oleh guru-guru biasa, kemudian diterbitkan dengan nama tokoh-tokoh akademik di universiti sebagai pengarangnya. Lazimnya tokoh akademik itu dibayar sekali sahaja kerana setuju meminjamkan namanya.

  1. Penulis hantu yang menulis buku-buku agama yang kecil-kecil, yang dibayar murah sekali sahaja, oleh penerbit. Buku-buku mereka dicetak dengan tiada nama pengarang sama sekali. Di antara penulis hantu jenis ini, ramai yang ustaz, malah mereka menulis dengan cara mencuri hakcipta penulis-penulis lain.

Penulis-penulis hantu di negara kita masih tidak profesional disebabkan mereka menulis secara part-time, bagi mencari pendapatan tambahan. Ini menyebabkan mutu autobiografi yang mereka tuliskan tidak tinggi mutunya.



Apa itu Title Planning?

Membuat 'perancangan judul' atau title planning adalah tugas ketua jabatan editorial dalam syarikat penerbitan. Apa perlunya saudara sebagai pengarang tahu hal itu?


Semua penerbit membuat perancangan judul bagi tiap-tiap tahun. Sebagai contoh Alaf21 merancang 24 judul novel cinta remaja setahun, yakni 2 buah setiap bulan. Daripada maklumat ini saudara dapat merancang strategi kerja saudara sendiri sebagai pengarang.


Katakanlah saudara adalah salah seorang daripada begitu banyak penulis novel cinta remaja Alaf21. Pada kadar 2 buah novel sebulan, pada perkiraan saudara, berapa buah novel saudara akan dapat diterbitkan oleh Alaf21 setiap tahun? Satu, dua, tiga buah setahun?


Maklumat ini seharusnya mendorong saudara mempelbagaikan genre karya-karya saudara. Jangan hanya menulis novel cinta, kerana tidak mungkin Alaf21 menerbitkan semua novel saudara. Tulislah genre lain yang dapat saudara terbitkan dengan penerbit-penerbit lain. Dengan cara ini saudara dapat menerbitkan 3 ataupun 4 buah karya setahun.


Perancangan judul adalah alat kerja yang sangat penting bagi jabatan editorial. Ketua editor membuat rancangan belanjawan jabatannya berdasarkan judul-judul yang dirancang bagi kelulusan bahagian kewangan. Jika dia merancang hendak menerbitkan 30 ataupun 50 judul setahun, berapa banyak wang yang diperlukannya? Dia mesti memohon wang itu daripada bahagian kewangan.


Jabatan pemasaran akan membuat rancangan strategi promosi dan pemasaran bagi judul-judul yang dirancangkan oleh jabatan editorial. Belanjawan akan dikemukakan kepada bahagian kewangan bagi kelulusan.


Bagi mengetahui maklumat tentang perancangan judul sesebuah penerbit itu, berkawan baiklah dengan editor-editor dari berbagai penerbit. Mereka akan memberitahu saudara rancangan penerbitan tahun hadapan di tempat mereka bertugas. Dengan itu, mulai tahun ini saudara sudah dapat mula menulis buku-buku yang dirancang akan diterbitkan tahun hadapan.


Sebelum tiba bulan Januari tahun hadapan, saudara sudah dapat menghantarkan manuskrip buku saudara kepada penerbit.


Pat pat, paku lipat. Siapa cepat dia dapat!



Memilih Desainer Kulit Buku

Bahasa Melayu banyak meminjam peribahasa daripada bahasa-bahasa lain. “Langkah mayatku dulu” dipinjam daripada “Over may dead body” dalam bahasa Inggeris.


“Apa yang ada dalam senduk, itulah yang ada dalam periuk” dipinjam daripada peribahasa Tamil. “Ikan masin hidup kembali” dipinjam daripada bahasa Cina.


Satu lagi peribahasa Inggeris yang dipinjam oleh bahasa Melayu adalah “Don't judge a book by its cover”.


Dalam dunia penerbitan buku, kulit buku sangat penting bagi buku-buku yang isinya adalah perkara-perkara baru pada pengetahuan pembaca sasBapa Tiri", isi kandungan buku itu adalah baru bagi pembaca sasaran. Kulit buku itu mesti mampu menarik perhatian mata bakal pembeli.


Bagi buku-buku ruji, yakni buku-buku bacaan wajib seperti buku surah Yasin dan seumpamanya, memang kulit tidak memainkan peranan kritikal daripada sudut jualannya.


Buku “Komunikasi Intim” cetakan pertama mengambil masa 3 tahun baru habis terjual. Apabila ia diulangcetak dengan kulit baru, cetakan kedua habis dalam masa kurang 6 bulan!


Jika saudara hendak menerbitkan buku, laburkan lebih sedikit wang bagi mendapatkan desainer kulit buku yang berpengalaman. Jangan kedekut untuk mendapatkan kulit buku yang menarik di mata pembaca sasaran. Bak kata pepatah Melayu, alah membeli menang memakai.


Sebelum menyerahkan tugas kepada desainer itu, tanya dahulu desiner itu apakah kategori buku-buku yang biasa dia desain kulitnya. Lebih baik lagi, minta dia tunjukkan contoh kulit-kulit buku yang pernah dihasilkannya.


Designer yang berbakat mencipta desain kulit buku-buku akademik mungkin tidak berbakat mencipta desain kulit buku novel ataupun puisi. Designer kulit-kulit majalah belum tentu dapat memghasilkan kulit buku profesional.



Buku Mawi AF

Apabila kerajaan memperkenalkan Islam versi Hadhari, muncul dua tiga syarikat penerbit baru menerbitkan buku bertemakan Islam Hadhari dengan harapan mereka dapat cash-in (buat duit cara mudah) daripada isu trendy itu.


Jika saudara terfikir hendak menulis ataupun menerbitkan buku yang bertemakan isu-isu trendy, berhati-hati. Ada perkara-perkara trendy yang dapat menghasilkan keuntungan, manakala ada yang menghasilkan kerugian.


Mengapakah tema Islam Hadhari menghasilkan kerugian, baik kepada penulis mahupun penerbit buku?


Buku-buku trendy yang menghasilkan keuntungan mempunyai ciri-ciri berikut:

  1. Buku itu dikaitkan dengan personaliti yang mempunyai amat banyak peminat. Jadi, buku tentang Puteri Diana laku dijual di seluruh dunia disebabkan peminat beliau ada di seluruh dunia. Buku perkahwinan Yusri-Erra laku ratusan ribu naskhah disebabkan pasangan itu mempunyai ratusan ribu peminat. Jadi, jangan tersalah pilih tema isu trendy. Hanya kerana isu trendy itu dimulakan oleh seorang tokoh terkenal, maka saudara yakin saudara dapat cash-in, nanti dulu! Ada tokoh yang terkenal dan mempunyai banyak peminat. Ada tokoh yang terkenal tetapi tidak banyak peminat, contohnya Mona Fendy!

  1. Buku itu dikaitkan dengan trend bisnes yang populist (merakyat) sifatnya. Jadi, apabila perniagaan gaya MLM (multi-level-marketing) mula masuk ke negara ini, buku-buku motivasi dan panduan bagaimana saudara dapat berjaya sebagai agen MLM karangan Dr. Azman, laku berpuluh ribu naskhah dalam pasaran, sebab beratus ribu orang rakyat biasa memasuki skim-skim MLM, masing-masing mengejar impian dapat menjadi jutawan macam Dr. Azman.

  1. Buku trendy itu adalah karangan tokoh yang mempunyai banyak peminat. Jika saudara berpeluang menerbitkan karya jenis ini, memang rezeki baik. Sudahlah pengarangnya banyak peminat, isi bukunya pula trendy. Buku jenis itu belum dikarang, para penerbit sudah berebut-rebut meminta hak penerbitannya. Mahukah Mawi AF menuliskan bukunya tentang rahsia-rahsia dalam dunia fantasi AF yang hanya pelajar-pelajar AF sahaja tahu? Gosip-gosip AF ditulis oleh idola AF! Mahukah saudara menjadi penulis hantu (ghost writer) Mawi? Ini peluang cash-in. Mawi amat sibuk, takkan sempat menulis bukunya sendiri. Buku itu mesti terbit sekarang, sementara Mawi masih top. Ia akan jadi produk terhangat di pasaran. Masa cash-in amat singkat. Musim AF 2006 akan tiba tak lama lagi.

Apabila saudara hendak menulis ataupun menerbitkan buku-buku trendy, rezeki saudara singkat tempohnya. Apabila Mawi jatuh, apa-apa yang mempunyai kaitan dengan Mawi, insyaAllah ikut jatuh. Namanya pun buku trendy.



Buku Malaysia Melintas Selat Melaka

Mulai 2005, Kelompok Mizan dari Indonesia mula membeli lesen izin menerbitkan buku-buku terbitan dua buah penerbit Malaysia bagi diterbitkan semula di negara itu dalam versi bahasa Indonesia.


Kelompok Mizan adalah penerbit kedua terbesar di Indonesia, selepas PT Gramedia. Ia kalah kepada Gramedia disebabkan Gramedia mempunyai rangkaian kedai buku, suratkhabar dan majalah, manakala Kelompok Mizan memfokuskan bisnesnya pada buku-buku sahaja.


Kelompok Mizan terdiri daripada 16 buah anak-anak syarikat yang masing-masing menumpukan aktiviti menerbitkan buku bagi kumpulan sasaran masing-masing. Kategori penerbitan Mizan meliputi buku untuk kanak-kanak sehingga ensiklopedia.


Mizan dikuasai oleh keluarga keturunan Indonesia-Arab. Dengan demikian tidak hairanlah buku-buku terbitan Kelompok Mizan bersifat Islami.


Operasi penerbitan Mizan berpusat di Bandung, dengan ibu pejabat korporatnya sahaja yang berada di Jakarta.



Tuesday, August 16, 2005

Gunakan Bahasa Melayu Susastera

Apabila saudara menulis karya kreatif untuk diterbitkan oleh PTS, gunakan gaya bahasa standard susastera.


Contoh penggunaan bahasa standard susastera adalah sebagaimana yang digunakan oleh Sdr. Imad dalam karyanya “Cinta Pandang Pertama” dan karya Sdr. Norasyikin dalam karyanya “Cinta Pertama” yang disiarkan dalam blog ini.


Sila baca semula kedua-dua karya itu dan kaji perbezaan gaya bahasa pengarang-pengarang itu dengan gaya bahasa Melayu basahan yang lazimnya digunakan dalam dialog.



Monday, August 15, 2005

Selepas Dato' Dr. Fadhilah Kamsah, Siapa?

Sdr. Ahmad Fadzli Yusof adalah penulis muda PTS yang paling TOP sekarang, baik dari segi jumlah bukunya yang sudah terbit mahupun daripada segi rekod jualan buku-bukunya.


Bukunya yang bertajuk '55 Petua Orang Berjaya' menjadi top-seller PTS sejak ia dilancarkan ke dalam pasaran. Dalam tempoh tidak sampai 2 tahun ia sudah lima kali diulangcetak.


Sdr. Fadzli mula menulis buku pertamanya pada usia 24 tahun, iaitu sebaik-baik beliau tamat menduduki kertas peperiksaan terakhirnya. Beliau mengikuti bengkel latihan bagi penulis-penulis muda PTS. Dengan bakat sedia ada, ditambah dengan teknik penulisan yang dipelajari dalam bengkel itu, produktiviti penulisan beliau meningkat berlipat ganda.


Kita meramalkan Sdr. Fadzli akan menjadi pakar motivasi pembangunan diri paling top di negara kita dalam tempoh kurang sepuluh tahun dari sekarang. Beliau mempunyai kriteria yang membolehkan dirinya diterima baik oleh masyarakat sebagai pendorong - seorang yang memiliki ketampanan fizikal dan juga ketampanan sosial.


Beliau berasal daripada keluarga alim yang terkenal di Terengganu. Sdr. Fadzli adalah seorang peguam lulusan UIA, sudah menamatkan 'chambering', sudah mendapat ijazah sarjananya, dan kini sedang menyiapkan tesis PhDnya.


Orang Malaysia, tunggu! Selepas Dato' Dr. Fadhilah Kamsah, mentee beliau akan meneruskan perjuangan tokoh itu di atas persada motivasi negara.




Mencari Mentor

Kursus penulisan adalah aktiviti yang banyak dianjurkan oleh persatuan-persatuan penulis.Walau bagaimanapun kebanyakan kursus itu adalah kursus penulisan kreatif.


Walaupun namanya kursus penulisan, tetapi cara ia dikendalikan lebih banyak bersifat ceramah yang disampaikan oleh penulis-penulis yang sudah berjaya menerbitkan karya mereka. Akibatnya kursus-kursus itu tidak memindahkan kemahiran menulis kepada peserta.


Meskipun demikian, faedah utama menghadiri kursus-kursus seperti itu adalah motivasi bagi terus cuba menulis.


Jadi, saudara hadirilah kursus-kursus itu. Sesekali saudara dapat berkenalan dengan penceramah, dan dari situ saudara berpeluang bermentor dengan mereka. Inilah keuntungan paling besar menghadiri kursus penulisan.



Bakat Mengarang

Bakat menulis adalah modal asas hidup sebagai penulis. Lebih besar bakatnya, lebih beruntung. Tetapi bakat besar tridak cukup. Bakat memerlukan ilmu pengetahuan, kemahiran dan kecekalan, baru menghasilkan karya-karya yang mendatangkan royalti tinggi.


Bagaimanakah saudara dapat mengetahui apakah saudara mempunyai bakat menjadi penulis ataupun tidak?


Mula-mula saudara perlu tahu bahawa bakat menulis itu terdiri daripada banyak jenis-jenis bakat. Ambil sebagai contoh bakat menulis karya kreatif.

  1. Bakat menulis buku untuk bacaan kanak-kanak.

  1. Bakat menulis buku untuk remaja lelaki ataupun remaja perempuan.

  1. Bakat menulis novel bertaraf sastera.

  1. Bakat menulis cerita kelakar.

  1. Bakat menulis fiksyen sains.

  1. Bakat menulis novel sejarah.

  1. Bakat menulis cerita-cerita sedih.

  1. Bakat menulis cerita-cerita seram.

  1. Bakat menulis cerita-cerita romantik.

  1. Bakat menulis cerita-cerita perang.

  1. Bakat menulis cerita-cerita detektif.

  1. Bakat menulis cerita-cerita motivasi, cerita-cerita rakyat, cerita-cerita hantu, dan lain-lain.

Bakat adalah sesuatu yang diwarisi. Cuba saudara lihat, di kalangan keluarga dan sanak saudara, apakah bakat-bakat yang terdapat di kalangan mereka. Ada ataupun tidak individu-individu yang pandai mengarang ataupun bekerja dalam bidang yang memerlukan bakat bahasa.


Saudara juga boleh melihat ke belakang, dahulu semasa di sekolah, pernah ataupun tidak saudara memasuki sebarang pertandingan mengarang, ataupun menerima pujian daripada guru kerana karangan saudara baik. Jika pernah, itu tanda yang jelas saudara mempunyai bakat mengarang.




Memenangi Hati Editor

Pengurus jabatan editorial bertugas memilih buku-buku yang akan diterbitkaan. Beliau mempunyai beberapa orang editor di bawahnya. Editor adalah manusia biasa. Jika mereka tahu manuskrip saudara sukar diedit, mereka boleh menolak manuskrip saudara.

Antara alasan yang lazimnya dikemukakan oleh editor bagi menolak manuskrip penulis adalah:

  1. Bab-bab yang terlalu panjang, sampai berpuluh-puluh halaman.

  1. Gaya bahasa yang berbelit-belit, sukar difahami, dan ayat yang panjang-panjang.

  1. Tatabahasa yang salah. Sistem penambahan dan sendi tidak betul. Ayat tergantung.

  1. Tanda bacaan yang salah, tidak bersistem.

  1. Terdapat ayat-ayat yang dapat dikesan ia adalah ayat terjemahan daripada buku-buku Inggeris ataupun Arab, bukan ayat original si pengarang.

  1. Terlalu banyak petikan daripada buku-buku lain.

  1. Terlalu banyak definisi. Tidak banyak contoh.

Prestasi editor diukur dengan jumlah berapa buah buku yang dapat diterbitkannya setiap bulan. Editor perlu sekurang-kurangnya menerbitkan 2 buah buku sebulan. Mereka bekerja dalam keadaan yang banyak stres.

Beli dan baca buku-buku panduan menulis yang banyak di kedai. Hadiri kursus penulisan. Apabila manuskrip yang saudara hantar itu 'cantik', kerja editor menjadi mudah. Saudara akan menjadi penulis rebutan editor.



Nasib Penulis (lagi)

Kisah ini benar-benar pernah berlaku kepada seorang penulis terkenal. Beliau sekarang seorang profesor!


Pada suatu masa penulis itu mempunyai seorang kenalan yang ingin menjadi penerbit buku. Si kenalan memujuk supaya penulis itu sanggup menyerahkan mana-mana buku yang akan ditulis kepadanya bagi diterbitkan.


Penulis itu pun menyerahkan sebuah novelnya. Si kenalan itu pun menerbitkannya.


Dua tahun lebih semuanya senyap sahaja. Penulis itu pun pergi ke pejabat kenalannya. Kalau dapat, dia hendak meminta royalti.


Si kenalan memberitahu dia mencetak bukunya 3 ribu naskhah. Satu ribu naskhah sudah diserahkan kepada 3 buah pengedar, tapi cuma 400 yang laku. Yang lain ada dalam setornya mengumpul debu.


Kemudian si kenalan memberitahu dia tidak minat menjadi penerbit. Dia sudah menjadi pengedar minyak masak.


“Aku tak ada duit nak bayar royalti hang,” kata si kenalan. “Kalau mau, hang ambillah berapa botol minyak masak buat ganti royalti hang!”


Maka si penulis pun mengisi but keretanya dengan botol-botol minyak masak....




Satu Buku, Banyak Hakcipta

Apabila saudara menulis novel, hakcipta seluruh manuskrip itu adalah milik saudara seorang. Tetapi apabila manuskrip karangan saudara itu sudah terbit menjadi buku, ada beberapa hakcipta dalam buku itu yang bukan milik saudara, iaitu:

  1. Design kulit buku.

  2. Lukisan yang digunakan pada kulit buku.

  3. Perwajahan pada bahagian dalam buku.

  4. Layout buku.

  5. Ilustrasi dalam buku.

Katakanlah novel saudara iu diterbitkan oleh penerbit PTS. Apabila saudara menarik balik hak penerbitan novel itu daripada PTS sebab saudara hendak menerbitkannya sendiri, saudara mesti membuat semula semua 5 perkara di atas. Jika tidak, saudara bersalah kerana mencuri dan menjual hakcipta milik pihak lain.


Bakat Menulis, Bakat Bercerita

Para penulis buku-buku cerita untuk bacaan kanak-kanak dan remaja di negara ini perlu bersiap sedia bagi menghadapi perubahan cara kerja yang akan dilaksanakan oleh penerbit buku-buku kategori itu.

Bagi penulis-penulis baru, perubahan itu tidak menjadi masalah kerana mereka lebih terbuka kepada idea-idea baru.

Produk yang berkualiti dihasilkan oleh gabungan pelbagai bakat, ilmu dan kemahiran. Sebagai contoh, cerita-cerita kartun adalah gabungan usaha antara para pengarang cerita dengan para pelukis kartun. Jadi, siri Doraemon dihasilkan oleh sekumpulan pembekal cerita dan sekumpulan pelukis animasi.

Bakat yang digunakan bagi menghasilkan manuskrip buku-buku cerita adalah:

1. Bakat mencipta cerita.

Bakat ini adalah bakat asas bagi menghasilkan karya sastera kanak-kanak, remaja, kartun, komik, drama dan novel. Dua komponen dalam bakat ini adalah (a) bakat mencipta watak dan perwatakan dan (b) bakat mencipta plot dan sub-plot.

Jika saudara pandai mencipta cerita, saudara tidak semestinya pandai menuliskan cerita yang saudara cipta.

Penerbit siri kartun dan komik sudah lama membezakan bakat mencipta cerita dengan bakat melukis kartun ataupun komik. Oleh sebab itu mereka membeli cerita daripada orang lain dan kemudian menyerahkan cerita itu kepada penulis skrip dan seterusnya diserahkan kepada pelukis. Demikian juga penerbit siri televisyen, di mana mereka membezakan bakat mencipta cerita dengan bakat menulis skrip.

2. Bakat menuliskan cerita.

Bakat ini menghasilkan ayat-ayat cerita yang dapat menggambarkan pelbagai unsur dalam cerita dengan jelas. Jika saudara pandai mengarang ayat, tidak semestinya saudara pandai mencipta cerita. Dalam menghasilkan siri kartun diperlukan bakat melukiskan wajah watak-watak dan aksi kartun-kartun itu. Pelukis kartun tidak semestinya mempunyai bakat mencipta cerita.

Penerbit-penerbit buku di Amerika, Eropah dan Jepun sudah meniru cara kerja penerbit siri televisyen sudah mula membezakan proses mencipta cerita dengan proses menuliskan cerita. Hasil daripada perubahan cara kerja ini menyebabkan pada masa ini, sudah menjadi amalan lumrah di negara-negara itu, royalti buku dikongsi antara pencipta watak, pencipta cerita, ilustrator dan penulis cerita.

Penerbit-penerbit Malaysia perlu meniru cara kerja di negara-negara yang lebih maju bagi menghasilkan buku-buku cerita yang lebih tinggi mutunya. Situasi di negara kita pada hari ini adalah, (a) Kita perlu mencipta watak-watak baru sebagai tambahan kepada watak-watak tradisional seperti sang kancil, Pak Pandir dan Si Luncai. (b) Kita memerlukan cerita-cerita yang plotnya dapat memenuhi citarasa pembaca kontemporari.

Pada masa ini kita masih mengamalkan cara kerja lama di mana seluruh isi kandungan buku-buku cerita di negara ini dicipta oleh satu orang. Dia mencipta watak, dia mencipta plot, dan dia juga yang menulis cerita. Amalan tradisional ini perlu ditamatkan dan digantikan dengan strategi dan prosedur kerja yang lebih efektif dan profesional.



Sunday, August 14, 2005

Cinta Pandang Pertama

“Bosannya…” Shamsuri berbisik kepada dirinya sendiri.

Mata pelajaran sejarah tentang kejatuhan Empayar Majapahit yang sedang diajarkan oleh Cikgu Hasnizan tidak diambil perhatian sepenuhnya. Dia sudah kepenatan. Otaknya sudah penuh disumbat dengan pelbagai maklumat sejak pagi tadi.

“Assalamualaikum!”

Semua mata dalam bilik darjah Tingkatan Satu Ibnu Sina itu tertumpu kepada empunya suara.

Ustaz Razali yang garang itu berdiri di muka pintu.

“Wa’alaikumussalam,” Cikgu Hasnizan menjawab. Murid-murid turut sama menjawab, cuma bunyinya sekadar berbisik.

Shamsuri terjenguk-jenguk kerana pandangannya dihalang oleh beberapa kepala di sebelahnya. Lehernya dipanjangkan sedikit. Barulah kelihatan wajah Ustaz Razali.

Cikgu Hasnizan mendekati muka pintu. Ustaz Razali berbicara sesuatu dengan Cikgu Hasnizan yang tidak dapat Shamsuri tangkap isinya. Sesekali Cikgu Hasnizan mangangguk-angguk.

Kemudian, Si Dia muncul. Cikgu Hasnizan menjemput Si Dia masuk ke kelas.

“Minta maaf kerana mengganggu. Andai tiada apa-apa, saya minta diri dahulu,” ujar Ustaz Razali sebelum menghilangkan diri. Cikgu Hasnizan sekadar mengangguk.

Si Dia mula melangkah masuk ke kelas. Mata Shamsuri terpaku kepada wajah itu. Entah mengapa, jantungnya tiba-tiba berdegup pantas. Matanya terus mengekori langkah insan tersebut. Mulutnya sedikit terlopong.

“Alangkah cantiknya gadis itu,” Shamsuri bercakap separuh berbisik. Dia menelan air liurnya.

Fahmi mengangguk-angguk walaupun sebenarnya kenyataan tadi hanya ditujukan kepada diri Shamsuri sahaja. Dia tidak sangka Fahmi terdengar akan kata-katanya. Dia tidak sangka yang Fahmi berkongsi kekaguman yang sama dengannya.

“Ada meja kosong?” tanya Cikgu Hasnizan.

“Shamsuri...” panggil Cikgu Hasnizan tiba-tiba selepas mendapati bahawa meja yang dimaksudkan tiada.

“Saya!” Pantas Shamsuri menjawab panggilan Cikgu Hasnizan. Sudah terbayang-bayang di mindanya arahan yang bakal keluar daripada mulut gurunya itu.

“Apakah kamu mahu membiarkan pelajar baru ini berdiri di sini?”

Shamsuri faham soalan itu. Tersembunyi arahan di sebalik soalan itu. Pantas sahaja Shamsuri menyusun langkah menurut arahan tersebut.

Jantungnya makin berdegup kencang. Tiba-tiba wajahnya terasa panas. Meja dan kerusi lebihan yang tersusun di belakang kelas diangkat satu persatu. Shamsuri merasakan semua mata di dalam kelas itu sedang memandangnya tetapi dia tidak berani berpaling untuk memastikan kebenaran tanggapannya.

“Mahu letak di mana?” tanya Shamsuri.

“Di sini,” ujar Cikgu Hasnizan sambil jemarinya menunjukkan posisi dan kedudukan yang dikehendaki.

Shamsuri mengangguk. Cepat-cepat dia menyusun kerusi dan meja di tempat yang dimaksudkan. Dia sudah tidak tahan lagi dibogelkan oleh mata-mata yang memandangnya sejak tadi.

“Sudah?” tanya Cikgu Hsnizan sekadar mahu memastikan bahawa kerusi dan meja itu sudah sedia untuk diduduki oleh pelajar baru itu.

Shamsuri mengangguk.

“Terima kasih.” Suara lembut itu berdesup-desup menggegarkan gegendang telinganya. Cepat pula isyarat itu sampai ke ruang hatinya. Ada sesuatu yang memenuhi ruang udara jantungnya tiba-tiba.

Shamsuri sesak nafas. Tubuhnya tiba-tiba menggeletar tetapi tidak terlihat di mata orang lain. Hanya dia yang dapat merasakannya.

Shamsuri mengangguk. Tidak dipandang langsung kepada gadis itu.

Lidahnya keras. Tiada kata-kata yang dapat dilafazkan. Suaranya seolah-olah silu untuk keluar dari ruang halqumnya.

Tergopoh-gapah dia pulang ke tempatnya. Kakinya tidak mahu menurut arahan, bahkan bagai dipaksa-paksa menyusun langkah sumbang tatkala Shamsuri kembali ke tempat duduknya.

“Siapakah Si Dia?” hati Shamsuri melonjak-lonjak ingin tahu siapakah insan yang telah menegurnya tadi.

Inilah kali pertama dia melihat wajah itu. Inilah juga kali pertama hatinya terusik sejak menempuhi alam persekolahan peringkat menengah. Shamsuri mengharap-harap agar Cikgu Hasnizan akan meminta gadis itu memperkenalkan dirinya di hadapan. Nanti tidaklah dia perlu menebal muka untuk bertanyakan nama gadis itu.

Namun, harapan tinggal harapan. Si Dia terus mengambil tempat duduknya. Sempat Si Dia bersalam dengan teman-teman baru di sekelilingnya.

Gadis Si Dia itu terus mengukir senyuman. Pandangan Shamsuri bertembung dengan senyuman itu. Tidak berkelip matanya. Pada lesung pipit yang terukir di pipinya menambahkan seri senyumannya.

“Tetapi, siapakah Si Dia itu?” Makin galak hatinya memaksa ingin tahunya supaya mencari nama gadis tersebut.

“Apa nama saudari?”

Pucuk dicita, pucuk juga yang mendatang. Soalan Cikgu Hasnizan benar-benar membuka ruang kelegaan di hati Shamsuri. Shamsuri pasang telinga.

“Maryam Razali,” gadis itu menjawab sepatah.

“Maryam Razali!” bisik Shamsuri mengulang kembali nama tersebut. Cepat-cepat nama itu disematkan di dalam kotak memorinya.

“Maryam...” sekali lagi dia menyebut nama itu.

“Razali?” Shamsuri tersentak. Matanya sedikit terbeliak.

“Ustaz Razali?” Wajah Ustaz Razali mula muncul di benak pemikirannya. Barulah dia tahu kenapa Ustaz Razali yang mengiringi gadis itu ke mari.

“Sebelum ini bersekolah di mana?” Cikgu Hasnizan masih meneruskan sesi perkenalan.

“Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tok Jiring.”

Shamsuri mengangguk-angguk. Seingatnya sebelum Ustaz Razali mengajar di sini, dia pernah menjadu guru di sekolah yang disebutkan oleh Maryam. Barulah Shamsuri menemui titik-titik yang mempertemukan antara Maryam dengan Ustaz Razali.

Cikgu Hasnizan masih meneruskan perbualan dengan Maryam. Shamsuri tidak ambil peduli semua itu.

Cukuplah. Dia sudah mengetahui nama gadis tersebut.

Barangkali gadis itu juga sudah mengetahui namanya. Bahkan namanya adalah yang pertama di dalam kelas ini yang diperkenalkan kepada Maryam apabila Cikgu Hasnizan memintanya menyediakan meja dan kerusi untuk Maryam. Terasa ada sesuatu yang mengembang di sebalik tulang rusuknya.

Shamsuri menarik nafas panjang. Dibuang segala angan-angan yang berebut-rebut mahu masuk ke dalam otaknya. Layangan mindanya dipusatkan kembali ke alam realiti.

“Saya lihat saudara gembira sahaja,” Fahmi tiba-tiba bersuara apabila melihat senyuman Shamsuri yang tidak mahu lekang itu.

Cepat-cepat Shamsuri buang senyuman itu. Dia tidak mahu sesiapa pun, termasuk Fahmi, mengetahui akan perasaannya sekarang. Takut nanti ditertawakan teman-temannya. Namun, jauh di sudut hatinya, lafaz-lafaz kegembiraan jelas kedengaran. Pertama kali dia berasa sebegini. Tidak dapat dipastikan perasaan itu, namun dia benar-benar teruja dengan pengalaman baru ini.

Tiba-tiba tengah hari yang membosankan itu berubah wajah. Setiap tutur kata yang keluar dari mulut Cikgu Hasnizan ibarat melodi indah yang mendamaikan jiwa.

Shamsuri tidak lagi merasa mengantuk. Dia berjanji tidak akan mengantuk lagi dalam bilik darjah.

(Petikan daripada novel jibunsyi karya Imad yang bakal terbit)



Hakcipta dan Hak Penerbitan

Hakcipta dan Hak Penerbitan adalah dua konsep yang mesti difahami oleh penulis, demi kebaikan penulis sendiri. Banyak penulis mengalami kerugian besar disebabkan mereka tidak memahami kedua-dua konsep ini.


Banyak penulis hanya faham konsep 'hakcipta' sahaja. Malah ada Sasterawan Negara yang tidak faham wujudnya apa yang disebut 'hak penerbitan'. Akibatnya mereka menandatangani perjanjian penerbitan yang amat merugikan penulis.


Apabila saudara menulis buku, secara automatik hakcipta dan hak penerbitan buku itu adalah saudara punya. Sesiapa yang memiliki hakcipta karyanya, dia juga memiliki hak penerbitan karya itu. Baik hakcipta mahupun hak penerbitan, kedua-dua boleh dipindahkan kepada pihak lain.


Jadi ada penulis yang menjualkan hakciptanya kepada penerbit. Sebagai contoh, novel Keris Mas “Saudagar Besar dari Kuala Lumpur” hakciptanya sudah dibeli oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Jadi hakcipta karya itu sudah menjadi milik DBP. Hak Penerbitannya juga dimiliki oleh DBP.


Kalau besok novel “Saudagar Besar dari Kuala Lumpur” itu diterjemahkan ke dalam bahasa Jepun oleh sebuah penerbit Jepun, dan berjaya dijual 100 ribu naskhah di sana, semua royaltinya diambil oleh DBP. Hakcipta versi terjemahan itu dimiliki oleh pihak Jepun.


Jika novel itu diterjemahkan ke dalam bahasa Hindi di India, hakcipta versi terjemahan itu dimiliki oleh pihak di India. Royaltinya diambil oleh DBP.


Jika saudara tidak mahu menjual hakcipta buku saudara kepada penerbit, apakah yang mengizinkan penerbit menerbitkan buku saudara?


Begini. Saudara hanya mengizinkan penerbit itu menerbitkan buku saudara sahaja. Jadi, kepada penerbit itu, saudara memberikan hak menerbitkan, mencetak, menyimpan, mengedar dan menjual buku saudara. Sebagai imbalan, saudara akan dibayar sekian-sekian banyak royalti ataupun honorarium.


Isunya sekarang, berapa lama tempoh yang saudara benarkan si penerbit memegang hak menerbiktan buku saudara itu?


Cuba saudara baca balik klausa dalam dokumen perjanjian penerbitan yang saudara tandatangani dengan penerbit itu. Ada ataupun tidak dinyatakan tempoh hak penerbitan yang saudara berikan kepada penerbit itu - selama satu tahun, lima tahun, dua puluh tahun, ataupun 'selagi ada bulan dan matahari'?


Dalam tempoh hak penerbitan, walaupun hakcipta buku itu saudara punya, tetapi saudara tidak boleh menukar penerbit saudara. Katakanlah, penerbit saudara adalah DBP. Dalam dokumen perjanjian penerbitan dengan DBP, tidak disebutkan had tempoh hak penerbitan itu. Ini bermakna, saudara menyerahkan hak penerbitan buku saudara itu sampai bila-bila!


Katakanlah, sudah sepuluh tahun DBP tidak mahu mengulangcetak buku saudara, saudara tidak boleh menyuruh penerbit lain menerbitkan buku saudara itu. Yang berhak menerbitkan buku saudara adalah DBP sahaja. DBP mahu terbit semulakah, tak mahu terbit semulakah, itu hak DBPlah!


Kalau saudara hendak menjual hakcipta buku itu kepada penerbit lain, penerbit itu akan menghadapi masalah. Dia tidak dapat hendak menerbitkan sendiri buku itu. Sebab hak menerbitkannya dipegang oleh DBP.


Semua penulis DBP ambil perhatian perkara ini. Kita perlu berpakat membuat memorandum dan menyerahkannya kepada DBP meminta supaya DBP, sebagai penerbit milik penuh kerajaan, menyemak semula dokumen perjanjian penerbitan yang digunakannya sekarang, dan diselaraskan dengan hasrat kerajaan menggubal undang-undang harta intelektual, iaitu bagi melindungi harta intelektual rakyat negara ini. Semangat yang terkandung di dalam dokumen perjanjian penerbitan DBP sekarang sudah tidak selaras dengan semangat undang-undang harta intelektual.




Penulis Banyak Songel

Kebanyakan penulis mempunyai sikap kooperatif, mudah berunding dan suka bekerjasama dengan penerbit. Tetapi, macam biasalah, ada yang 'banyak songel'.


Bagi saudara yang baru hendak menceburkan diri dalam dunia penulisan, elakkan perkara-perkara berikut:

  1. Meminta layanan istimewa dari penerbit. Sebagai contoh saudara minta kekecualian daripada dikenakan prosedur yang dikenakan kepada semua penulis lain. Kalau penulis lain tahu saudara diberi layanan istimewa, cakap penerbit tak dipercayai lagi oleh penulis-penulis lain. Penerbit takut hilang kredibiliti, suatu hal yang amat berbahaya dalam dunia bisnes. Bagi penerbit, hilang seorang penulis lebih baik daripada hilang kredibiliti.

  1. Apabila editor melakukan kesilapan teknikal, sebagai contoh nama saudara salah eja, jangan mengutuk penerbit dalam Yahoo group saudara. Masalah teknikal, penyelesaiannya adalah secara teknikal. Ejaan yang salah dapat dibetulkan apabila buku saudara diulangcetak, tetapi nama baik yang rosak tak dapat diperbaiki. Saudara boleh kutuk orang, tetapi orang pun boleh kutuk saudara. Jangan kutuk-mengutuk, besok lusa, mana tahu, kita terpaksa bersua muka.

  1. Saudara jangan 'depan cakap lain, belakang cakap lain' dengan editor. Depan editor sudah setuju buku saudara diterbitkan, balik belakang tulis SMS tarik balik keputusan itu. Ingatlah, editor sudah banyak menggunakan masa bagi memproses manuskrip saudara: kos mengedit, buat layout, bayar pelukis ilustrasi, buat design kulit, uruskan CIP, buat filem, tiba-tiba saudara tak mahu tandatangani perjanjian penerbitan! Cerita saudara yang cakapnya tak boleh dipegang tentu sampai ke pengetahuan editor-editor syarikat lain.

  1. Apabila penerbit mengaturkan aktiviti promosi buku saudara, janganlah minta bayaran itu ini. Penerbit sudah mengeluarkan banyak kos bagi mengadakan aktiviti itu, ambil sikap sama-sama mempromosi buku saudara. Jangan tengok jangka masa pendek, tengok jangka masa panjang. Kalau saudara banyak syarat, penerbit akan mempromosi buku-buku penulis lain.


Ingatlah, penerbit mempunyai beratus-ratus penulis, masing-masing dengan bukunya. Pegawai promosi di penerbit itu diberi bajet tahunan. Beliau perlu mengadakan sebanyak-banyak aktiviti promosi menggunakan peruntukan wang yang terhad. Kalau saudara minta dibayar untuk itu dan ini, beliau akan mencari penulis lain. Jadi, jangan merungut jika buku-buku saudara tidak dipromosi.



Buku Tak Laku: Apa Penerbit Buat?

Sudah 3 tahun berturut-turut saudara menerima hanya dua tiga ratus ringgit sahaja sebagai bayaran royalti buku saudara yang bertajuk “Panduan Menjadi Penggerak Perubahan Masyarakat.”


Buku saudara dicetak 2000 naskhah, laporan jualan yang saudara terima dari penerbit menunjukkan sampai hari ini baru 453 naskhah dapat dijual. Apakah yang akan berlaku ke atas baki buku yang masih ada dalam setor penerbit?


Buku yang tidak laku dijual memakan ruang dalam setor. Ruang adalah wang. Setiap kaki persegi ruang setor adalah disewa. Buku yang baru dicetak perlu disimpan dalam setor. Buku lama berlonggok-longgok. Takkan nak sewa setor baru!


Berikut adalah beberapa cara yang diamalkan oleh penerbit bagi menyelesaikan masalah buku tak laku.

  1. Jika buku itu sesuai dengan sekolah, ia didermakan kepada perpustakaan-perpustakaan sekolah, khususnya sekolah-sekolah luar bandar yang dipilih oleh penerbit. Kos penghantaran ditanggung oleh penerbit.

  1. Buku-buku itu didermakan kepada banyak pihak yang menulis surat meminta sponsor buku-buku sebagai hadiah untuk pelbagai pertandingan dalam acara dan majlis yang mereka adakan.

  1. Buku-buku itu dijadikan gula-gula promosi dalam pelbagai pameran yang diadakan oleh penerbit. “Beli 2 dapat 3.”

  1. Dijual kepada pembeli dengan potongan harga sampai 75%.

  1. Dilelong RM1 satu ataupun 50 sen satu dalam pesta lelong.

  1. Dijual pukal kepada pembeli buku-buku reject dengan harga yang tinggi sedikit daripada harga suratkhabar lama!

  1. Dijual kepada pembeli kertas buruk.

Bilakah masanya buku saudara dijual sebagai kertas buruk? Empat tahun selepas tarikh buku saudara diterbitkan.



Apa Itu 'Harga Invois'?

Istilah 'harga invois' digunakan oleh penerbit dalam urusan perniagaan hariannya. Namun saudara perlu tahu istilah ini sebab ia boleh menyebabkan saudara untung ataupun rugi sebagai penulis.


Setiap penerbit mempunyai istilah masing-masing apabila menetapkan formula kadar bayaran royalti kepada penulis. Mereka juga mempunyai cara-cara sendiri apabila membuat kiraan bayaran royalti.


Penerbit PTS menetapkan kadar bayaran royalti untuk buku 'edisi paperback' sebagai 5% daripada 'harga jualan' yang dicetak pada kulit belakang buku itu. Saudara tengok sendiri berapa harga buku saudara pada buku saudara. Disebabkan harga buku PTS sudah dicetak pada kulit buku, kedai buku tidak boleh menaikkan harga sesuka hati, suatu hal yang kedai-kedai buku tak berapa suka! Bagi setiap naskhah yang terjual di kedai, saudara dibayar 5% oleh PTS. Kalau buku saudara RM10, saudara dapat 50 sen.


Ada penerbit membayar royalti 10%, TETAPI daripada 'harga diskaun' kepada penjual. Pengedar-pengedar buku dan kedai buku membeli buku daripada penerbit pada harga yang lebih murah daripada harga saudara beli di kedai buku. Mereka mendapat diskaun, yakni potongan harga. Pengedar-pengedar besar boleh mendapat diskaun antara 50 – 70%. Katakanlah buku saudara RM10, pengedar diberi 50% diskaun, ertinya pengedar membeli pada harga RM5. Bagi setiap buku saudara yang dijual kepada pengedar, saudara dapat 10%, iaitu 50 sen.


Baik, apa itu 'harga invois'. Invois adalah surat 'tuntutan bayaran' yang dikeluarkan oleh penerbit kepada sesiapa yang membeli buku daripadanya. Harga invois serupa dengan 'harga diskaun'.


Bagi saudara sebagai penulis, jika saudara diberi royalti berdasarkan harga diskaun, mahupun harga invois, isunya adalah, bagaimana saudara nak tahu sama ada penerbit membuat kiraan jujur ataupun tidak? Penerbit tidak memberi 50% kepada semua pengedar dan pekedai. Kedai-kedai kecil lazimnya mendapat diskaun rendah sebab mereka tidak membeli banyak naskhah. Manakala agen-agen yang membeli tunai lazimnya diberi diskaun paling tinggi, boleh sampai 70%. Bagaimana kalau penerbit memberitahu saudara bahawa buku saudara ditolak 55% harga diskaun, bukan 35% sahaja?


Ini baru cerita bagaimana penerbit menawarkan royalti kepada penulis. Ini belum masuk bab bagaimana royalti saudara dikira bagi tujuan menuliskan jumlah wang yang akan dihantar kepada saudara!


Itulah sebabnya sebagai penulis, saudara memerlukan ilmu-ilmu pengetahuan sampingan berkenaan dunia perbukuan, supaya saudara dapat membuat keputusan yang lebih baik bagi diri saudara.



Menulis Buku Cerita untuk Sekolah

Jika saudara guru, lazimnya cara guru berfikir lebih kurang begini: Tulis buku sekolah rendah lain, tulis buku sekolah menengah lain. Pola fikir guru sudah dikotak-kotakkan begitu.


Ada pola fikir yang merugikan. Cara berfikir seperti di atas tidak menguntungkan mana-mana pihak. Penulis rugi, penerbit rugi, penjual buku pun rugi. Sekolah pun tidak untung!


Di seluruh negara sekarang terdapat sekitar 10 ribu buah sekolah. 1,300 adalah sekolah menengah, selainnya sekolah rendah. Jikalau buku yang saudara tulis itu cuma sesuai untuk sekolah menengah, jumlah jualan sangat kecil, saudara nak makan apa? Penerbit nak makan apa? Penjual nak makan apa?


Kelebihan sekolah menengah adalah, walaupun jumlahnya kecil, kedudukannya dapat dilawati oleh penjual-penjual buku sebab semua sekolah menengah terletak berhampiran dengan jalan raya.


Jika buku saudara hanya sesuai untuk sekolah rendah, walaupun jumlah sekolah rendah adalah sekitar 8 ribu buah, ada 2 ribu buah sekolah rendah di negara kita yang kaya raya ini, yang tidak mempunyai bekalan elektrik. Kalau elektrik pun tidak ada, takkan ada penjual buku yang mahu melawati sekolah-sekolah itu. Lebih daripada 4 ribu buah sekolah rendah terletak amat jauh daripada kedai buku paling dekat.


Inilah faktor, apabila saudara hendak menulis buku cerita untuk bacaan murid sekolah, tulislah buku yang sesuai dibaca oleh pelajar darjah 5, 6, tingkatan 1 dan 2. Dengan itu buku saudara dapat dijual kepada kedua-dua sekolah!


Penerbit dapat memasarkan buku kepada audiens yang lebih besar, penjual buku dapat menjual kepada lebih banyak sekolah, penulis mendapat royalti yang lebih tinggi, dan sekolah rendah mendapat buku-buku yang lebih tinggi mutunya.