Friday, September 01, 2006

Buku Ever Popular

Jika saudara hendak menjadi penerbit yang sanggup memikul tanggungjawab sosial dengan menerbitkan buku-buku perjuangan, saudara perlu mempunyai ratusan judul yang disebut "cash-flow products".

Sebaik-baiknya, nisbah antara judul perjuangan dengan buku cash-flow adalah 30 - 70. Ini bermakna, daripada 10 judul yang terbitkan, 7 mestilah buku cash-flow.

Judul-judul itu dipanggil "judul cash-flow" kerana ia menjamin wang tunai dapat terus mengalir masuk ke dalam akaun syarikat saudara sepanjang tahun, baik dalam masa ekonomi sihat mahuun gawat.

Sesetengah jenis buku sentiasa ada pembelinya, sepanjang tahun, tahun demi tahun. Dalam zaman gawat ekonomi pun buku-buku itu masih dapat dijual. Buku-buku itulah yang disebut cash-flow products.

1. Buku-buku asas agama, semua jenis agama, akan sentiasa ada pembelinya.
Di Eropah dan Amerika sekalipun, buku-buku agama adalah sektor terbesar. Buku-buku agama, daripada yang kecil-kecil kepada yang besar-besar, sentiasa laku. PTS sedang melabur secara serius bagi menerbitkan buku-buku agama tradisional untuk bacaan kelompok yang tidak tahu Islam dan tidak tahu membaca tulisan Arab dengan membuka PTS ISLAMIKA.

2. Buku-buku motivasi bagi membangunkan diri sentiasa laku sepanjang masa.
Buku-buku yang mendorong semangat mahu berubah, mahu bangun semula daripada kegagalan, mahu mencuba perkara-perkara baru, adalah evergreen, dapat terbit dan bertahan berpuluh-puluh tahun dalam pasaran.

3. Buku-buku kejayaan di tempat kerja.
Buku-buku yang memberi pelbagai panduan dan kemahiran untuk berjaya, naik gaji dan naik pangkat di tempat kerja adalah ever popular. Buku jenis ini ditargetkan kepada lelaki.

4. Buku-buku motivasi bisnes dan buat duit.
Buku-buku panduan membuka pelbagai jenis bisnes, membeli hartanah, bermain saham, menjadi super salesman, jadi jutawan MLM, dan lain-lain adalah buku motivasi yang paling banyak dibeli oleh lelaki.

5. Buku relationship lelaki-perempuan.
Pasaran buku-buku panduan hidup bahagia adalah tanpa hujungnya. Berapa pun banyaknya judul buku panduan bercinta yang sudah diterbitkan, apabila ada buku baru, ia tetap laku. Pembeli buku-buku ini adalah perempuan-perempuan muda. Daripada buku panduan bagaimana mencari kekasih, bagaimana menjinakkan lelaki hidung belang, sampai buku panduan bagaimana melupakan bekas suami, semuanya laku sepanjang masa.

6. Buku panduan menjadi perempuan sempurna.
Ini satu lagi jenis buku ever popular dan evegreen, yang tidak pernah ada masalah bagaimana hendak menjualnya. Targetnya juga perempuan.

7. Buku parenting.
Buku-buku panduan keibubapaan sentiasa laku sepanjang masa, apatah lagi buku panduan mendidik bayi supaya menjadi anak pintar. Pembelinya adalah wanita muda yang baru hamil ataupun baru mempunyai seorang anak.

8. Buku panduan kesihatan diri dan keluarga.
Ini satu lagi jenis buku yang ever popular, khususnya apabila buku itu ditujukan kepada pembeli wanita. Termasuk dalam kategori ini adalah buku khasiat herba.

9. Buku bacaan anak-anak.
Buku-buku yang dibaca oleh anak-anak sentiasa laku kerana walaupun dalam keadaan gawat apabila ibu bapa perlu berjimat cermat, lazimnya perbelanjaan untuk membeli buku anak-anak tidak akan dipotong dengan banyaknya.


PTS mempunyai program bagi menerbitkan ratusan judul-judul baru dalam semua 9 kategori di atas. Ia sesuatu yang mesti dilakukan bagi membiayai penerbitan buku-buku akademik PTS.




Pengarang Memarahi Pembaca

Salah satu perkara yang menyebabkan sesuatu buku itu tidak seronok dibaca adalah ayat-ayat yang mengandungi luahan dan curahan perasaan tidak puas hati si pengarang.

Ramai pengarang menulis buku disebabkan dia hendak menyuarakan perasaan tidak puas hatinya berkenaan banyak perkara. Motif inilah yang menyebabkan keluarnya ayat-ayat yang mengandungi kritikan terhadap perkara-perkara itu.

Ambil sebagai contoh, seorang ustaz nampak banyak orang tidak betul sembahyangnya. Jadi ustaz itu hendak mendorong pembacanya supaya sembahyang dengan cara yang betul, macam cara Nabi Muhammad bersembahyang.

Bukunya dimulakan dengan bab 1 di mana si ustaz menyenaraikan macam-macam kritikan terhadap cara orang bersembahyang, yang menurut pandangannya tidak betul, salah, dan batal. Ayat-ayatnya pula mengandungi kritikan, teguran dan marah-marah.

Salah satu ayatnya berbunyi, "..... sia-sia sahaja sembahnyang tunggang-tunggik kalau tidak ada tumakninah."

Tidak ada orang yang membeli buku disebabkan dia minta supaya dirinya dimarah-marahi! Walaupun penulis tidak secara direct memarahi pembacanya, tetapi kajian yang dijalankan oleh pakar-pakar psikologi komunikasi interpersonal mendapati, orang yang mendengar orang mengkritik orang lain, dia berasa dirinya yang dipersalahkan!

Maksudnya begini: Katakanlah saudara sedang duduk menonton TV, tiba-tiba saudara mendengar isteri saudara merungut, "Kenapa surat khabar ini tidak dilipat baik-baik!" Walaupun isteri saudara tidak memarahi saudara, tetapi saudara berasa rungutannya itu ditujukan kepada saudara. Akibatnya saudara tidak seronok terhadap kata-katanya dan terhadap isteri saudara itu!

Begitu juga apabila isteri saudara memarahi anak-anak, sedangkan saudara ada di situ dan mendengar katan-katanya, saudara berasa saudara juga turut dimarahi oleh isteri saudara.

Baik, apabila dalam buku saudara itu saudara mengkritik orang-orang lain, pembaca saudara tetap berasa saudara memarahi dirinya. Akibatnya dia tidak seronok terhadap buku saudara dan terhadap diri saudara!




Bahasa Mengajak-ajak

Semua penulis menulis disebabkan dia hendak mempengaruhi minda pembacanya supaya menerima idea-idea yang dikemukakan di dalam bukunya itu.

Orang yang menulis buku resipi masakan sekalipun, dia menulis buku itu supaya si pembacanya mahu mencuba resipinya.

Banyak idea yang baik-baik tetapi tidak diterima orang disebabkan si penulis menulis menggunakan gaya bahasa yang tidak persuasif. Perkataan persuade bermakna 'mempengaruhi', jadi persuasive bermakna 'berdaya pengaruh'.

Gaya bahasa menyeru-nyeru dan mengajak-ajak adalah tidak persuasif. Semakin banyak seseorang itu menggunakan perkataan-perkataan seruan dan ajakan, semakin tidak persuasif tulisan ataupun percakapannya.

Contoh bahasa yang mengajak-ajak adalah:

Marilah kita.....
(SALAH)
Ayuhlah.....
(SALAH)
Saya mengajak saudara-saudara yang ada di sini supaya.....
(SALAH)
Janganlah kita lupa.....
(SALAH)
Ingatlah akan.....
(SALAH)

Orang yang pintar tidak suka diseru-seru dan diajak-ajak. Mereka mahu dipengaruhi.





Bahasa Menyeru

Seseorang itu menggunakan gaya bahasa ekshortatif, yakni menyeru-nyeru, apabila dia menggunakan perkataan-perkataan seruan:

hendaklah (SALAH)
wajiblah (SALAH)
perlulah (SALAH)
kenalah (SALAH)
haruslah (SALAH)
mestilah (SALAH)

Elakkan perkataan-perkataan seruan seperti di atas, baik apabila menulis ataupun bercakap.

Apabila penulis ataupun penceramah menggunakan bahasa ekshortatif, sebenarnya dia meletakkan dirinya pada tempat yang lebih tinggi daripada targetnya.

Itulah sebabnya pakar-pakar komunikasi interpersonal mengatakan gaya bahasa ekshortatif itu sebagai 'power language' yakni si penulis menganggap dirinya mempunyai kuasa ke atas si target. Tidak ada orang yang suka dirinya berada di bawah kuasa orang lain.

Barangkali saudara tidak yakin dengan tulisan ini disebabkan saudara sendiri selama ini suka menggunakan gaya bahasa ekshortatif apabila bercakap ataupun menulis.

Cuba bayangkan isteri saudara berkata kepada saudara, "Abang mestilah balik cepat." Ataupun bayangkan seorang student berkata kepada gurunya, "Prof kenalah beri saya markah lebih sedikit."


.


Pengarang Menggurui Pembaca

Di kalangan penulis buku-buku motivasi yang baru belajar menulis, terdapat mereka yang juga pandai menyampaikan ceramah-ceramah motivasi. Ini menyebabkan mereka menggunakan gaya bahasa ceramah apabila menulis buku.

Salah satu ciri ketara dalam gaya bahasa ceramah motivasi adalah apa yang disebut "bahasa menggurui" si target. Gaya bahasa menggurui ini mengandungi perkataan-perkataan yang "mengkritik", "mengajar-ngajar" dan "menyeru-nyeru" pendengar ceramah ataupun pembaca buku.

Istilah lain bagi gaya menggurui ini adalah "exhortative language" atau "bahasa ekshortatif". Tiga motif utama gaya ekshortatif adalah:

(1) Mengkritik, menegur dan memarahi sikap dan tingkah laku target, dengan andaian target mempunyai banyak sikap dan tingkah laku yang tidak baik. Tidak ada orang yang suka dikritik.

(2) Mengajar-ngajar target, dengan andaian target adalah orang-orang bodoh tentang banyak perkara. Tidak ada orang yang suka dirinya diperbodoh.

(3) Menyeru-nyeru, menggesa-gesa, menyuruh-nyuruh dan menekan-nekan si target, dengan andaian target tidak suka melakukan perkara-perkara yang diserukan itu. Tidak ada orang yang suka ditekan-tekan.

Tingkah laku dan respons orang yang mendengar ceramah tidak serupa dengan tingkah laku dan respons orang yang membaca buku. Pembaca buku adalah lebih kritis daripada orang yang mendengar ceramah.

Orang yang duduk mendengar ceramah boleh tutup telinga apabila tidak suka dengan apa yang didengarnya, dia tidak boleh senang-senang bangun lalu keluar meninggalkan majlis. Jadi penceramah masih mempunyai peluang menarik semula minat si target dengan mengubah isi ceramahnya.

Orang yang membaca buku akan menutup buku itu dan tidak akan membukanya lagi. Habis.


.

Judul Buku Mengelirukan

Beberapa tahun dahulu Tan Sri Dato' Ali Hashim Johor Corp. menulis sebuah buku pengurusan yang bagus isinya. Buku itu diterbitkan oleh Utusan Publication.

Judul buku itu "Membujur Lalu, Melintang Patah". Gambar Tan Sri dijadikan hiasan kulit buku itu.

Apa nasib buku itu? Ia tidak diulangcetak sampai sekarang, ertinya jualan buku itu slooww!

Apabila saudara mencari idea judul buku, judul mesti dengan jelas memberitahu apa isi kandungan buku itu.

Dalam kes buku "Membujur Lalu, Melintang Patah", judul buku itu mengelirukan. Bunyinya macam buku novel, langsung tidak ada bunyi buku pengurusan. Lalu, oleh si tukang kedai, buku itu ditelakkan di rak buku-buku cerita!

Petugas dalam kedai yang menjalankan kerja-kerja menyusun buku tidak semestinya peduli hendak membuka dan membaca dulu isi kandungan buku sebelum menentukan di mana buku itu hendak diletakkannya.

.

Thursday, August 31, 2006

Kamus: Buku Paling Selamat

Sesetengah buku dapat menjadikan penulisnya terkenal, meskipun royalti daripada buku-buku mereka itu tidak besar dan tidak pula berpanjangan. Majoriti penulis yang digelar sasterawan termasuk dalam kelompok ini. Mereka terkenal tetapi tidak kaya dengan royalti.

Sesetengah buku menghasilkan royalti yang besar dan berpanjangan, tetapi penulisnya tidak terkenal. Sebagai contoh, buku-buku kamus diulangcetak bertahun-tahun, malah berbelas-belas tahun tanpa perlu dikemaskini.

Jika saudara masuk ke kedai buku dan pergi ke bahagian rak kamus, saudara akan lihat banyaknya jenis-jenis kamus, daripada yang kecil-kecil, kepada yang besar-besar, yang diterbitkan oleh banyak penerbit, daripada penerbit yang langsung tidak terkenal, kepada penerbit kamus terkenal seperti Oxford dan DBP.

Kamus adalah buku yang paling selamat diterbitkan! Belum ada penerbit yang rugi kerana menerbitkan kamus.

Kamus adalah buku yang paling teruk dicetak rompak isinya.

Penerbit-penerbit kecil membayar beberapa ribu ringgit kepada sesiapa yang sanggup 'menyusun' kamus. Si penyusun hanya perlu mencedok dan menyalin isi kamus-kamus penerbit lain, itu sahaja.

Meskipun 'menyusun' kamus-kamus kecil amat mudah, dan menerbitkan kamus amat menguntungkan, tetapi, barangkali disebabkan perniagaan jenis ini melibatkan banyak perbuatan mencuri hakcipta, kita dapati belum ada penerbit kamus-kamus 'curi' itu yang berjaya berkembang menjadi penerbit besar.


.

Orang Kedai Kecil

Apabila penerbit buku berfikir tentang buku, penerbit ingat banyak orang, kecuali orang-orang kedai buku kecil. Jadi pendapat pekedai-pekedai kecil tidak sengaja dicari oleh para penerbit, dan tidak dianggap penting bagi diambil kira apabila penerbit menentukan banyak perkara tentang buku yang diterbitkan.

Banyak faktor mengapa pendapat pekedai-pekedai buku kecil tidak dianggap penting oleh penerbit:

(1) Pekedai buku kecil tidak diservis oleh pegawai pemasaran penerbit sendiri.

Kedai-kedai kecil diservis oleh pengedar-pengedar profesional yang dilantik oleh penerbit. Inilah faktor utama mengapa penerbit tidak mendapat maklum balas direct dari pekedai kecil tentang prestasi buku-buku yang mereka terbitkan dalam kedai-kedai kecil.

Penerbit besar tidak berminat memberikan khidmat langsung kepada kedai-kedai kecil disebabkan oleh jumlah mereka yang banyak, jauh dari Kuala Lumpur, dan disebabkan oleh isu credit-control.

(2) Pekedai buku kecil adalah one-man show.

Disebabkan volume bisnes yang kecil, tuan-tuan punya kedai buku kecil amat sibuk menjalankan semua tugas, termasuk tugas sebagai merchandising manager. Ini menyebabkan hal-ehwal pemilihan judul dan pemantauan prestasi setiap judul dalam kedai tidak diserahkan kepada seorang petugas khas seperti yang berlaku dalam sektor rangkaian kedai buku.

Merchandising manager ditugaskan mencari penerbit dan buku-buku yang dikenal pasti disesuai dengan keperluan pelanggan. Inilah faktor yang menyebabkan penerbit hanya mendapat banyak maklumbalas daripada rangkaian kedai-kedai buku utama tetapi tidak dari kedai-kedai buku kecil.

(3) Jurang internet.

Majoriti kedai buku kecil tidak mempunyai internet, dan di kalangan yang mempunyai internet, mereka tidak pandai menggunakan kemudahan internet itu dengan optimum, termasuk bagi tujuan berkomunikasi dengan bahagian editorial penerbit.

(4) Sikap editor di syarikat penerbitan.

Staf editorial di syarikat penerbitan tidak menganggap ada gunanya sesekali berkenalan dan bersahabat dengan seorang dua pekedai kecil dan bertanya kepada mereka tentang apa pendapat pekedai-pekedai itu berkenaan buku-buku yang diterbitkannya.

Apabila ada pekedai kecil menulis emel kepada penerbit sekalipun, staf editorial tidak melihat itu sebagai peluang menjalin hubungan network komunikasi profesional yang penting dengan pekedai itu.

Sikap ini datang daripada persepsi bahawa urusan dengan pekedai adalah urusan jabatan pemasaran, kononnya maklumbalas daripada pekedai tidak ada kaitan dengan tugas dan fungsi jabatan editorial.

Dalam bisnes, tidak ada maklumbalas yang tidak berguna, apatah lagi jikalau maklumbalas itu adalah jenis komplain dan rasa tidak puas hati.

Maklumbalas yang memuji-muji produk kita memang sedap didengar dan dibaca-baca, tetapi maklumbalas jenis itu tidak kritikal, tidak dapat menyebabkan bisnes kita jatuh.




Wednesday, August 30, 2006

Penambahan Susah

Apabila saudara menulis, ada dua jenis penambahan yang saudara perlu elak, yakni seboleh-bolehnya jangan digunakan.

(a) pe..........an

Contoh perkataan yang menggunakan penambahan pe.......an

pembangunan
pemantauan
perladangan
pelaksanaan

(b) ke..........an

Contoh perkataan yang menggunakan penambahan ke.........an

kemajuan
kehadiran
kemerdekaan
kemunduran

Gunakan perkataan jenis di bawah:

(a) kata akar seperti bangun, pantau, ladang, laksana, maju, hadir, merdeka, mundur

(b) gunakan penambahan:

me........kan
di........kan
ber.......

Penambahan pe........an dan ke........an mencipta apa yang disebut katanama abstrak. Perkataan jenis abstrak sukar difahami oleh pembaca yang tidak mempunyai pendidikan tinggi.

Penambahan me........kan, di........kan dan ber....... mencipta apa yang disebut katakerja konkrit. Perkataan konkrit mudah difahami oleh kanak-kanak dan sesiapa sahaja.



.

Tuesday, August 29, 2006

Pakaian: Prinsip Surah Yusuf

Salah satu unsur yang tidak diberikan gambarannya dalam penceritaan kisah Nabi Yusuf dalam surah Yusuf adalah pakaian watak-wataknya.

Tidak ada sebarang gambaran berkenaan pakaian yang dipakai oleh semua watak yang terdapat dalam kisah Nabi Yusuf. Jadi, kita tidak diberitahu apa pakaian Nabi Yusuf ataupun pakaian isteri al-Aziz (Zulaikha).

Dalam teknik penulisan sastera konvensional, pengarang memberikan gambaran detail berkenaan pakaian watak-wataknya kerana dengan cara itu dikatakan karya akan menjadi lebih realistik dan watak-watak menjadi lebih real.

Dalam sastera konvensional, pengarang akan menerangkan dengan detail pakaian yang bagaimana yang dipakai oleh perempuan seumpama Zulaikha pada hari perempuan itu berjaya mengumpan lelaki seumpama Nabi Yusuf supaya mahu masuk ke dalam kamar di mana perempuan itu berada di dalamnya.

Disebabkan watak macam Zulaikha itu berniat menggoda lelaki macam Nabi Yusuf, jadi dapatlah kita andaikan perempuan itu pastilah memakai pakaian yang selaras dengan niatnya itu. Maka penulis yang menggunakan teori novel konvensional akan menerangkan dengan detail pakaian yang dipakai oleh perempuan seperti Zulaikha itu.

Dalam teori sastera Islami aliran surah Yusuf, kebalikannya yang berlaku, di mana pengarang tidak dikehendaki menerangkan pakaian yang dipakai oleh watak-wataknya.

Kita tidak dapat mengemukakan teori bagi menerangkan mengapa Allah tidak menerangkan sama sekali gambaran pakaian watak-watak dalam surah Yusuf, tetapi kita dapat melihat beberapa implikasi perkara ini:

(1) Pakaian adalah unsur yang 'time-bound', atau terikat-waktu.

Pakaian sebagai simbol tidak bersifat bebas waktu. Pakaian yang dianggap indah dan mahal pada satu-satu waktu mungkin dianggap hodoh dan murah pada waktu-waktu lain.

(2) Gambaran pakaian dapat digunakan oleh pengarang bagi tujuan negatif.

Sekiranya pengarang dibenarkan menggambarkan pakaian, khususnya pakaian perempuan cantik dan lelaki yang tampan, perkara ini dengan mudah dapat digunakan bagi tujuan negatif seperti yang banyak dilakukan oleh pengarang konvensional apabila hendak menerangkan episod-episod 'terlarang'.

Berdasarkan analisis ayat-ayat dalam surah Yusuf, kita menyimpulkan pengarang novel Islami tidak dibenarkan menerangkan pakaian watak-wataknya, khususnya pakaian watak-watak lelaki tampan dan perempuan cantik.


.

Cover-devide

Kulit buku dan wajah buku adalah faktor yang amat penting apabila saudara menerbitkan buku yang dijual dalam kedai. Apabila bercakap tentang bagaimana cara menjual buku dalam kedai, salah satu isu yang dialami oleh penerbit buku adalah fenomena 'cover-devide' antara:

(a) Citarasa pembaca golongan kelas menengah dan kelas rendah.

Rangkaian kedai buku elit seperti MPH, KINOKUNIYA dan BORDERS dikunjungi oleh kelas menengah yang berpendapatan tinggi. Golongan ini tidak suka kulit buku yang menggunakan imej-imej tradisisonal dan warna-warna terang dan kilat. Buku-buku yang laju jualannya dalam kedai buku elit tidak berapa laku dalam kedai-kedai buku tradisional dan begitu pula sebaliknya.

(b) Citarasa pembaca lelaki dan pembaca perempuan.

Pembaca lelaki lebih suka kulit buku yang menggunakan seni tipografi, yakni seni khat huruf, manakala pembaca wanita suka kulit buku yang "cantik".

(c) Citarasa pembaca berpendidikan tinggi dan pendidikan rendah.

Golongan pendidikan tinggi suka kulit buku yang "bersih", yang menggunakan banyak warna putih, yang mirip desain buku-buku Amerika. Golongan pendidikan rendah mengatakan kulit seperti itu "cepat kotor".

(d) Citarasa pembaca berpendidikan Arab dan bukan Arab.

Golongan berpendidikan Arab dan bukan Arab memberi respons yang berbeza kepada motif keArab-Araban (Arabesque) pada kulit buku-buku agama. Mereka yang bukan berpendidikan Arab tidak suka kepada gambar-gambar unta, pohon kurma, kubah masjid, serban dan seumpamanya.

Cover-devide ini menyebabkan penerbit terpaksa membuat pilihan, kumpulan mana yang menjadi target sesuatu kulit buku itu.

Sebagai contoh, desain kulit buku-buku novel remaja PTS ditujukan kepada remaja urban yang masuk ke dalam kedai-kedai MPH, KINOKUNIYA, BORDERS, POPULAR dan seumpamanya. Ini menyebabkan jualan buku-buku itu dalam kedai-kedai buku tradisional (kedai Mamak) dan di bandar-bandar kecil tidak laju.


.

Monday, August 28, 2006

Strategi Bisnes Buku Suci

Adakah saudara seorang penerbit idealist dan saudara memiliki misi suci? Ini bermakna saudara mahu menerbitkan buku-buku yang sukar dijual.

Adakah saudara hendak menerbitkan buku-buku sastera yang berat-berat?

Buku sastera berat susah dijual. Jadi saudara perlu mempunyai program cross-subsidy atau subsidi-kembar bagi membiayai buku-buku perjuangan saudara.


Subsidi-kembar bermakna, bagi setiap satu buku perjuangan yang saudara terbitkan itu, saudara perlu menerbitkan satu buku lain yang "laku dijual". Jadi, setiap buku itu ada 'kembar'nya.

Keuntungan daripada buku-buku laku dijual inilah yang saudara gunakan bagi membiayai penerbitan buku-buku yang susah dijual.

Ini bermakna, jika saudara hendak menerbitkan 10 buku perjuangan, saudara perlu menerbitkan 10 buku kembarnya.

PTS berjuang memandaikan orang Melayu dengan menerbitkan buku-buku ilmu dalam Bahasa Melayu. Ini bermakna banyak judul buku yang diterbitkan oleh PTS termasuk dalam kategori "susah dijual" melalui kedai-kedai buku komersial.

Buku-buku akademik PTS hanya dijual melalui kedai-kedai buku koperasi universiti. Hingga hari ini PTS sudah menerbitkan 200 judul akademik.

Bagi membiayai buku-buku akademik keperluan pelajar universiti, PTS sudah menerbitkan 400 judul buku-buku motivasi popular dan novel remaja serta buku kanak-kanak, yang mudah dijual dan menguntungkan.

Jika saudara adalah salah seorang penulis buku popular PTS, saudara membiayai penerbitan buku-buku akademik PTS. Jangan saudara berasa rendah taraf sebab buku saudara adalah buku kanak-kanak ataupun buku remaja, ataupun cuma buku komik! Saudara adalah FINANCIER kepada buku-buku tulisan para pensyarah universiti bagi memandaikan pelajar-pelajar mereka!


.

Sunday, August 27, 2006

Dari Dapur KRU: Up-date

KRU, yang sinonimus dengan nama Norman dan Yusri, adalah pendatang paling baru dalam dunia penerbitan novel Melayu (kalau boleh disebut 'novel').

Budak baru lazimnya muncul dengan strategi dan gaya permainan baru, dan inilah rahsia bagaimana pemain-pemain lama dapat dikalahkan secara berdepan-depan oleh budak-budak baru.

Novel Badang, Sumpahan Fasha dan Pemburu Puaka sudah mendapat persetujuan daripada sebuah rangkaian TV dan pengedar VCD bagi disiarkan sebagai siri TV 13 episod untuk setiap satu novel.


.