Friday, December 09, 2005

Rahsia Kejayaan Majalah-majalah Karangkraf

Adakah saudara berminat menerbitkan majalah? Cuba saudara fikirkan maklumat ini.

Karangkraf adalah penerbit majalah bahasa Melayu yang paling besar. Suatu perkara yang menarik pada majalah-majalah Karangkraf adalah bahawa majalah-majalah itu tidak mengandungi banyak iklan di dalamnya.

Dalam pemikiran orang media mainstream, majalah dan akhbar komersial tidak mungkin dapat diterbitkan tanpa perolehan yang cukup daripada bayaran iklan. Tetapi jelas sekali majalah-majalah Krangkraf yang tidak mengandungi banyak iklan itu berjaya menjadikan Karangkraf penerbit majalah yang paling besar di negara itu.

Tanpa iklan, majalah-majalah Karangkaf hidup dengan menggunakan strategi yang amat berbeza daripada majalah-majalah lain, iaitu dengan mengawal kos pengeluarannya.

Dengan mengawal kos, Karangkraf mendapat keuntungan daripada jumlah edaran setiap majalahnya, di mana lebih tinggi edaran sesuatu majalah itu, lebih besar keuntungannya. Sebaliknya, dalam pemikiran mainstream, majalah dan akhbar mendapat untung daripada bayaran iklan, di mana lebih banyak iklan yang diterima, lebih besar keuntungan majalah itu.

Di manakah kelebihan strategi bisnes Karangkraf? Majalah-majalah yang bergantung kepada iklan mengalami 2 situasi:

(a) Yuran iklan tinggi pada masa ekonomi baik, tetapi apabila ekonomi jatuh, yuran iklan ikut jatuh dengan ketara sekali disebabkan agen-agen iklan yang cenderung tidak tidak membayar hutang. Perangai agen iklan culas membayar hutang adalah masalah paling besar para penerbit, baik dalam media cetak mahupun elektronik. Bandingkan isu ini dengan apa yang dialami oleh Krangkraf, di mana disebabkan majalah-majalah Karangkraf tidak bergantung kepada iklan, dalam masa ekonomi meleset sekalipun Karangkraf dapat mengekalkan keuntungannya.

(b) Majalah-majalah yang bergantung kepada perolehan iklan sentiasa mencetak iklan-iklan itu dahulu, kemudian baru meminta agensi iklan membayar yuran. Amalan ini memaksa majalah-majalah itu memberi kredit yang besar kepada agensi-agensi iklan. Risiko agensi-agensi iklan tidak membayar hutang kepada penerbit majalah adalah sangat tinggi. Risiko ini tidak dihadapi oleh Karangkraf. Disebabkan ia tidak bergantung kepada iklan, jikalau ada agensi yang mahu mengambil ruang iklan dalam majalah-majalah Karangkraf, syarikat itu berupaya memaksa agensi berkenaan membayar tunai sebelum iklannya dicetak. Majalah yang bergantung nyawa pada yuran iklan takkan dapat melakukan apa yang dilakukan oleh Karangkraf itu.

Jikalau saudara penerbit kecil, adakah saudara dapat meniru model bisnes Karangkraf?

Karangkraf dapat mengawal kos pengeluarannya disebabkan penerbit itu mempunyai percetakannya sendiri. Faktor kritikal ini tidak ada pada penerbit kecil seperti saudara.



Thursday, December 08, 2005

Dicari: Penulis "Story-board"

PTS FORTUNA mencari sesiapa yang mempunyai kemahiran menulis story-board bagi buku-buku terbitannya untuk diterbitkan semula dalam edisi komik.

Bagi saudara yang belum biasa dengan profesion ini, kerja-kerja penulisan story-board adalah seperti berikut:

1. Membaca dengan teliti dan betul-betul memahami cerita yang sudah siap ditulis oleh pengarang.

2. Memilih adegan-adegan dalam cerita itu yang hendak dimasukkan ke dalam komik.

3. Menuliskan dialog-dialog yang akan dikomikkan.

4. Melukiskan aksi-aksi menggunakan lakaran kasar sahaja bagi setiap frame, cukup dengan menggunakan lukisan batang mancis.

Bakat-bakat utama yang perlu dimilikki oleh seseorang penulis story-board adalah pertama, kepintaran berfikir secara visual dan berlakon secara mental. Kedua, bakat mencipta pergerakan yang perlu diterjemahkan ke dalam lukisan oleh pekomik.





Wednesday, December 07, 2005

Perempuan Lebih Pandai Menulis untuk Remaja?

Apabila identiti JK Rowling yang sebenar terbongkar, barulah orang tahu bahawa di sebalik nama lelaki itu adalah seorang perempuan. Jualan siri Harry Potter menjadikan beliau lebih kaya daripada Ratu Elizabeth.


JK Rowling adalah seorang ibu tunggal yang mempunyai anak-anak remaja awal. Adakah ini semacam menunjukkan kaum ibu mempunyai potensi yang lebih baik bagi berjaya menghasilkan buku-buku untuk bacaan remaja dibandingkan dengan kaum bapa?

Sebelum JK Rowling, nama yang terkenal dalam dunia buku remaja adalah Enid Blyton. Buku-buku Enid Blyton menjadi model kepada penulisan cerita-cerita bagi bacaan remaja. Karya beliau diterjemahkan ke dalam puluhan bahasa di segenap pelosok dunia.

Apa yang dilakukan oleh Enid Blyton ditiru oleh para penulis dan penerbit buku-buku remaja di seluruh dunia. Buku-buku cerita Enid Blyton dibuat bersiri-siri, maka seluruh dunia menerbitkan siri-siri seperti itu yang ditulis oleh penulis-penulis tempatan.

Buku-buku Enid Blyton mengandungi mesej moral yang terlalu terang dan jelas, maka seluruh dunia meniru gaya itu. Unsur mengajarkan nilai-nilai murni “yang baik dibalas baik, yang jahat dibalads jahat” menjadi ciri utama cerita-cerita Enid Blyton.

Buku-buku Enid Blyton kecil-kecil, maka di mana-mana pun buku untuk remaja diterbitkan dalam saiz kecil-kecil. Cerita-cerita Enid Blyton mempunyai plot yang ringkas, maka di mana-mana pun cerita untuk remaja mengemukakan plot-plot yang ringkas. Akibatnya buku-buku Enid Blyton adalah nipis dan dijual dengan harga yang murah.

Sebelum JK Rowling, tidak ada mana-mana penulis yang begitu berjaya menghasilkan buku-buku cerita untuk bacaan remaja lelaki dan perempuan. Buku-buku Harry Potter lebih tebal daripada sesetengah buku cerita untuk bacaan dewasa, dengan harga jualan yang serupa dengan buku-buku dewasa.

JK Rowling menulis cerita-ceritanya menggunakan formula yang menukar semua tradisi Enid Blyton. Beliau menulis untuk bacaan remaja, bukan untuk mengajar-ajar remaja. Inilah perbezaan paling pokok antara Enid Blyton dan JK Rowling!




Bengkel Tim KP

Perhatian! Perhatian!

Anggota-anggota tim projek KP,
Sdr. Zafran, Sdr. Faizah, Sdr. Hafez, Sdr. Alif, Sdr. Ashadi, dan Sdr. Zalisa ambil perhatian bengkel kemajuan projek akan datang:

Tarikh: 11 Disember 2005

Tempat: Taman Permata

Waktu: 10 pagi - 5 ptg

Agenda adalah seperti berikut:

1. Menyelaraskan cerita induk.

2. Menyelaraskan gaya bahasa.

3. Tiap-tiap anggota tim mengemukakan jalan cerita masing-masing supaya dapat diberi feedback.

4. Mencari idea bagi mendapatkan bekalan lebih banyak cerita.

5. Mencari idea siapa dan bagaimana harus menyediakan skrip komik.

Nota: Sdr. Zafran, sila kendalikan bengkel.




Tuesday, December 06, 2005

Bengkel Fiksyen Sejarah: Ahad 11 Disember 2005

Perhatian! Perhatian!

Bagi saudara-saudara yang berminat menjadi penulis fiksyen sejarah, sila datang ke bengkel ini.

Tempat: Sekolah al-Ikhlas, Taman Permata, Hulu Kelang. (Berdekatan dengan Supermarket GIANT. Sederet dengan 7-11. Ada Klinik Gigi Dr. Nooriah, kami di tingkat 2, atas klinik itu.) Kalau sesat hubungi Pn. Ainon 012 302 5971

Masa: Jam 10 pagi sampai 5 petang.

Bengkel ini adalah bengkel terbuka, oleh itu saudara-saudara yang belum mendaftar pun masih boleh datang. Jika saudara hendak membawa sahabat pun, kita persilakan.





Duit Komik Melayu untuk Penerbit Cina

Remaja lelaki adalah lubuk duit bagi penerbit-penerbit komik. Sayang sekali duit remaja lelaki Melayu tidak dikaut oleh penerbit-penerbit Melayu.

Komik-komik yang mendominasi pasaran kita sekarang adalah 90 peratus komik impot dari Hong Kong, Taiwan dan Jepun yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu.

Kita harap fenomena ini bersifat sementara dan fasa peralihan sahaja, iaitu sebelum penerbit-penerbit tempatan dapat merancang dengan betul bagaimana mereka dapat menghasilkan komik-komik yang digemari oleh remaja tempatan.

Walaupun penerbit tempatan tahu lubuk emas ini tetapi mengapakah mereka tidak dapat menghasilkan komik-komik yang dapat mengalahkan komik-komik impot?

Kegagalan penerbit komik tempatan adalah pada cara kerja kita yang tidak saintifik. Penyelidikan psikologi sudah mengenalpasti bahawa kepintaran mencipta cerita, menulis cerita dan melukis jarang sekali dimiliki oleh seseorang individu.

Penerbit tidak boleh menyuruh pelukis-pelukis komik melakukan 3 tugas yang sangat berbeza, iaitu mencipta cerita, menulis skrip komik, dan melukis. Inilah yang menyebabkan mutu cerita dalam komik-komik tempatan tidak dapat bersaing dengan mutu cerita komik-komik Cina dan Jepun.

Di Jepun, Korea dan Taiwan, pelukis komik hanya melukis komik. Itu sahaja. Cerita dicipta oleh orang lain, iaitu pembuat cerita. Skrip komik disediakan oleh orang lain. Pekomik hanya melukiskan komik sahaja.

Kata pepatah Melayu, yang memanjat kelapa biar memanjat kelapa, yang melapah kerbau biar melapah kerbau, yang merendang biar merendang. Jangan disuruh orang yang memanjat kelapa juga melapah kerbau dan memasak rendang sampai siap. Kata Nabi Muhammad, jangan serahkan kerja kepada orang yang bukan pakarnya, nanti binasa.



Monday, December 05, 2005

Produk untuk Remaja Lelaki

Pasaran bahan bacaan remaja lelaki adalah sektor yang besar potensinya. Penerbit-penerbit tempatan sampai sekarang belum berjaya mengaut keuntungan besar daripada sektor ini.

Kesedaran akan potensi sektor remaja lelaki memang disedari oleh para penerbit. Creative sudah lama menerbitkan karya untuk bacaan remaja lelaki. Alaf21 juga sudah mencuba, tetapi usaha-usaha itu tidak dilakukan dengan cara yang terancang.

Kekurangan yang berlaku dalam sektor remaja lelaki sekarang ini dipenuhi oleh produk komik-komik yang diimpot dan diterjemahkan daripada bahasa Cina dan Jepun.

Penerbit-penerbit yang paling banyak mengaut keuntungan daripada pasaran remaja lelaki adalah penerbit yang dimiliki oleh usahawan-usahawan Cina.

Ikut sama cuba mendapat keuntungan daripada sektor ini adalah Karangkraf yang sudah melesen manga-manga Jepun bagi diterbitkan dalam bahasa Melayu.

Salah satu kesan sampingan daripada banjir bahan-bahan komik Cina dan Jepun adalah penyerapan unsur-unsur nilai bangsa Cina dan Jepun yang mungkin bertentangan dengan nilai-nilai tempatan.

Kita memerlukan penerbit yang mempunyai falsafah jelas bagi menerokai pasaran remaja lelaki negara kita, supaya kepentingan kewangan dan kepentingan kebudayaan dapat digabungkan dengan cara-cara yang kreatif dalam mencipta produk-produk tempatan yang diminati oleh remaja lelaki negara ini.