Friday, February 10, 2006

Strategi Mencipta Harta Karun

Jika Ali Baba masuk ke dalam gua dan terjumpa sebiji berlian, Ali Baba berjumpa sebiji berlian, dia tidak terjumpa harta karun. Harta karun bermakna harta itu banyak jumlahnya, bukan setakat sebiji ataupun dua biji berlian.

Kata pepatah Tamil, “Satu batang pokok getah tidak menjadi satu estet.” Begitulah ibaratnya.

Jikalau saudara hanya melukis sebuah buku, yang terbit sekali cetak sahaja, buku yang saudara lukis itu buku, bukan harta karun.

Apabila saudara melukis ilustrasi untuk 10 buah buku, setiap buku diulangcetak setiap tahun, tahun demi tahun, selama bertahun-tahun, barulah 10 buah buku itu menjadi harta karun saudara.

Ini bermakna, bagi membolehkan pelukis-pelukis buku tanah air kita menghimpun hakcipta sehingga menjadi harta karun, kita memerlukan ramai penulis buku yang cerita-ceritanya mempunyai ciri-ciri harta karun.

Para penulis dan pelukis mesti mempunyai keyakinan bahawa pihak penerbitnya mempunyai otot bagi mempromosi buku-buku mereka dengan agresif dan konsisten dalam pasaran, tahun demi tahun, selama bertahun-tahun. Barulah mereka mempunyai dorongan terus berkarya.

Kalau buku mereka cuma dicetak satu kali, untuk apa mereka hendak menyimpan hakciptanya? Baik jual!

Cerita-cerita yang ditulis mesti evergreen, lukisannya mesti evergreen, barulah paduan dua faktor ini membolehkan buku itu menjadi buku evergreen. Tetapi itu belum cukup bagi menjadikan buku-buku itu harta karun.

Penerbit yang menerbitkan buku-buku itu mesti mempunyai komitmen untuk membangunkan pasaran buku-buku evergreen dalam kedai-kedai buku, dan tidak hanya bergantung kepada kontrak kerajaan.

Bagi membangunkan sesuatu pasaran produk, kita memerlukan sekurang-kurangnya 100 judul dalam kategori yang sama setiap tahun, sekitar 10 judul sebulan. Barulah kehadiran buku-buku kategori itu dapat menarik minat pengunjung kedai buku.

Dengan keupayaan menerbitkan 100 judul setahun, barulah para pelukis buku mempunyai cukup bekalan cerita yang mereka akan hiasi dengan lukisan yang cantik-cantik. Barulah berbaloi mereka melabur dengan menyimpan hakcipta mereka.

Kedai adalah nyawa kepada buku-buku evergreen. Tanpa dijual dalam kedai-kedai buku, tidak akan ada buku evergreen dalam pasaran.

Kedai adalah nyawa penerbit. Penerbit yang buku-bukunya tidak laku di kedai tidak dapat hidup lama. Kedai adalah nyawa industri buku. Buku-buku yang laris adalah nyawa kedai-kedai buku.

Perpustakaan hanya membuat satu kali pembelian bagi setiap judul. Jumlah perpustakaan awam di negara ini tidak sampai 500 buah! Inilah sebabnya, kalau penerbit hanya bergantung kepada kontrak kerajaan, buku-buku saudara yang cantik lukisannya itu pun tidak akan menjadi harta karun saudara.

Tip No. 1: Pilihlah penerbit yang 'main kedai' bukan yang 'main kontrak'.


.

Pelukis Buku: Bila Patut Menjual Hakcipta

Adakah saudara dipilih oleh mana-mana penerbit bagi projek ilustrasi buku-bukunya? Katakanlah saudara menjadi pelukis buku cerita kanak-kanak bertajuk “Puteri Bisu”. Saudara melukis 60 keping ilustrasi 4 warna bagi buku tersebut.

Adakah saudara tahu prinsip-prinsip umum apabila hendak membuat keputusan sama ada hendak menyimpan hakcipta lukisan saudara itu ataupun menjualnya?

Royalti adalah bayaran yang dibuat apabila saudara mahu memegang hakcipta lukisan saudara yang digunakan sebagai ilustrasi buku. Lazimnya, royalti dibayar setahun sekali berdasarkan angka jualan buku. Semakin banyak buku terjual, semakin banyak royalti saudara. Begitu juga semakin banyak kali buku itu diulang cetak, semakin berulang kali saudara menerima royalti.

Apabila saudara menjual hakcipta lukisan saudara itu, saudara dibayar satu kali sahaja, katakanlah 60 keping lukisan itu dibayar RM1500. Jikalau buku “Puteri Bisu” itu dicetak 10 kali sebanyak 30 ribu naskhah dalam tempoh 5 tahun sekalipun, saudara tidak menerima apa-apa bayaran lagi.

Katakanlah, saudara memilih royalti. Bagi setiap unit, royalti saudara adalah 20 sen, maka dalam tempoh itu saudara menerima RM6000. (Sekarang saudara faham mengapa penerbit suka membeli hakcipta lukisan!)

Jadi, prinsip pertama: Apabila buku yang saudara buat lukisannya itu adalah jenis buku evergreen, simpan hakcipta saudara. Buku-buku cerita seperti "Puteri Bisu" mempunyai ciri-ciri jenis buku evergreen.


.


Thursday, February 09, 2006

Bengkel Bahasa Persuasif



Jangan Lupa! Jangan Lupa!


Bengkel bahasa persuasif akan diadakan pada hari Sabtu 11hb Feb 2006 di Sekolah al-Ikhlas dari jam 10 pagi - 5 ptg. Bengkel akan dikendalikan oleh SifuPTS.

Editor, penulis rencana, penulis ucapan, pengarang buku-buku motivasi dan buku-buku agama wajib belajar teknik penulisan persuasif.

Untuk confirm tempat duduk hubungi Sdr Faris 019 2862600.




.

Bengkel Islam Kontemporari



Peringatan! Peringatan!


Bengkel penulisan buku-buku Islam kontemporari akan diadakan pada Ahad 12hb Februari 2006 di Sekolah al-Ikhlas dari jam 10pg - 5 ptg. Untuk tempahan kerusi hubungi Sdr. Fauzul o12 3804555




.

Bengkel Storibod ke-2


Perhatian Para Penulis Storibod!



Bengkel ke-2 akan dijalankan pada hari Sabtu 18 Februari 2006 di Sekolah al-Ikhlas jam 10pg - 5 ptg.

Bawa bersama hasil kerja yang sudah dibuat supaya dapat diperhalusi.

Penasihat peribadi SifuPTS untuk projek buku grafik yang bernama SiNagaNaga akan turut membantu menjalankan bengkel ini.

Bagi yang belum memilih certot Hari Guru, pilih cepat!

Nota kaki: Hubungi Sdr Elmaaniq 013 3626390





.

Bengkel Komik oleh Sdr. Zunar


Perhatian! Perhatian!



Akademi Penerbitan PTS akan mengadakan bengkel khas bagi menerangkan panduan dan teknik-teknik bagaimana komik dan kartun yang berkualiti dihasilkan. Bengkel ini berguna kepada pelukis, pekomik, pekartun dan novelis.

Tarikh: Ahad 19 Februari 2006

Tempat: Sekolah al-Ikhlas

Waktu: 9 pagi - 5 petang

Pengeras: RM20 seorang

Kandungan kursus:

1. Bagaimana mengenal bakat diri.
2. Bagaimana menguatkan karya dengan menguatkan kelemahan.
3. Panduan memilih tema, subjek dan elemen.
4. Mencapai kejayaan dalam berkarya.
5. Tips bagaimana mengekalkan kejayaan.
6. Tips bagaimana mempromosi dan memasarkan karya.

Untuk booking kerusi hubungi Sdr jOnOs 012-9178770




.

Apa yang Tidak Dapat Dilakukan, Dibaca

Tulis seorang blogger di Indonesia tentang mengapa dia meminati novel-novel cinta, “Yang nggak bisa saya bikin, saya baca.”

Kita bertanya, apakah barangkali perbuatan-perbuatan yang ingin dilakukan oleh si blogger itu, tetapi tidak dapat, sehingga cukuplah dia mengkompensasi ketidak-upayaannya dan rasa kerugiannya itu melalui pembacaan novel-novel cinta?



.

Dialog Perempuan dalam Alam Percintaan: Teknik Surah Yusuf

Kisah cinta Zulaikha terhadap Nabi Yusuf adalah kisah cinta terlarang, kisah cinta tiga segi, kisah cinta tak berbalas, kisah cinta antara dua darjat, kisah cinta isteri curang, kisah cinta buta suami dayus, kisah skandal dalam kamar tidur orang kaya dan ternama, kisah perempuan dewasa tergila-gila akan lelaki muda, kisah ibu angkat jatuh cinta kepada anak angkat lelakinya sendiri.....

Menulis dan menghasilkan novel cinta itu bukan sesuatu yang tidak ada paralelisme-nya dalam Quran. Begitu juga menuliskan kisah cinta Khadijah kepada Nabi Muhammad bukan sesuatu yang tidak diizinkan.

Tema cinta adalah tema terbuka dalam sastera Islami, yakni apa jua tema cinta dibenarkan dijadikan bahan dalam cerita novel Islami.

Yang tertutup dalam sastera Islami adalah teknik-teknik perceritaannya, yakni ada teknik penceritaan yang diizinkan dan ada teknik-teknik yang tidak diizinkan.

Apakah jenis ayat-ayat dialog yang diizinkan dalam novel cinta Islami? Adakah kata-kata dialog “I love you.” dan “I love you too.” dibenarkan?

Dalam surah Yusuf hanya terdapat enam (6) jenis ayat dialog yang diucapkan oleh Zulaikha.

Jenis 1. ....serta katanya, “Mari ke mari!” (Yusuf, ayat 23)

Kata-kata ini diucapkan oleh Zulaikha kepada Nabi Yusuf.

Ayat ini berfungsi sebagai ayat manipulatif, yakni ayat tipu muslihat. Dalam episod ini Zulaikha pura-pura memberi arahan kepada Nabi Yusuf supaya mahu masuk ke dalam kamarnya, seolah-olah ada perkerjaan yang hendak disuruh. Apabila Nabi Yusuf sudah masuk, Zulaikha menutup pintu kamarnya.

Jenis 2. (Kata Zulaikha kepada al-Aziz), “Apakah balasan bagi orang yang berniat hendak berbuat serong kepada isteri kekanda, melainkan dia dipenjarakan ataupun disiksa dengan siksaan yang pedih!” (Yusuf, ayat 25)

Kata-kata ini diucapkan oleh Zulaikha kepada suaminya, al-Aziz.

Ayat ini berfungsi sebagai ayat dusta. Dalam episod ini Zulaikha membuat laporan palsu kepada suaminya, kononnya Nabi Yusuf yang masuk ke dalam kamarnya dengan niat serong.

Jenis 3. Lalu (Zulaikha) berkata kepada Yusuf, “Keluarlah! Tunjukkan dirimu kepada perempuan-perempuan itu.” (Yusuf, ayat 31)

Kata-kata ini diucapkan oleh Zulaikha kepada Nabi Yusuf.

Ayat ini berfungsi sebagai ayat perintah yang diucapkan oleh seorang majikan kepada hambanya.

Jenis 4. Berkata (Zulaikha kepada perempuan-perempuan Mesir itu), “Dialah orangnya yang kamu semua perkatakan, tentang bagaimana saya mencintainya. Sememangnya saya yang mengajaknya, tetapi dia menolak.... (Yusuf, ayat 32)

Kata-kata ini diucapkan oleh Zulaikha kepada sahabat-sahabat perempuannya yang telah mengumpat dan mencacinya kerana jatuh cinta kepada hambanya sendiri.

Ayat ini berfungsi sebagai ayat tempelak kerana kata-kata itu diucapkan oleh Zulaikha selepas sahabat-sahabatnya terpotong jari sendiri apabila terpandang Nabi Yusuf.

Jenis 5. “.....jikalau dia enggan melakukan apa yang saya perintahkan, nescaya dia akan dipenjarakan, sehingga dia menjadi orang yang hina.” (yusuf, ayat 32)

Ayat ini diucapkan oleh Zulaikha kepada sahabat-sahabat perempuannya.

Ayat ini berfungsi sebagai ayat dendam seorang majikan perempuan yang cantik, pintar dan licik apabila dia gagal mendapatkan apa yang dimahukannya. Kata-kata Zulaikha itu mengandungi mesej tersirat bahawa sebagai isteri kepada al-Aziz dia berkuasa menentukan nasib Nabi Yusuf. Kata-katanya itu mencerminkan psikologi Zulaikha, yang apabila dia gagal mendapatkan lelaki yang digilainya, dia mahu melihat kehidupan lelaki itu hancur.

Jenis 6. Berkata (Zulaikha), “Sekarang sudah terbukti kebenaran: Sayalah yang mengajaknya, sedangkan dia orang yang benar.” (Yusuf, ayat 51)

Kata-kata ini diucapkan oleh Zulaikha kepada Raja Mesir yang menyiasat mengapa Nabi Yusuf dipenjarakan.

Ayat ini berfungsi sebagai ayat pengakuan atas kesalahan, yakni ayat keinsafan.

Dengan analisis ini, teori sastera Islami mazhab surah Yusuf secara implisit menyenaraikan 6 jenis ayat-ayat dialog yang boleh diucapkan oleh watak perempuan yang sedang dalam alam percintaan.

Justeru, kita membuat kesimpulan, berdasarkan surah Yusuf, sesetengah jenis ayat cinta tidak boleh diperdagangkan, yakni tidak boleh dijadikan barang yang dijual-beli.

Kembali kepada persoalan, apakah dialog "I love you." diizinkan dalam novel cinta Islami? Berdasarkan surah Yusuf, kita berpendapat, tidak diizinkan.

Sebagai penulis, apabila dalam novel cinta kita itu terdapat ayat-ayat terlarang, pendapatan daripada hasil pemerdagangan ayat-ayat tersebut adalah tidak diizinkan.



.

Wednesday, February 08, 2006

Iklan Awal: Bengkel Komik dan Skrip Filem

Perhatian! Perhatian!

Bagi membolehkan saudara mencipta Harta Intelek yang bernilai tinggi, apabila saudara menulis novel saudara, pastikan novel itu mudah dikomikkan dan dijadikan skrip filem.

Dengan bantuan dan inisiatif sahabat seperjuangan kita, Sdr. jOnOs, Akademi Penerbitan PTS akan mengadakan 2 buah bengkel. Satu bengkel komik yang dipimpin oleh En. Zunar, satu lagi bengkel skrip filem yang dipimpin oleh En. Hassan Mutalib.

Tarikh akan ditetapkan nanti. Sedikit yuran akan dikenakan untuk saguhati kedua-dua pembimbing, sebagai tanda kita semua menghargai tunjuk ajar mereka.

Mudah-mudahan berkat ilmu yang mereka berikan itu novel-novel Islami saudara berjaya terbit dalam 3 media. Ini baru Harta Karun!



Jumlah Cetak: Hak Pengarang Mengetahuinya

Penulis-penulis baru kerap berasa segan dan timid (takut-takut) apabila hendak mengemukakan bermacam-macam pertanyaan kepada penerbit berkenaan bukunya yang bakal diterbitkan. Kalau ada apa-apa yang mereka tidak faham dalam dokumen perjanjian penerbitan pun mereka berat mulut hendak bertanya.

Ingatlah, sebagaimana saudara hendak sangat menjaga hati dan hubungan baik dengan penerbit saudara, mereka pun sangat hendak menjaga hati saudara. Malah penerbit menanggung risiko lebih besar apabila hati pengarang gagal dijaga. Satu orang pengarang yang tidak puas hati, habis seluruh masyarakat penulis akan mendapat tahu perkara itu. Dia akan bercakap kepada pengarang-pengarang lain tentang layanan buruk yang diterimanya daripada penerbitnya. Rosaklah integriti dan nama baik si penerbit.

Jadi, saudara jangan segan ataupun timid kepada penerbit saudara. Sebagai pengarang saudara berhak mengetahui pelbagai maklumat berkenaan buku saudara yang akan diterbitkan itu. Penerbit dengan senang hati akan menerangkannya. Isunya, saudara tidak bertanya.

Salah satu maklumat yang saudara patut tahu adalah jumlah cetak. Berapa ribu naskhah bakal dicetak buku saudara itu, maklumat itu saudara berhak tahu. Seribu, dua ribu, ataupun lima ribu?

Begitu juga jumlah royalti yang saudara bakal terima, saudara berhak tahu. Berapa peratus, 5%, 7.5%, 12%? Dan berapa peratus daripada apa? Daripada harga jualan tercetak, ataupun daripada harga jualan selepas ditolak diskaun, ataupun daripada harga dalam invois?

Jikalau saudara mendapati penerbit saudara itu keberatan hendak memberitahu maklumat-maklumat itu, saudara patut berasa curiga mengapa itu harus terjadi. Sebagai pengarang, maklumat itu adalah menjadi hak saudara mengetahuinya.


.

Tuesday, February 07, 2006

Dilema Seorang Novelis Perempuan

“Novel saya bukan novel cinta,” kata seorang penulis novel. “Apatah lagi cinta remaja,” sambungnya.

Beliau yang sudah menerbitkan 4 buah karya dengan dua buah penerbit ternama, mencurahkan perasaan tidak puas hatinya, walaupun karyanya laku.

“Habis, mengapa?”

“Saya malu kepada student-student saya. Saya malu kepada rakan-rakan pensyarah di fakulti saya. Saya malu kepada jiran-jiran saya!” katanya lagi.

“Habis, mengapa?”

“Saya bukan penulis novel cinta remaja!” katanya lagi.

Beliau yang muda-muda sudah naik haji dan bertudung sampai ke pinggang, mengadu bahawa judul yang diberikan oleh penerbit, imej dan wajah pada kulit novel-novelnya tidak serasi dengan jiwa dan maruahnya sebagai pensyarah universiti.






Membaca Shout-box Blog Pekomik Melayu

Membaca shout-box dan chat-box dalam blog-blog para pelukis komik banyak gunanya apabila kita mahu memahami apa isu-isu yang menjadi fokus proses berkarya di kalangan kaum seniman ini.

Perbualan dalam shout-box mereka menunjukkan beberapa ciri menarik:

1. Pengunjung shout-box menggunakan bahasa slanga golongan pekomik. Ini menunjukkan feedback yang diterima oleh para blogger pekomik adalah amat terbatas sumbernya iaitu mereka memberi dan menerima feedback sama sendiri. Bahasa slanga adalah bahasa groupisme kumpulan kecil dan bukti ciri psikologi pra-matang.

2. Jenis-jenis feedback yang diberikan dalam shout-box itu tidak mengandungi maklumat yang berguna kepada pekomik bagi tujuan mengetahui secara teknikal kekuatan dan kelemahan karya-karya yang dihasilkannya.

3. Jenis penilaian yang dikakukan oleh pengunjung bersifat memuji-muji karya blogger berkenaan, bukan penilaian kritikal ataupun penilaian informatif.

4. Puji-pujian yang diberikan itu tidak disertai dengan maklumat teknikal bagi menerangkan apa dan di mana kelebihan karya si blogger. Puji-pujian itu bertujuan untuk membuat si blogger berasa seronok.

5. Pujian tertinggi diberikan apabila keelokkan lukisan si blogger dianggap oleh si pengunjung sebagai setaraf ataupun dapat menyaingi lukisan tokoh pelukis komik lain.

Bagi menghasilkan karya komik yang bersifat evergreen dan bertaraf harta intelek, yang dapat diulangcetak tahun demi tahun, bertahun-tahun, yang dapat menjadi sumber kehidupan selesa, justeru para pekomik kita memerlukan penilaian teknikal yang informatif.

Mesti ada segolongan peminat seni komik Malaysia yang memainkan peranan sebagai pengkritik teknikal bagi membantu para pekomik kita memajukan prestasi karya mereka.

Kita mengharapkan tokoh-tokoh cendekiawan seperti Sdr. Kalamtimur dan Sdr. Abdullahjones memainkan peranan mulia ini.




Pakaian Watak Perempuan: Teknik Surah Yusuf

Dalam seni aliran realisme, serba-serbi dilukiskan dan diterangkan dengan terperinci. Baca novel 'Salina' karya SN A. Samad Said, ataupun 'Perempuan Politikus Melayu' karya Faisal Tehrani.

Dalam surah Yusuf, ada beberapa unsur yang tidak diberikan maklumatnya secara langsung, apatah lagi secara terperinci. Pakaian watak-watak adalah salah satu unsur itu. Kita tidak diberitahu dengan jelas bagaimana rupa pakaian Nabi Yusuf, Zulaikha dan lain-lain watak.

Dalam surah Yusuf, rujukan tentang pakaian muncul 3 kali:

1. Kali pertama dalam episod abang-abang Nabi Yusuf membawa pulang bajunya yang dilumuri darah serigala lalu ditunjukkan kepada ayah mereka sebagai bukti kononnya Nabi Yusuf mati dimakan serigala. Dalam episod ini baju Nabi Yusuf berfungsi sebagai alat berdusta yang digunakan oleh abang-abang Nabi Yusuf.

2. Kali kedua dalam episod Zulaikha menarik baju Nabi Yusuf sehingga koyak. Babak ini memberi gambaran baju Nabi Yusuf menutupi bahagian atas badannya dan bajunya itu dijahit kukuh, tidak mudah terbuka ataupun terlondeh, tidak dibelitkan keliling badannya seperti pakaian orang-orang Yunani zaman Aristotle. Baju itu diperbuat daripada bahan yang mudah koyak, ertinya bukan daripada bahan kuat seperti kulit binatang. Dalam episod ini baju Nabi Yusuf berfungsi sebagai alat membuktikan pendustaan Zulaikha.

3. Rujukan pakaian kali ketiga berlaku pada episod Nabi Yusuf mengirimkan bajunya melalui abang-abangnya supaya diberikan kepada ayahnya, Nabi Yaakub. Walaupun abang-abangnya masih di tengah perjalanan, Nabi Yaakub sudah dapat mencium bau baju Nabi Yusuf. Baju itu kemudian disapukan pada kedua-dua mata Nabi Yaakub yang buta, lalu sembuh. Episod ini memberi gambaran Nabi Yusuf mempunyai lebih daripada sehelai baju, dan bau badan beliau tersangat wangi! Dalam episod ini baju Nabi Yusuf berfungsi sebagai alat pengubatan penyakit Nabi Yaakub.

Ketiga-tiga rujukan pakaian itu dibuat pada baju watak lelaki, iaitu Nabi Yusuf. Tidak ada sama sekali rujukan pada baju watak perempuan, iaitu Zulaikha.

Adakah ini membayangkan bahawa dalam novel Islami pengarang tidak dibenarkan menerangkan pakaian watak-watak perempuan muda, perempuan cantik, perempuan penggoda, dan perempuan kaya, sebagaimana yang dilambangkan oleh watak Zulaikha? Kita berpandangan, ya, tidak dibenarkan.

Mengapakah hanya dalam 3 peristiwa ini sahaja rujukan pakaian berlaku dalam surah Yusuf, justeru ini adalah suatu unsur yang memerlukan analisis, dan ahli-ahli teori sastera Islami perlu mengemukakan teori bagi menerangkan unsur ini.


.

Monday, February 06, 2006

Pekomik: Ibarat Permata, Tiada Berpengikat dan Tiada Berjari

Bakat menghasilkan stroke evergreen sahaja tidak dapat menghasilkan karya bertaraf harta intelek yang evergreen, yang dapat diulang cetak tahun demi tahun, bertahun-tahun.

Stroke yang elok memerlukan cerita yang indah, cerita yang bertaraf evergreen, barulah paduan stroke yang cantik dengan kisah yang indah dapat menghasilkan harta karun.

Tetapi itu pun belum menjamin lahirnya harta karun. Satu lagi faktor penting adalah storibod yang baik.

Sebagai penerbit, kita berdepan dengan persoalan: Di mana hendak dicari cerita-cerita yang berpotensi menjadi harta karun apabila dikomikkan?

Kita ada pekomik-pekomik berbakat, kita sudah melatih penulis-penulis storibod, mana dia STORI-nya?

Inilah soalan cepumas kita!





Unsur Kebetulan dalam Surah Yusuf

Dalam pemikiran pengkritik sastera aliran perdana, unsur kebetulan dianggap unsur kelemahan dalam plot. Unsur kebetulan juga dianggap bukti akan kelemahan pada cara fikir pengarang, yakni, pengarang yang kurang kreatif dan kurang tinggi IQ-nya yang menggunakan unsur kebetulan bagi menyelesaikan masalah pada plot cerita.

Manakala pemikiran sastera perdana menganggap kebetulan sebagai unsur kecacatan pada karya, teori sastera Islami mazhab surah Yusuf menerima unsur kebetulan sebagai unsur keindahan.

Dalam surah Yusuf terdapat unsur-unsur kebetulan seperti berikut:

a. Kebetulan, sewaktu Nabi Yusuf berada dalam telaga, air telaga itu tidak cukup dalam, jadi beliau tidak mati lemas.

b. Kebetulan, ada kafilah dagang lalu, kemudian salah seorang daripada mereka mencampakkan timba bertali ke dalam telaga sehingga Nabi Yusuf dapat bergantung pada tali timba itu.

c. Kebetulan, apabila Nabi Yusuf dijual di pasar, yang membelinya adalah al-Aziz, suami Zulaikha.

d. Kebetulan, sebaik-baik Zulaikha mengejar dari belakang dan menarik baju Nabi Yusuf sehingga terkoyak, tiba-tiba muncul al-Aziz, suaminya, di depan pintu.

e. Kebetulan, sewaktu peristiwa (d) terjadi dan dalam keadaan suaminya amat marah melihat dengan matanya sendiri apa yang berlaku, dan mendengar aduan Zulaikha kononnya Nabi Yusuf cuba mencabulinya, kebetulan ada seorang saksi yang ternampak peristiwa itu dan memberitahu al-Aziz supaya memeriksa apakah baju Nabi Yusuf di bahagian depan ataupun belakang.

f. Kebetulan, sewaktu Nabi Yusuf berada di dalam penjara, Raja Mesir mendapat mimpi luar biasa, yang tidak ada sesiapa dapat mentakbirkan makna mimpi itu.

g. Kebetulan Nabi Yusuf mempunyai kepandaian mentakbir mimpi lalu beliau dibawa berjumpa Raja Mesir.

Tentu sekali bukan semua jenis kebetulan dapat menghasilkan keindahan. Tentu sekali ada jenis-jenis kebetulan yang mencacatkan keindahan karya, yang mencerminkan kelemahan jalan fikir pengarang.

Kita memerlukan analisis lebih mendalam bagi mengkaji apakah ciri-ciri unsur kebetulan dalam surah Yusuf. Dengan analisis itu kita dapat menghasilkan formula mencipta keindahan dalam plot cerita berdasarkan teori sastera Islami mazhab surah Yusuf.




Sunday, February 05, 2006

Penerbit Kecil Lawan Penerbit Besar: Strategi Surah Yusuf

Adakah saudara bercita-cita menjadi penerbit buku?

Salah satu tingkah laku orang yang baru hendak belajar menjadi penerbit adalah menerbitkan jenis buku-buku yang sedang popular dalam pasaran. Sebagai contoh, disebabkan pasaran novel-novel cinta sedang berkembang pesat, maka banyak penerbit baru muncul ikut menceburi sektor novel cinta.


Sebelum saudara mula membelanjakan wang modal perniagaan saudara itu, cuba fikirkan sektor pasaran mana saudara patut ceburi.


Ada 3 jenis pasaran. Satu pasaran matang (developed market), pasaran baru muncul (emerging market) dan satu lagi pasaran belum dibangunkan (underdeveloped market).


Pasaran matang adalah pasaran yang sudah ada 2 ataupun 3 “budak-budak besar” yang mendominasinya. Sektor novel cinta adalah pasaran matang kerana ada 2 budak besar di dalamnya iaitu Alaf21 dan Creative.


Apabila saudara masuk ke dalam pasaran yang sudah matang, ada beberapa kelebihannya. Orang sudah kenal novel cinta. Peminatnya sudah ramai. Saudara tidak perlu membelanjakan wang bagi membuka dan membangunkan pasaran bagi novel-novel cinta yang saudara terbitkan. Saudara hanya perlu mendapatkan manuskrip daripada pengarang yang namanya sudah terkenal dan peminatnya sudah ramai.


NB Kara milik Norhayati Berahim, Media Intens milik Fauziah Ashari, KarnaDya milik Aina Emir dan KakiNovel memasuki pasaran matang. Kecual KakiNovel, Norhayati, Fauziah dan Aina dapat masuk disebabkan mereka juga pengarang bernama besar dan mereka menerbitkan karya mereka sendiri.


Contoh sektor pasaran baru muncul adalah sektor buku-buku bisnes. Setiap bulan, di dalam kedai-kedai buku sudah terdapat tajuk-tajuk baru buku bisnes. Tetapi, belum ada budak-budak besar yang mendomnasi sektor buku bisnes.


Apabila saudara masuk pasaran baru muncul, saudara tidak dapat mencetak banyak naskhah kerana peminat buku-buku bisnes belum cukup banyak. Bagi setiap judul saudara hanya dapat menjual antara 1000 sehingga 2000 naskhah sahaja. Oleh sebab itu bisnes saudara tidak dapat hidup kalau saudara hanya menerbitkan 1 ataupun 2 judul sebulan. Jumlah pengarang dalam sektor buku bisnes amat kecil sehingga saudara takkan dapat menerbitkan 10 judul sebulan.


Sektor ketiga adalah pasaran yang belum dibangunkan. (Pada suatu masa dahulu sektor novel cinta remaja belum muncul, sehinggalah muncul Alaf21 membangunkannya.) Contoh sektor ini adalah buku-buku novel grafik. Apabila saudara hendak masuk dan membangunkan sektor novel grafik, saudara ibarat hendak membuka negeri di tengah-tengah hutan tebal.


Jadi, sekarang, saudara memilih sektor mana? Logik orang yang baru belajar berniaga akan mengatakan masuklah sektor yang sudah matang. Ini yang dilakukan oleh NB Kara, Media Intens, KarnaDya dan KakiNovel.


Apabila saudara memasuki sektor matang bermakna saudara mesti berdepan dengan budak-budak besar. Budak-budak besar mempunyai kuasa besar dalam pasaran. Mereka mempunyai keupayaan menekan para pengedar dan kedai-kedai buku supaya jangan mengedar ataupun menjual buku saudara.
Budak-budak besar berupaya membunuh pendatang baru dengan mudah sekali.

Inilah yang berlaku kepada ZamZam Cola. Ia masuk ke dalam pasaran matang yang berpuluh tahun didominasi oleh C-Cola dan P-Cola. Akibatnya tidak ada pengedar ataupun supermarket yang mahu 'carry' ZamZam Cola dan menghadapi risiko merosakkan bisnes mereka yang sedia ada dengan budak-budak besar itu.


Katakanlah saudara hendak membuka kilang minuman cola, secara teorinya budak-budak besar dapat melakukan bermacam-macam tekanan bagi memastikan kilang saudara tidak dapat beroperasi.

Bagi mengeluarkan produk cola, saudara perlu mengimpot bahan cola. Budak-budak besar boleh menggertak agen pengimpot cola supaya jangan mengimpot untuk saudara. Lagipun, saudara hendak mengimpot berapa ratus tong cola setiap bulan? Berapa puluh ribu tong cola agen itu impot untuk budak-budak besar itu?

Saudara memerlukan botol dan tin, mereka boleh gertak kilang pembuat botol dan tin supaya jangan menjual kepada saudara. Saudara membeli berapa unit botol ataupun tin sebulan? Budak-budak besar itu membeli berapa juta unit setahun?

Saudara perlukan pengedar yang supply supermarket di seluruh negara. Budak-budak besar itu boleh menggertak pengedar-pengedar itu supaya jangan carry produk saudara.

Jika saudara penerbit baru, berapa judul saudara ada? Penerbit yang besar ada berapa judul? Bisnes siapa yang lebih penting dijaga oleh pengedar dan pekedai?

Apabila saudara hendak masuk juga ke dalam sektor yang sudah ada budak-budak besarnya, jangan masuk ikut pintu budak-budak besar itu. Masuk ikut pintu lain.

Ikut strategi 'flanking' yang digunakan oleh Yeo's. Yeo's masuk dengan menawarkan minuman tanpa gas daripada bahan-bahan lokal seperti tebu, teh bunga, kacang soya, cincau dan lain-lain. Minuman lokal dapat dijual menggunakan kotak tetra-pack, bukan botol ataupun tin. C-Cola dan P-Cola tidak menyangka Yeo's mempunyai strategi jangka masa panjang mahu menjadi budak besar ketiga dalam pasaran minuman ringan.

Sesudah bisnes tetra-pack Yeo's hampir sama besarnya dengan bisnes budak-budak besar itu barulah Yeo's mula masuk pasaran minuman dalam botol dan tin.


Apabila saudara hendak masuk ke dalam sektor matang seperti sektor novel cinta, jangan masuk ikut pintu novel cinta. Masuklah ikut pintu buku-buku kategori lain sama sekali. Apabila saudara sudah besar dalam sektor baru itu, barulah saudara memasuki sektor novel cinta.

Dalam surah Yusuf, apabila abang-abang Nabi Yusuf hendak bertolak ke Mesir bagi membeli gandum, ayah mereka, Nabi Yaakub berpesan, "Wahai anak-anakku, jangan kamu masuk ikut satu pintu sahaja. Masuklah ikut pintu-pintu lain."




Minda Pelukis Komik, Kartun dan Karikatur

Sebagai orang luar dunia komik, kartun dan karikatur, kita cuba memahami minda dan cara fikir kelompok seniman ini, dan mencari jawapan kepada persoalan mengapakah mereka menjadi golongan yang paling tidak ambil pusing tentang harta intelek karya-karya mereka.

Seorang tokoh ilustrasi buku kanak-kanak yang bekerja dengan organisasi kerajaan (kita sebut sahaja nama glamornya sebagai 'SNN') memberitahu, para pelukis komik, kartun dan karikatur tidak pedulikan isu harta intelek disebabkan beberapa faktor.

Faktor paling utama adalah pengalaman-pengalaman pahit ditipu (istilah yang digunakan oleh SNN itu, minta maaf banyak-banyak..... 'dikencingi') oleh pelbagai pihak, sehingga fenomena kena tipu menjadi sebahagian daripada kehidupan harian mereka. Pihak yang paling banyak menipu mereka adalah orang-orang dalam industri penerbitan buku dan majalah.

Kita terkejut mendengar istilah 'di......i' itu. Amat terkejut! Memang semua golongan seniman yang berurusan dengan orang bisnes pernah ditipu, dan mereka tidak keberatan bercerita tentang pengalaman bagaimana mereka itu ditipu. Tetapi hanya golongan seniman komik, kartun dan karikatur sahaja yang melihat diri mereka sebagai golongan yang 'di.......i'.

Menurut tokoh SNN, disebabkan mereka sudah banyak kali ditipu, dan tidak mahu ditipu lagi, maka mereka pun mengambil sikap lebih baik menjual hakcipta mereka dan ambil duitnya segera, daripada tidak mendapat apa-apa bayaran langsung. Walaupun bayarannya kecil dan hanya sekali, tetapi sekurang-kurangnya mereka dapat duit itu, daripada mengharapkan royalti yang besar tetapi akhirnya tidak mendapat apa-apa langsung.

Mentaliti hendakkan duit cepat ini juga didorong oleh keperluan hidup hari demi hari. Tekanan wang bagi memenuhi keperluan harian menyebabkan mereka tidak mempunyai mentaliti pelabur. Mereka tidak mampu menunggu lama sebelum menerima bayaran royalti. Sebagaimana yang dikatakan oleh tokoh SNN, golongan ini 'hidup macam ayam, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'.

Seorang pengamat lain memberitahu, disebabkan seniman golongan pelukis komik, kartun dan karikatur ini rata-rata tidak memiliki kelulusan akademik yang tinggi, makanya mereka tidak mempunyai cara fikir yang berorientasikan jangkamasa panjang. Kita mohon berbeza pendapat dalam isu ini.

Lat hanya lulus gred 3 sekolah menengah, tetapi beliau mempunyai kesedaran yang sangat tinggi tentang harta intelek, justeru beliau berupaya menjadikan bakatnya itu gua harta karun. Seperti kata Sdr. Kalamtimur dalam blognya, kalau mahu dinilai stroke Lat, ramai stroke pelukis muda yang jauh lebih baik.

Seorang lagi pengamat mengatakan majoriti pelukis komik, kartun dan karikatur adalah golongan muda, oleh yang demikian sebagai orang muda cara fikir dan mentaliti mereka tidak berminat dengan isu-isu hakcipta dan harta intelek. Fokus mereka adalah karya mereka terbit.

Kita boleh mencari berbagai-bagai alasan bagi cuba menerangkan mengapa kaum seniman yang pintar-pintar itu mengalami nasib 'dik.........i' penerbit. Semua penerangan itu tidak dapat mengubah keadaan para seniman itu, melainkan kita dapat perlahan-lahan mengajak mereka supaya mahu menukar cara fikir mereka sekarang.

Kita yakin apabila para pelukis komik, kartun dan karikatur faham apa yang dikatakan hakcipta dan harta intelektual, cara fikir mereka akan berubah. Jadi Akademi Penerbitan PTS sedang merancang suatu majlis taklimat tentang harta intelek dan hakcipta yang akan disampaikan oleh peguam paling TOP di Kuala Lumpur dalam bidang ini. Tunggu sahaja pengumumannya.

Nota kaki: Kepada Sdr. Oraet, Jonos, Alif, Naga, Maaniq, ajaklah rakan-rakan saudara supaya hadir bengkel nanti.




Notis: Bengkel Islam Kontemporari


Perhatian! Perhatian!


Buku-buku Islam kontemporari adalah buku-buku agama yang ditulis berkenaan isu-isu yang menjadi sebahagian daripada gaya hidup zaman moden hari ini. Buku-buku siri ini berbeza dengan buku-buku siri ISLAMICA yang difokuskan kepada tema dan topik-topik tradisional.


Bagi saudara yang berminat menulis buku-buku Islam kontemporari, sila hadir bengkel khas seperti berikut:

Tarikh: 12 Februari 2006

Tempat: Sekolah al-Ikhlas, Taman Permata, KL.

Waktu: 10 pagi – 5 petang.

Bengkel ini dikendalikan oleh pegawai-pegawai PTS Millenia. Untuk tempahan tempat duduk hubungi sms En. Fauzul 0123804555.







Notis: Bengkel Bahasa Persuasif



Perhatian! Perhatian!



AKADEMI PENERBITAN PTS akan mengadakan bengkel kemahiran bahasa seperti berikut:

Tarikh: Sabtu 11 Februari 2006

Tempat: Sekolah al-Ikhlas, Taman Permata, KL.

Waktu: 10 pagi – 5 petang

Siapa patut hadir: Semua editor, penulis buku-buku motivasi, penulis buku-buku agama.


Bengkel ini akan dikendalikan oleh Sifu PTS, Puan Ainon Mohd.





.